8,385 læst ·
50 svar
8k læst
50 svar
Problem med udskåret loftliste
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 indlæg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3,081 indlæg
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 indlæg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3,081 indlæg
Efter at have kigget i en anden tråd du har svaret på, og taget den sidste sætning i din tidligere besvarelse i betragtning, så overvejer jeg, om jeg måske skal tolke det der som om, du egentlig ikke svarede seriøst på spørgsmåletmattiasp sagde:
At forankre er den rette måde at gøre det på, hvis man vil være indretningssnedker og ikke bygningssnedker. Med den liste er det desværre ikke muligt. Jeg havde i dit sted valgt en anden liste, hellere end at sænke mig til bygningssnedkeri. En bygningssnedker gerer indre hjørner. Bemærk, at jeg gerne gør tingene komplicerede og er dokumenteret at være lidt vanskelig.
Moderator
· Stockholm
· 57 842 indlæg
Jeg er ikke helt med på, hvorfor man ikke skulle kunne bruge metoden med at forkrøppe.
Jeg har aldrig prøvet med en så "svær liste". Men metoden, som jeg lærte via et link her på byggahus for mange år siden, gik ud på, at du først sætter en liste 90 grader skåret direkte mod væggen. Derefter tager du den anden liste og skærer i 45 grader, som om begge var geret. Så stikker der jo en masse materiale ud, som skal fjernes. Det gør man med en løvsav, der skal følge "spidsen" af den gerede liste. Man saver med løvsaven cirka 45 grader. Og man plejer at skulle hjælpe lidt til med en rasp til sidst. Men spidsen på listen skal altså være præcis som den blev ved 45 graders savningen.
Jeg har aldrig prøvet med en så "svær liste". Men metoden, som jeg lærte via et link her på byggahus for mange år siden, gik ud på, at du først sætter en liste 90 grader skåret direkte mod væggen. Derefter tager du den anden liste og skærer i 45 grader, som om begge var geret. Så stikker der jo en masse materiale ud, som skal fjernes. Det gør man med en løvsav, der skal følge "spidsen" af den gerede liste. Man saver med løvsaven cirka 45 grader. Og man plejer at skulle hjælpe lidt til med en rasp til sidst. Men spidsen på listen skal altså være præcis som den blev ved 45 graders savningen.
Jo præcis, tilpasning er navnet på den teknik, jeg bruger i dette tilfælde, har jeg nu lært af tidligere indlæg. Præcis den metode, du beskriver, har jeg brugt med perfekt resultat på alle andre loft- og gulvlister.H hempularen sagde:Jeg forstår ikke helt, hvorfor man ikke skulle kunne bruge metoden med at tilpasse.
Jeg har aldrig prøvet med en så "svær liste". Men metoden, som jeg lærte via et link her på byggahus for mange år siden, gik ud på, at du først sætter en liste, der er savet i 90 grader, direkte mod væggen. Derefter tager du den anden liste og saver i 45 grader, som om begge var skåret i gering. Så stikker der jo en masse materiale ud, som skal fjernes. Det gør man med en løvsav, som får følge "spidsen" af den savede liste. Man saver med løvsaven cirka 45 grader. Og man plejer at hjælpe til lidt med en rasp til sidst. Men spidsen på listen skal altså være præcis, som den blev ved 45 graders savningen.
Det er det at ved selve drypnæsen/perlen/dropform på billedet, får jeg ikke til det. Selvom jeg fjerner alt helt "ned til malingen" på bagsiden, bliver det forkert/passser ikke. Jeg kan måske tage et billede af det, jeg har derhjemme, så det måske bliver lettere at forstå, hvad jeg mener.
Det er absolut muligt, at jeg gør en generel fejl, og det er derfor, det bliver forkert.
Jo, jeg var helt seriøs. Det er ikke muligt at forklare, om listen du skal montere har et "baksläpp" Lad mig forklare, hvad jeg mener: Hvis du for eksempel monterer en hulkelliste, vil den vandrette del af hulkelen nærmest loftet blive nærmest uendeligt tynd, når du forklarer den. Hvis du forestiller dig listen i monteringspositionen, må ingen del af listen passere det punkt, hvor den er vandret. Kan du følge? Jeg kunne illustrere med et billede, men ikke lige nu.T Tokfarbrorn sagde:
Edit, eller, jo, jeg har tegnet en pil, hvor problemet er.

Jeg undskylder for den forkerte antagelse, og jeg tror, jeg forstår, hvad du mener. Det er der, jeg også får problemer, der hvor du har tegnet pilen.mattiasp sagde:
Jo, jeg var helt seriøs. Det går ikke at forkroppe, hvis listen du skal montere har et "bag-slæb". Lad mig forklare, hvad jeg mener: Hvis du eksempelvis monterer en hulkel-liste, vil den vandrette del af hulkel-listen nærmest loftet blive næsten uendelig tynd, når du forkropper den. Hvis du forestiller dig listen i monteringspositionen, må ingen del af listen passere det punkt, hvor den er vandret. Forstår du? Jeg kunne illustrere med et billede, men ikke lige nu. Redigering, eller jo, jeg har tegnet en pil, hvor problemet er.
Jeg må simpelthen nøjes med den såkaldte "bygningssnedker"-metode (
Hvad er problemet med forkrøpning på denne liste, mere end at dråben som I har ringet ind ikke bliver helt perfekt lige inderst i hjørnet?
Forkrøber man denne liste, kan man jo bare trykke lidt fugemasse i lige bag denne halvrunde dråbe i profilen.
Det vil man nok ikke kunne se helt nedefra alligevel, med tanke på at listen sidder i loftet.
Man har jo dette at vælge imellem eller at geringsskære. Bare til at vælge mellem pest eller kolera.
Ser det okay ud, ville jeg have valgt forkrøpning alligevel.
Kan TS indsætte et billede af, hvordan den ser ud som forkrøbet? Ville være sjovt at se.
Forkrøber man denne liste, kan man jo bare trykke lidt fugemasse i lige bag denne halvrunde dråbe i profilen.
Det vil man nok ikke kunne se helt nedefra alligevel, med tanke på at listen sidder i loftet.
Man har jo dette at vælge imellem eller at geringsskære. Bare til at vælge mellem pest eller kolera.
Ser det okay ud, ville jeg have valgt forkrøpning alligevel.
Kan TS indsætte et billede af, hvordan den ser ud som forkrøbet? Ville være sjovt at se.
Nej, det har den ikke. TS list har en sprække, der går op mod taget. Den bliver således umulig at forfatte perfekt.M Marcussjogren sagde:
Dog tror jeg ikke, det er nogen større fare, men det burde kunne løses med lidt latexfog lige præcis der, hvor listen ikke udfylder, og der bliver et lille hul.