16,943 læst ·
29 svar
17k læst
29 svar
Program til at tegne enkel 3D-tegning?
Jeg lykkedes ved først at placere den i et hjørne og derefter flytte den et vist antal cm til højre (ved at skrive i "measurement boxen". Måske er det sådan man skal gøre.gavagai sagde:Og så har jeg endnu et spørgsmål. Når jeg flytter en component i almindelige tilfælde, klikker jeg i et hjørne og trækker det til et hjørne på en anden component, så "klikker det i" præcis, men jeg lykkes ikke med at placere en component så at sige midt på en anden component. Antag at jeg i billedet nedenfor vil have reglen (som ser ud til at være for stor, men ikke er det) 65 cm (eller andet specificeret mål) fra venstre kant af det, der ser ud som et op-og-ned-vendt bord. Hvordan placerer jeg den der? Og jeg er virkelig enormt taknemmelig for al den hjælp jeg får her.
[billede]
Det nemmeste er først at trække en ny linje fra indersiden af hjørnet og så langt ud, som du vil have den. Så når du flytter reglen, fastgør du den til enden af den nye linje.
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 indlæg
Det ser ud til, at der er folk med styr på tingene i denne tråd, så jeg tager lidt plads, hvis det er ok?
Antag at jeg vil skifte facade og vinduer på mit hus, og jeg tænker også på at bygge en terrasse.
Jeg vil kunne tegne dette op, så jeg kan bestemme størrelse på vinduer, liggende/stående panel, størrelse på terrasse mm.
Kan dette gøres i SketchUp, og hvis det kan, er det muligt for en, der er dårlig til computere, at lykkes?
Antag at jeg vil skifte facade og vinduer på mit hus, og jeg tænker også på at bygge en terrasse.
Jeg vil kunne tegne dette op, så jeg kan bestemme størrelse på vinduer, liggende/stående panel, størrelse på terrasse mm.
Kan dette gøres i SketchUp, og hvis det kan, er det muligt for en, der er dårlig til computere, at lykkes?
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 indlæg

Mener lignende dette.
Billedet hæderligt stjålet fra google og håber det er ok at bruge her.
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 indlæg
Hvad skal man betale for sådan noget?JKrister sagde:
Det behøver ikke at være så detaljeret som på et foto.
Vil bare slippe for at sidde med papir og pen for at kunne se proportionerne.
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 indlæg
Det ser ud til, at det er gået godt for dig gavagai, men der findes flere forskellige teknikker til at flytte objekter. At få centrum mod centrum plejer jeg enten at flytte til et hjørne og derefter, som du nu gjorde(?), flytte ind et kendt mål ved at angive et numerisk tal. Ofte kan man dog først trække fra midten (af f.eks. en linje på objektet, man vil flytte) til midten af en linje på objektet, man vil flytte til.
Plejer ret ofte at bruge hjælpe-linjer (brug "gradværktøjet"/proactor hvis jeg husker rigtigt). Meget godt når man skaber/flytter/vender objekter. Kan med fordel oprettes på eget lag som man senere skjuler.
Plejer i princippet altid at tegne mine projekter i Sketchup - inklusive altan, altangelænder - som det sidste spørgsmål delvist handlede om. Ikke et almindeligt 3D-program men utroligt godt til enklere projekter.
Plejer ret ofte at bruge hjælpe-linjer (brug "gradværktøjet"/proactor hvis jeg husker rigtigt). Meget godt når man skaber/flytter/vender objekter. Kan med fordel oprettes på eget lag som man senere skjuler.
Plejer i princippet altid at tegne mine projekter i Sketchup - inklusive altan, altangelænder - som det sidste spørgsmål delvist handlede om. Ikke et almindeligt 3D-program men utroligt godt til enklere projekter.
Yderligere tips er at lære de mest almindelige knapper, der gælder for forskellige værktøjer. Tror fx det er O for at rotere kameravinkel, M for at flytte osv.
Derefter bruger jeg piletasterne for at låse hvilken akse, jeg vil flytte objekt.
Der findes meget - tjek/google på deres tutorials også.
Derefter bruger jeg piletasterne for at låse hvilken akse, jeg vil flytte objekt.
Der findes meget - tjek/google på deres tutorials også.
Eftersom jeg har fået så meget god hjælp her, så måske har nogen af jer lyst til at kigge på mit seneste loft-forslag, som jeg har tegnet i SketchUp. Jeg tager taknemmeligt imod alle synspunkter på, om det ville være fornuftigt at bygge sådan et, eller hvordan man kunne forbedre det. Et link til SketchUp-filen findes i denne trådstart: http://tinyurl.com/oe2q8gq
Klik her for at svare


