Martin_B Martin_B sagde:
Kan TS lægge et billede ind af, hvordan den ser ud, når den er inkorporeret? Være sjovt at se.
Her kommer lidt billeder. Listen er godt beskadiget i kanterne nu efter alt skærende og flikkende.

Billede et og to er efter inkorporering.

Sønderet træliste med ujævne kanter. Slidt og beskadiget liste med afrundede kanter efter bearbejdning.

Sådan passer de sammen.

Sammensat hjørne af to paneler, der viser skader og tilpasning efter bearbejdning for bedre pasform.

Eksperimenterede lidt og filede en runding ud, hvor pluppen/droppen/næsen rammer og forhindrer, at de passer sammen.

En beskadiget hvid liste med sargede kanter ligger på et trægulv. Liste enden er ujævn efter bearbejdning som beskrevet i diskussionsindlægget.

Så passer de meget bedre sammen. Dog skadede jeg alting, så det ser alligevel ikke så godt ud :(

Hånd holder en hvid, beskadiget liste i hjørnet, hvor kanterne er sargede efter bearbejdning for bedre pasform.

• Hvid liste med skader i kanterne, holdt sammen af en hånd. Liste passer dårlig sammen efter reparation, med mindre skader synlige.
  • Synes
hakan_975 og 4 andre
  • Laddar…
Tak for engagementet i denne tråd. Emnet er vel ganske udtømt på forummet, så jeg havde ikke regnet med meget til svar :)

• Synes
Maria T og 1 anden
  • Laddar…
Martin_B
@Tokfarbrorn Så skal det se ud! Det bliver godt det der. At det ikke bliver 100% perfekt p.g.a den "umulige" profil gør ikke noget, det er bare charmerende. Kan jo ikke blive bedre med forkropning helt enkelt.

Bliver der et lille hul så prik lidt latexfugemasse der, så bliver det godt.

• Synes
FreQa
  • Laddar…
Martin_B Martin_B sagde:
@Tokfarbrorn Så skall det se ut! Blir bra det där.
....
Blir det något litet hål så peta dit lite latexfog så blir det bra.
Tack! :D Men nu nämnde du det där hemska ordet! Latexfog, brrrrr...

Nej men skämt åt sido. Jag får nog acceptera läget helt enkelt å kleta dit lite fog.
Eller göra ’som alla andra’ och bara gira.

• Synes
Martin_B
  • Laddar…
Martin_B
T Tokfarbrorn sagde:
Tak! :D Men nu nævnte du det der forfærdelige ord! Latexfug, brrrrr...

Nej men spøg til side. Jeg må nok acceptere situationen og bare smøre lidt fug på.
Eller gøre 'som alle andre' og bare skære skråt.
Det er selvfølgelig trist med sådan nogle moderne syntetiske materialer osv., men ja, det virker og sparer lidt hovedpine.

Ellers findes der sikkert gamle hæderlige metoder til at fylde sprækker osv, men jeg gætter på, at de ikke er lige så praktiske som en tube med latexfug.

Et eller andet sted må man trække grænsen for, hvor gammeldags man vil bygge. Skal man være rigtig ordentlig, så skal man egentlig høvle sine egne lister.

Personligt nøjes jeg med, at en konstruktion er mindst lige så holdbar som gamle hæderlige konstruktioner med for eksempel tykke planker osv., samt at resultatet ser ægte gammeldags ud. Så er det mindre vigtigt for mig om fyldningen er af latexfug eller en eller anden gammel hæderlig variant, når overfladen alligevel er en malerfarve, hvorfor man ikke ser, hvad der er under :)

Martin_B Martin_B sagde:
Visst er det trist med sådanne moderne syntetiske materialer osv. men jo, det fungerer og sparer lidt hovedpine.

Ellers findes der sikkert gamle hæderlige metoder til at fylde sprækker osv, men jeg gætter på, at de ikke er lige så praktiske som en tube med latexfug.

Et eller andet sted må man sætte grænsen for, hvor gammeldags man ønsker at bygge. Skal man være virkelig grundig, bør man egentlig høvle sine egne lister.

Personligt nøjes jeg med, at en konstruktion er mindst lige så holdbar som gamle hæderlige konstruktioner med eksempelvis tykke planke-vægge osv, samt at resultatet ser ægte gammeldags ud. Så om en fyldning er af latexfug eller en gammel hæderlig variant, bekymrer jeg mig mindre om, når overfladen alligevel er en malerfarve, hvorfor man ikke ser, hvad der er under :)
Jeg er helt enig med dig egentlig. Det er en fjollet form for prestige, jeg har, at undgå det så længe som muligt.

