M
FreQa FreQa sagde:
Forkrobe er det flotteste og bedste. Sprækken ses ikke, når træet tørrer, eller huset bevæger sig på samme måde.
Denne link er god
Inderhjørnet ser jo forfærdeligt ud, ikke? :surprised::surprised:

M Marcussjogren sagde:
Innerhörnet ser jo forfærdeligt ud, ikke? :surprised::surprised:
Jeg kan være enig i, at det innerhörnet ikke er specielt smukt. Om det så skyldes valget af list eller ej, ved jeg ikke, men mine innerhörn ser absolut ikke sådan ud :)

• Synes
Marcussjogren
  • Laddar…
M
Jeg tænkte det nok, ser ud som de to lister jeg satte sammen en gang før jeg ejede en hammer :D

• Haha
Maria T
  • Laddar…
M Marcussjogren sagde:
Jeg tænkte nok det, ser ud som de to lister jeg satte sammen en gang før jeg ejede en hammer :D
Fik du bedre inderhjørner med hammer mener du :p;)

M
T Tokfarbrorn sagde:
Fik du bedre indvendige hjørner med hammer mener du :p;)
Nej nej, at jeg ikke ejede en hammer siger noget om niveauet af viden, som jeg havde dengang, nemlig ingenting :D

Indvendige hjørner sidder blot sammen uden nogen form for forarbejdning :crysmile:

M Marcussjogren sagde:
Nej nej, at jeg ikke ejede en hammer taler om niveauet af viden, som jeg besad dengang, nemlig ingenting :D
Jeg forstod det. Det var et, af mig, mislykket forsøg på at være morsom sådan en mandag e.m :D

• En glad smiley på en hvid baggrund, med en mandag humoristisk kommentar i tekst.
  • Synes
Marcussjogren
  • Laddar…
mattiasp mattiasp sagde:
At forankre er den rette måde at gøre det på, hvis man vil være indretningssnedker og ikke bygningssnedker. Med den liste er det desværre ikke muligt. Jeg havde i dit sted valgt en anden liste, hellere end at sænke mig til bygningssnedkeri. En bygningssnedker gerer indre hjørner. Bemærk, at jeg gerne gør tingene komplicerede og er dokumenteret at være lidt vanskelig.
Efter at have kigget i en anden tråd du har svaret på, og taget den sidste sætning i din tidligere besvarelse i betragtning, så overvejer jeg, om jeg måske skal tolke det der som om, du egentlig ikke svarede seriøst på spørgsmålet :worried:

Jeg er ikke helt med på, hvorfor man ikke skulle kunne bruge metoden med at forkrøppe.

Jeg har aldrig prøvet med en så "svær liste". Men metoden, som jeg lærte via et link her på byggahus for mange år siden, gik ud på, at du først sætter en liste 90 grader skåret direkte mod væggen. Derefter tager du den anden liste og skærer i 45 grader, som om begge var geret. Så stikker der jo en masse materiale ud, som skal fjernes. Det gør man med en løvsav, der skal følge "spidsen" af den gerede liste. Man saver med løvsaven cirka 45 grader. Og man plejer at skulle hjælpe lidt til med en rasp til sidst. Men spidsen på listen skal altså være præcis som den blev ved 45 graders savningen.

H hempularen sagde:
Jeg forstår ikke helt, hvorfor man ikke skulle kunne bruge metoden med at tilpasse.

Jeg har aldrig prøvet med en så "svær liste". Men metoden, som jeg lærte via et link her på byggahus for mange år siden, gik ud på, at du først sætter en liste, der er savet i 90 grader, direkte mod væggen. Derefter tager du den anden liste og saver i 45 grader, som om begge var skåret i gering. Så stikker der jo en masse materiale ud, som skal fjernes. Det gør man med en løvsav, som får følge "spidsen" af den savede liste. Man saver med løvsaven cirka 45 grader. Og man plejer at hjælpe til lidt med en rasp til sidst. Men spidsen på listen skal altså være præcis, som den blev ved 45 graders savningen.
Jo præcis, tilpasning er navnet på den teknik, jeg bruger i dette tilfælde, har jeg nu lært af tidligere indlæg. Præcis den metode, du beskriver, har jeg brugt med perfekt resultat på alle andre loft- og gulvlister.

