Hej alle sammen,

Jeg har været her et stykke tid nu og læser dagligt i forskellige tråde, med stor fornøjelse, men nu er det tid til at stille et spørgsmål, for jeg er ved at rive mig i håret.

Jeg er for nylig flyttet ind i huset, som jeg og min sambo byggede i 2018. Eller ja, jeg har bygget, og min sambo har taget sig af vores 2 små børn. Jeg har nu endelig fået taget mig sammen og er begyndt at montere loftlister. Da jeg er særligt glad for at gøre tingene lidt mere komplicerede, end de behøver at være, har jeg valgt at, i mangel af et bedre ord, snitte mine indre hjørner.

Jeg gjorde det med alle gulvlister og kan godt lide, at resultatet bliver en stram og fin samling.

Men nu har jeg store problemer med at få det samme til at fungere med loftlisten. Uanset hvad jeg gør, er der et specifikt punkt på listen, der ikke fungerer. Se rødmarkeringen på vedhæftede billede.

Jeg ved ikke, om det er mig, der laver fejl, eller om det er profilens liste, der skaber problemer. Jeg ved ikke, om det kan ses tydeligt på netop dette billede, men selve dråben/perlen eller hvad man nu vil kalde det, har en fordybning bagved, som "går op bag" dråbens nederste kant (hvis I forstår, hvad jeg mener).

Hvis billedmaterialet ikke er tilstrækkeligt, vil jeg forsøge at tage et billede af to stykker, der ikke passer sammen.

Jeg er taknemmelig for alle tips & råd, I muligvis kan give. Eller er det bare så enkelt som: øv mere & gør om, gør rigtigt =D

• Hvid takliste med en rød markering, der viser et problematisk hjørne, hvor listen ikke passer korrekt sammen.
Det er ikke rigtig klart, hvad du mener med "snida'".
Kan det være, at du vil montere listerne med en gering i rummets hjørner? Så har du brug for en geringssav med 45 graders vinkel (så præcist som muligt) samt en masse tålmodighed, inden du finder ud af, i hvilken vinkel du skal lægge listen i saven. Det er bedst at træne på en mængde småstykker, inden du ødelægger lange længder.
Hvis du derimod vil sætte den første liste lige og derefter skære i den møtende liste, så den passer ind i den første listes profil, kan det blive besværligt med drypnæsen. Den udskårne liste har brug for et tilsvarende fremspring opad, så du monterer den nedefra.

T Thomas_Blekinge sagde:
Hvis du derimod vil sætte den første liste lige og derefter snitte i den møtende liste, så den passer ind i første listes profil, kan det blive besværligt med droppnæsen. Den snittede liste skal have en tilsvarende udspring opad, så du monterer den nedefra.
Præcis sådan. Det er det, jeg ikke helt får til. Måske kræver det bare mere øvelse.

useless useless sagde:
Jeg kan anbefale hjørneklodser.
[link]
Tak, tanken slog mig. Dog tror jeg vi ikke vil have sådan. Kan være flot men måske ikke lige hos os :)

Forkroppe er det flotteste og bedste. Revnen ses ikke, når træet tørrer, eller huset bevæger sig på samme måde. Denne lænke er god.

• Synes
jonko
  • Laddar…
FreQa FreQa sagde:
Forkroppe er det flotteste og bedste. Sprækken ses ikke, når træet tørrer eller huset bevæger sig på samme måde.
Denne link er god
Ja præcis, det er vel det ord jeg leder efter og det, som jeg har gjort med alle gulvlister.
Har som sagt stødt på problemer med netop denne profil, da jeg ikke får det til at passe.

Hvorfor ikke gøre som alle andre?

useless useless sagde:
Hvorfor ikke gera som alle andre?
For det meste fordi jeg godt kan lide at udfordre mig selv og lære nye ting :)

Jeg plejer at gera listen, inden jeg saver ud profilen. Bruger en lille bahco løvsav for at få det pænt. Det sidste sliber jeg med en rundfil eller lignende, der passer i profilen. Youtube lidt på "coping crown mould" så får du måske nogle nye tips.

useless useless sagde:
Hvorfor ikke gera som alle andre?
De fleste huse har ikke 90-graders vinkler i hjørnerne, specielt hvis det er et gammelt hus. Vinklen mod taget er ikke 90 grader, vinklen mellem væg og væg er ikke 90 grader. Forringelse af lister er jo en anerkendt metode til at håndtere dette og forholdsvis enkel sammenlignet med at forsøge at kompensere for forskellen fra 90 grader ved gerning.

Inden jeg forstod bedre prøvede jeg at gera lister i et gammelt hus, resultatet blev dårligt, og jeg måtte gøre det om. Nu bor jeg i et andet ældre hus, hvor en tumpe (håndværker!) har geret gulvlisterne og derefter fyldt i samlingerne med enorme mængder latexfugemasse. Det ser forfærdeligt ud.

• Synes
  • Trist
Maria T og 3 andre
  • Laddar…
useless useless sagde:
Jeg kan anbefale hjørneklodser.
[link]
Jeg har også overvejet loftklodser. Men jeg spørger mig selv, hvor let det er at få en lang loftliste skåret på millimeteren, så den passer mellem loftklodserne.

J JSE sagde:
Jeg plejer at gera listen, inden jeg saver ud profilen. Anvender en lille bahco løvsav for at få det pænt. Det sidste sliber jeg med en rundfil eller lignende, der passer i profilen. Youtube lidt på "coping crown mould" så måske får du lidt nye tips.
Ja præcis, har kørt samme teknik jeg med indtil for nylig da jeg monterede en lamelslibeskive på vinkelsliberen og sliber overskuddet væk i stedet for. Synes det var lettere og hurtigere.

Det er som sagt kun denne profil jeg er stødt på problemer med, så derfor undrer jeg mig om der måske er noget jeg overser eller gør forkert, eller om det er dømt til at mislykkes med denne profil.

Youtube er løbet tør for usete videoer nu

At forankre er den rigtige måde at gøre det på, hvis man vil være indretningssnedker og ikke bygningssnedker. Med den der liste er det desværre ikke muligt. Jeg ville i dit sted vælge en anden liste, hellere end at sænke mig til bygningssnedkeri. En bygningssnedker gerer indrevinkler. Bemærk, at jeg gerne gør tingene besværlige og er dokumenteret arrogant.

• Synes
Maria T
  • Laddar…
mattiasp mattiasp sagde:
Med den der liste er det desværre ikke muligt. Jeg havde i dit sted valgt en anden liste...
Er det sådan altså? Afhænger det af den der 'droppnæse'?

Vælge en anden liste føles... sådan, vi har lidt allerede besluttet os for den og købt den, men man kan jo ændre sig! :crysmile:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.