Desuden er jeg fjollet glad for udfordringen at, i det mindste forsøge, at gøre noget så godt jeg kan bare for at se, om jeg klarer det. Så når det kommer til, at jeg skal sætte alle lister, i skarpt læge så at sige, så vil jeg nok skyde genvej og nøjes med at tage den ’nemmere vej’, eftersom det i sidste ende sandsynligvis kun er mig, der vil bemærke ”snyd.” Det bliver dog heller ikke rigtig snyd i dette tilfælde, snarere en nødvendighed.

Men det er som sagt sjovt at vide, hvordan man gør, og hvad der er muligt og hvad der ikke er :)

richardtenggren
Jeg følger denne konto på instagram, han føles lidt som en listningsguru: carpentry_bymar

richardtenggren richardtenggren sagde:
Jeg følger denne konto på instagram, han føles lidt som en listingguru: carpentry_bymar
Ah den der dreng har jeg været inde og kigget på en hel del. Fine jobs :)

Orkede ikke at læse igennem alle svar, men her kommer et fra en snedker, der altid forkarper.
Det går ikke! Hvis du kigger på billedet, du har taget, så ser du skygge på listen der, hvor du mener.
Tænk sådan her: Hvis du har et hjørne på væggen med højre og venstre side. Forestil dig listen på væggen på højre side, færdigt opsat. Tag en lommelygte og sæt den på venstre væg præcis der, hvor listen ville have været, og lys på højrelisten med. Hvor du får skygge, der går det ikke at få det godt.
Hvor det er "tæt på" at blive skygge, der er det svært at få det godt, for det bliver meget tyndt.

F frityreldarn sagde:
Gad ikke læse igennem alle svarene, men her kommer et fra en snedker som altid kropsliggør.
Det går ikke! Hvis du kigger på billedet du har taget, så ser du skygge på listen der hvor du mener.
Tænk sådan her: Hvis du har et hjørne på væggen med højre og venstre side. Forestil dig listen på væggen på højre side, færdigt opsat. Tag en lommelygte og sæt den på venstre væg nøjagtigt hvor listen ville have været og lys på højrelisten med. Hvor du får skygge, der går det ikke at få det godt.
Hvor det er "nært" ved at blive skygge, der er det svært at få det godt, for det bliver meget tyndt.
Aha, det var et smart lille trick! Jeg tror faktisk endda at man ser på et af mine billeder den samme skygge som man ville få med lommelygten, og det stemmer jo med, hvor det ikke går sammen. Det andet billede.

mattiasp har også forklaret hvorfor det ikke går, ikke med samme ord men årsagen er egentlig den samme =)

Rediger: missede at du faktisk skrev "Hvis du kigger på billedet du har taget, så ser du skygge på listen der hvor du mener."

• Synes
tobbbias
  • Laddar…
T Tokfarbrorn sagde:
Tak! :D Men nu nævnte du det der forfærdelige ord! Latexfog, brrrrr...

Nej men spøg til side. Jeg må nok acceptere situationen og smøre lidt fog på.
Eller gøre ’som alle andre’ og bare liste.
Et alternativ er at købe umalede lister og male dem på stedet. Så kan man dække nogle mindre skavanker og sømhovederne.

useless useless sagde:
Et alternativ er at købe umalet lister og male dem på stedet. På den måde kan man dække lidt mindre skavanker og sømhullerne.
Jep, det er selvfølgelig en mulighed det med.

Yes, Martin_B er jo inde på helt rette spor. Bare sminke over med lidt hvid latex. Koster ikke mange 10-ere i sammenligning med at købe helt nye lister.

Lidt sminke og nogle ekstra dråber maling pænt lagt ud i inderhjørnet, så vil ingen se det.

Et hus er "fresh n clean" i måske (hvis du er heldig og forsigtig) 2 år. Så vil du have mange andre hak lidt her og der, som vil sætte større sjælelige spor i din krop end de der coppede inderhjørner :)

Snygg list i øvrigt!

EDIT: Oops, så at jeg troede, jeg havde læst til sidste indlæg, men det var FEJL. Der var en hel del mere efter Martin_Bs indlæg. Sorry.

T tobbbias sagde:
Ja, Martin_B er jo inde på helt rette spor. Bare smink over med lidt hvid latex. Koster ikke mange 10-er i sammenligning med at købe helt nye lister.

Lidt sminke og et par ekstra dråber med farve pænt lagt i hushjørnerne så vil ingen se det.

Et hus er "fresh n clean" i måske (hvis du er heldig og forsigtig) 2 år. Så vil du have mange andre hakker her og der som vil sætte større sjælelige spor i din krop end de der kopierede hushjørner :)

Flot liste, i øvrigt!

EDIT: Ups, jeg så at jeg troede jeg havde læst til sidste indlæg, men det var FORKERT. Der var en hel del efter Martin_Bs indlæg. Undskyld.
Ja, det er helt sandt :D
To børn hjælper også godt med at lave nye fine mærker her og der :crysmile:

• Synes
tobbbias
  • Laddar…
Gør de mærker i loftlisterne? :surprised:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.