Først og fremmest vil jeg informere om, at jeg aldrig hidtil har kastet mig ud i noget helt nyt, kun vedligeholdelse. Derudover er jeg lidt usikker på, om jeg har skrevet dette det rigtige sted, men da det drejer sig om teknisk fremgangsmåde, burde det kunne passe her.

Hus bygget 1982, 1 og en halv plan på bundplade på mark. Hovedindgang cirka midt på langsiden og vender øst mod entré, som er åben i loftet op til anden sal gennem bjælkelaget. Entréen er cirka 3x3 m. Dækket til halvvejs af loft. Ingen kvist indvendigt.

Tanken er at bygge over entréen, dvs. nyt tag/gulv for at skabe et nyt rum på første sal, og kun efterlade plads til trappen op, som også befinder sig i entréen. Eventuelt kommer en ny kvist med vindue til, når rummet er næsten færdigt. Skråtaget gør det jo nærmest til et must.

Da jeg befinder mig i planlægningsfasen, vender jeg tilbage med detaljerede oplysninger efter respons.

Mit første spørgsmål er, når en væg skal fjernes på første sal, og en ny bygges for at adskille det nye rum, hvor jeg egentlig skal begynde? Lægge gulv med spånplader eller flytte vægge? En udfordrende omstændighed er, at elcentralen ligger lige under en væg, der skal flyttes. Jeg har grund til at tro, at en masse el er trukket gennem den væg direkte op til anden sal, eller op på krybekælderen.

Jeg vender tilbage med flere oplysninger.

Hej.
Interessant byggeri. Du har med stor sandsynlighed ret angående elektriciteten. Sørg for at få fat i en elektriker i god tid.
Jeg kan fortælle dig, at jeg har bekendte, som har gjort præcis det modsatte i et hus fra slutningen af 70'erne. De savede et hul oven over indgangen på ca. 3x3 meter og byggede et hegn rundt om. Jeg har ikke set det færdigt, men da jeg var der sidst, hang der en masse kabler og rør frit.
Held og lykke, skriv gerne her, hvordan det gik.

Okay, lidt mere struktureret:

El-fyr med fra start, inden jeg overhovedet begynder at detaljeplanlægge.
Må straks finde noget at hænge tøj i (fra garderobe som skal flyttes/rives) og et passende sted til det. Så skal foderet af fra omgivende gulvtilslutninger for at se, hvordan bjælkelaget er opbygget og vide, hvad der skal købes. Så rive væg i samarbejde med el-fyr og se, hvor mange ledninger der går hvilken vej, håber på, at kun ledninger fortsætter op i loftet. Tror vi river den gamle sikrings-central på samme tid og monterer en moderne sag i stedet.

Så skal jeg undersøge, hvor loftvarmepanelerne (!? jo et sådant hus) går, inden jeg begynder at skrue nye regler for ny væg. Det bliver til at krybe på krybeloftet ovenfor.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.