Det er det at ved selve drypnæsen/perlen/dropform på billedet, får jeg ikke til det. Selvom jeg fjerner alt helt "ned til malingen" på bagsiden, bliver det forkert/passser ikke. Jeg kan måske tage et billede af det, jeg har derhjemme, så det måske bliver lettere at forstå, hvad jeg mener.

Det er absolut muligt, at jeg gør en generel fejl, og det er derfor, det bliver forkert.

T Tokfarbrorn sagde:
Efter at have kigget i en anden tråd, du har svaret, samt overvejet den sidste sætning i dit tidligere svar, så overvejer jeg, om jeg måske skal tolke det som, at du egentlig ikke svarede seriøst på spørgsmålet :worried:
Jo, jeg var helt seriøs. Det er ikke muligt at forklare, om listen du skal montere har et "baksläpp" Lad mig forklare, hvad jeg mener: Hvis du for eksempel monterer en hulkelliste, vil den vandrette del af hulkelen nærmest loftet blive nærmest uendeligt tynd, når du forklarer den. Hvis du forestiller dig listen i monteringspositionen, må ingen del af listen passere det punkt, hvor den er vandret. Kan du følge? Jeg kunne illustrere med et billede, men ikke lige nu.
Edit, eller, jo, jeg har tegnet en pil, hvor problemet er.

Hvid liste med en rød cirkel og pil, der fremhæver et specifikt område nær kanten som en illustration af monteringsproblemet i en byggeguide.

• Synes
tobbbias
  • Laddar…
mattiasp mattiasp sagde:
Jo, jeg var helt seriøs. Det går ikke at forkroppe, hvis listen du skal montere har et "bag-slæb". Lad mig forklare, hvad jeg mener: Hvis du eksempelvis monterer en hulkel-liste, vil den vandrette del af hulkel-listen nærmest loftet blive næsten uendelig tynd, når du forkropper den. Hvis du forestiller dig listen i monteringspositionen, må ingen del af listen passere det punkt, hvor den er vandret. Forstår du? Jeg kunne illustrere med et billede, men ikke lige nu. Redigering, eller jo, jeg har tegnet en pil, hvor problemet er.
Jeg undskylder for den forkerte antagelse, og jeg tror, jeg forstår, hvad du mener. Det er der, jeg også får problemer, der hvor du har tegnet pilen.

Jeg må simpelthen nøjes med den såkaldte "bygningssnedker"-metode (;)) eller lede efter en anden liste, som vi kan lide.

M

Den her har jo samme lille plup i overkanten, ser jo ud til at fungere dér.

• Synes
nikasp
  • Laddar…
Præcis i slutningen af filmen ser man, at der ikke er nogen kant, der vender forbi vandret. Den, der påstår, at det er muligt, har sandsynligvis aldrig forkroppat selv.

Martin_B
Hvad er problemet med forkrøpning på denne liste, mere end at dråben som I har ringet ind ikke bliver helt perfekt lige inderst i hjørnet?
Forkrøber man denne liste, kan man jo bare trykke lidt fugemasse i lige bag denne halvrunde dråbe i profilen.

Det vil man nok ikke kunne se helt nedefra alligevel, med tanke på at listen sidder i loftet.

Man har jo dette at vælge imellem eller at geringsskære. Bare til at vælge mellem pest eller kolera.

Ser det okay ud, ville jeg have valgt forkrøpning alligevel.

Kan TS indsætte et billede af, hvordan den ser ud som forkrøbet? Ville være sjovt at se.

• Synes
tobbbias
  • Laddar…
Martin_B
M Marcussjogren sagde:
Den her har jo samme lille plupp i overkant, ser jo ud til at fungere der.
Nej, det har den ikke. TS list har en sprække, der går op mod taget. Den bliver således umulig at forfatte perfekt.

Dog tror jeg ikke, det er nogen større fare, men det burde kunne løses med lidt latexfog lige præcis der, hvor listen ikke udfylder, og der bliver et lille hul.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.