I
Så vidt jeg kan se, er det en almindelig fagværksbjælke (statisk bestemt) og ikke en saksegitterspær.

En saksegitterspær har underrammen i en mere flad hældning end taghældningen og går op mod den modsatte sides overramme på den anden side af mønet. Der dannes da et led, hvor det møder underrammen fra den anden side, som selvfølgelig også går op mod overrammen på den anden side af mønet. Deraf navnet saksegitterspær.

Hvorfor dette firma har antaget betegnelsen saksegitterspær på en fagværker, ved jeg ikke. Tilsyneladende har navngiveren i.a.f. dårlig viden om typning af spærkonstruktioner.

Snailman
I
Ikke de som findes i Spærhåndbogen i.a.f.

imported_Byggaren sagde:
Ikke de som findes i Takstolshandboken i.a.f.

I
Okay. Jeg vil gøre et forsøg på at komme overens med tegneprogrammet i Word og dette forum. Klage hvis der ikke kan ses noget :confused:

View attachment Saxtakstol.doc

I
Snailman sagde:
Ok, det verkar dog være ret vedtagne at kalde dem så:

Takstolsfabriken, Gotland

Saxtakstol. AB VimmerbyHus

Offertförfrågan - Carlenskogs.se

Takstolsfabriken i Sjöbo - Takstolar - Saxtakstol

Jeg tror nok det er sikrest at kalde dem som takstolsfabrikkerne ser ud til at gøre, det holder nok nede eventuelle misforståelser.

men så kan programmet måske klare disse tagstole da?
Eller så er det takstolsfabrikanterne som må lære sig hvad en saxtakstol er (se ovenfor) og kalde sine for saxtakstol med statisk bestemt fagværk for at det skal blive korrekt.

Men Gotlændingene skal nok passe på det også. Den er ikke okay ifølge kravet om at et statisk bestemt fagværk skal opfylde reglen: 2k=3+s eller s=2k-3, hvor k er antallet af knudepunkter og s antallet af stænger i fagværket. De har et knudepunkt i underrammen midt under kippen som ikke opfylder det krav. Dermed ingen lukket trekant i toppen, som det skal være for at få samarbejde og stabilitet. Det led fungerer i stedet som et hængsel, model større, og du kan selv regne ud hvad der sker hvis du med en pegefinger trykker på kippen og fodtøjet glider udad. (Ledet får et drejemoment som følge af at trækkræfterne ikke virker i lige linje og ikke optages (modholdes) af nogle tilstødende stænger.)

En lille refleksion, delvis OT: interessant at netop spærleverandører har så gode muligheder for kunderne at få tilbud direkte via internettet. Hvorfor tilbyder leverandører af almindeligt byggemateriale ikke disse muligheder? En spær er trods alt et meget mere kompliceret produkt end en stak brædder.

I
Tja, sig det.

Jeg gætter på, at det kan have at gøre med, at en trævareleverandør også vil have betaling for sin indsats, og så må tagstolsfabrikanten gå ned i pris for at slutprisen til kunden skal blive den samme. Som det nu er, kan tagstolsfabrikanten tage hele fortjenstmargenen selv, medmindre trævarehandleren vil arbejde gratis altså.

En anden forklaring kan være, at da der er relativt få er stykbyggerier og alle med forskellige spv. og udførelse på taget, så er det ikke rentabelt for trævarehandleren at bruge kræfterne på disse.

Men du kan jo spørge dem?

Hvis jeg havde været trævarehandler, ville jeg defintivt have leveret tjenesten, selvom jeg ikke tjente noget på handlen (så længe jeg heller ikke tabte noget på den), forudsat at kunden via tilbud forpligtede sig til at tage alt sit materiale i øvrigt via mig.

Jeg mener ikke, at træhandlere skal levere priser på spær, men på det, som de sælger: regler, gipsplader, isolering osv.. De fleste handlende har ikke engang en prisliste tilgængelig. Og vi har konstateret, at det er temmelig vanskeligt at få et tilbud overhovedet.

I
Aha! Det var en anden 5'er. Jeg misforstod dig.

Ja, sig det. Igen en overvejelse/gætning.

Tidligere fandtes der noget, der hed Trævarehandlernes vejledende prisliste. Ved tilbudsanmodning fik man oftest svar, hvor der blev henvist til denne prisliste minus X% rabat. Den findes ikke længere, så vidt jeg ved. Desuden er priserne presset af stor konkurrence fra byggemarkeder, og man vil måske ikke afsløre sin prisfastsættelse gennem tilbud, da man ikke ved, om anmodningen kommer fra en privatperson eller en der arbejder der. Skulle tro at en byggemester med navn kan få det. Jeg får det i hvert fald altid, når jeg anmoder om det.

En trævarehandler sælger ikke kun trævarer, men alt byggemateriale, selvom det er 'sten'. Dvs. Leca og letbtg. Der kan leverandøren tage ind fra andre kilder end dem der findes i Sv. (Det kan de med tømmer også, hvilket sker, men vores kvalitetskrav til konstruktionsvirke og gaffelstemplingen kan de ikke kopiere, og derfor er det let at se, om det er importeret eller stemplet tømmer fra et svensk savværk.) Også her er priserne presset, og samme gætning gælder der.

Skriv følgende værdier: By(snesone), type af tag, spændvidde, husets længde, ccafstand og taghældning, så kører jeg disse i et program, som jeg har.

Glemte en værdi til: takfotlængde.

sommarbygge sagde:
Skriv följande värden :Stad(snözon),typ av tak,spännvidd,husets längd,ccavstånd och takvinkel,så kör jag dessa i ett program som jag har.
Det her har jeg ledt efter. Kan du hjælpe mig med at beregne mine?

Stad: Karlskrona (blekinge)
Tagtype: Betontegl på svall 22mm
Spændvidde: 707cm mellem yderkant vægge
Husets længde: 770cm
ccafstand 120 cm
Taghældning: 14 grader
Tagfods længde: 40cm

Jeg forsøger at vedhæfte en skitse, som jeg har lavet i det fine tegneprogram Excel.

Tusind tak på forhånd

• En byggetegning lavet i Excel viser en skitse af et tag med betongtagsten, 14 graders hældning og 707 cm spændvidde i Karlskrona, Sverige.
Hej BME,Tog det højeste vindlastværdi (800),men må alligevel have lidt mere info.Du skal vælge en af disse tagstoltyper:Svensk, gitterværk type W eller WW, oprejst type 2 eller 3fag.Der findes en fjerde slags:Rammeværk,men den har 38 eller 45 grader,og du har jo valgt 14grader.Endelig findes der 4 kvalitetssorter på træet til tagstole,hvoraf k12 er den tyndeste,men du skal vælge,for dimensionen har også med træets kvalitet at gøre.Gå ind på Skovsindustriernes hjemmeside og tjek træets kvaliteter.

Hej Tak for din hjælp indtil videre.
Jeg ved ikke, hvad de forskellige typer, du nævner, står for, men efter lidt surfing ser det ud til, at fagværk bliver mit svar. Måske W, men jeg ved ikke rigtig, hvad det indebærer. Regn med K12
Hvis du synes, det burde være på en anden måde, så foreslå det gerne. Mit mål er, som for alle, en letbygget, billig og sikker tagstol.

mvh Mattias

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.