Jeg har brug for et simpelt gratisprogram til at tegne skitser i 3D på computeren, inden jeg skal bygge et lille loft i børneværelset. Jeg vil virkelig understrege, at det skal være enkelt. Brugervenlighed frem for finesser. Det eneste, jeg har brug for at kunne gøre, er at tegne et antal blokke og derefter placere dem i forhold til hinanden i et 3D-rum (som det, jeg har tegnet her: http://www.byggahus.se/forum/byggmaterial-byggteknik/226833-oimpregnerade-reglar-95x95-2.html). Nogen der har tips?
 
Sketch up.
Men enkelt og bare kunne, plejer at være meget subjektivt.
Jeg synes programmet er godt til hurtige sketcher. At hente ned færdige modeller såsom senge, toilet, køkken er også nemt.
 
Jeg mistænkte, at jeg ville få det tip. Jeg har faktisk downloadet det program, men har ikke helt formået at forstå det. Det jeg har formået indtil videre er at tegne en ret blok (en regel), men derefter vil jeg jo kunne flytte den i rummet og placere den relativt til andre ting jeg tegner. Det lykkes jeg ikke med. Tips modtages gerne fra nogen, der er bedre til programmet. :)
 
  • Synes
davveno1
  • Laddar…
gavagai sagde:
Jeg mistænkte, at jeg ville få det tip. Jeg har faktisk downloadet det program, men har ikke helt forstået det. Det, jeg har lykkedes med indtil nu, er at tegne en rektangulær blok (en regel), men derefter vil jeg jo kunne flytte den i rummet og placere den i forhold til andre ting, jeg tegner. Det lykkes jeg ikke med. Tips modtages gerne fra nogen, som er bedre til programmet. :)
Det enkleste er at gøre det til et objekt efter, du har tegnet det, ellers vil det fortsætte med at være 12 streger. Du gør dette ved at markere hele rektangulær blokken (bare træk en boks over den), derefter højreklikker du og trykker "make component" og så kan du flytte hele rektangulær blokken med flytteværktøjet uden at den deler sig eller trækkes ud.
 
Godt svar, at bruge sig af komponenter er nøglen til succes i SketchUp.
 
Tak! Så til det næste problem... Nu har jeg to objekter, som jeg vil placere præcis ved siden af hinanden. For det første går de ind i hinanden i stedet for at "støde mod" hinanden (som normale træstykker gør, da to adskilte solide objekter ikke kan optage samme plads i virkeligheden). For det andet kan jeg umuligt placere dem, så de står præcis ved siden af hinanden, så jeg ved, at de står på række foran hinanden, så at sige. Meget taknemmelig for al hjælp!
 
gavagai sagde:
Tak! Så til næste problem... Nu har jeg to objekter, som jeg vil placere lige ved siden af hinanden. Dels går de ind i hinanden i stedet for at "støde imod" hinanden (som normale træstykker gør, da to adskilte solide objekter ikke kan optage samme plads i virkeligheden). Dels kan jeg umuligt placere dem, så de står lige præcis ved siden af hinanden, så jeg ved, at de står på rad foran hinanden, så at sige. Meget taknemmelig for al hjælp!
Her handler det om at vælge det rigtige punkt at flytte fra, når du skal flytte et objekt. Hvis du markerer objektet og trykker på flytte-værktøjet, så vælger du det punkt, du vil støde imod med, og flytter derefter til det tilsvarende punkt eller linje på objektet, der skal "stødes imod".
 
Hvis du skal arbejde i SketchUp (hvilket jeg synes du skal) begynd med at kigge på nogle af deres video-tutorials, de giver grundene på en god måde og sparer meget tid. Jeg har modeller af mange rum i huset, et meget kraftfuldt værktøj til renovering og indretning.

http://www.sketchup.com/learn
 
  • Synes
Luigi Tondo
  • Laddar…
falkn sagde:
Her handler det om at vælge det rigtige punkt at flytte fra, når du skal flytte et objekt. Hvis du markerer objektet og trykker på flytteværktøjet, vælger du det punkt, du vil støde imod med, og flytter derefter til det tilsvarende punkt eller linje på objektet, der skal "stødes imod".
Yes! Tak! Tror at jeg klarer alt jeg behøver at kunne for at tegne det, jeg vil nu faktisk. Stort tak!
 
Se så fint! :D

En 3D-skisse af et bygningselement med en tværgående bjælke og en lodret stolpe.
 
gavagai sagde:
Se så fint! :D

[billede]
Hehe, herligt! :P
 
O.k.... Nu har jeg en component (som jeg desuden har kopieret, eftersom jeg har brug for at bruge den flere gange), og så har jeg opdaget, at jeg har lavet den i lidt forkerte mål. Kan jeg ændre målene på den i stedet for at fjerne alle fire (i dette tilfælde) og skabe helt nye?
 
Rediger komponent. Og hvis du ikke vil ændre alle. Make unique
 
Jeg har klikket på rediger komponent, men hvordan gør jeg derefter? Jeg synes ikke, at jeg får muligheden for at ændre størrelse på et bestemt mål.
 
Og så har jeg endnu et spørgsmål. Når jeg flytter en component normalt, så klikker jeg i et hjørne og trækker den til et hjørne på en anden component, så "klikker den i" præcis, men jeg lykkes ikke med at placere en component, så at sige midt på en anden component. Antag at jeg i billedet nedenfor vil have linjalen (som ser ud til at være for stor men ikke er det) 65 cm (eller andet specificeret mål) fra venstre kant af det, der ser ud som et omvendt bord. Hvordan placerer jeg den der? Og jeg er virkelig enormt taknemmelig for al den hjælp, jeg får her. :thumbup:

Et op-nedvendt bord med en lodret blå markeret regel placeret over midten af bordet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.