Hej!
Nogen der har oplevet dette…? Eller nogen dygtig som kan hjælpe med mit spørgsmål?
Jeg har en såkaldt lukket tank på tre kubik som en gammel løsning til toiletafløb. Fra tanken op til jorden er der to rør, et til tømning/suge rør og et til ventilation.
Nu er tanken blevet fyldt med smeltevand/regnvand tre gange. Min teori er, at koldet har flyttet rørene og måske løftet dem lidt, så vandet fra jorden infiltrerer tanken.
Det bliver dyrt…! Tanken skal tømmes først i uge 36, og det koster 1000 kroner ekstra oven i den almindelige pris. Jeg har for anden gang i løbet af nogle år begyndt at grave ned til tanken for at se, hvad der er sket. Tilsyneladende lykkedes det mig ikke sidste gang at løse problemet korrekt.
Hvad kan jeg gøre for at forhindre dette i at ske igen…?
Er det kun en blikkenslager, der kan ordne det…?
Jeg ville være meget taknemmelig for tips. Tak på forhånd.
Nogen der har oplevet dette…? Eller nogen dygtig som kan hjælpe med mit spørgsmål?
Jeg har en såkaldt lukket tank på tre kubik som en gammel løsning til toiletafløb. Fra tanken op til jorden er der to rør, et til tømning/suge rør og et til ventilation.
Nu er tanken blevet fyldt med smeltevand/regnvand tre gange. Min teori er, at koldet har flyttet rørene og måske løftet dem lidt, så vandet fra jorden infiltrerer tanken.
Det bliver dyrt…! Tanken skal tømmes først i uge 36, og det koster 1000 kroner ekstra oven i den almindelige pris. Jeg har for anden gang i løbet af nogle år begyndt at grave ned til tanken for at se, hvad der er sket. Tilsyneladende lykkedes det mig ikke sidste gang at løse problemet korrekt.
Hvad kan jeg gøre for at forhindre dette i at ske igen…?
Er det kun en blikkenslager, der kan ordne det…?
Jeg ville være meget taknemmelig for tips. Tak på forhånd.
Hvis ingen bruger afløbet efter en nat og helst hvis det har regnet. Så skal du lytte i rørene, det skal være stille, hvis du hører noget plask, så er der en lækage, der er sikkert en større mandehul under jorden, som kan åbnes. Så kan man se, hvor det løber ind. Normalt når en tank bliver fuld, er at der lækker ind i en rørskæring eller der, hvor røret fra huset forbinder. Er der en tætning i tanken og hvis røret har sænket sig lidt, så trykkes røret ned og en revne opstår.
Tak for din kommentar.J jonaserik sagde:Hvis ingen bruger afløbet efter en nat, og helst hvis det har regnet. Så skal du lytte i rørene, der skal være stille, hvis du hører noget pladsk, så er der læk, der er sikkert en større mandeluge under jorden, der kan åbnes. Så kan man se, hvor det løber ind. Normalt når en tank bliver fuld, er at det lækker ind i en rørskæring eller der, hvor røret fra huset tilslutter. Er der en tætning i tanken, og hvis røret har sat sig lidt, så trykkes røret ned, og en sprække bliver.
Afsugningsrøret var løftet fra tanken. Sandsynligvis på grund af den barske kulde sidste vinter. (Ønsker ikke engang at tænke på mulig sabotage... Modeord nu til dags).
Jeg hyrede en blikkenslager, som skruede afsugningsrøret fast til mundstykket i tanken. Det burde sidde fast fremover.
Omkostninger over to år: 2 planlagte tømninger á 2600:- stykket plus 2 ekstra á 3500:- stykket... Plus blikkenslagerens arbejde: 1900:-...
Man kunne have haft lidt sjovere med pengene.
Tak igen!
Hvis tanken ligger lidt højere end omgivelserne, eller hvis du har en grøft ved siden af, kan du vel tømme (hvis det kun er vand) ved hjælp af en hævert. Ned med en slange i tanken og fyld slangen med vand (du vil ikke suge med munden 😁) og så hurtigt sænke slangen under tankens niveau, så hævertvirkningen starter. Så slipper du i det mindste for en unødvendig omkostning.
Jo, det tip fik jeg fra den rigtige kilde. (lidt for sent bare)
Dog er det svært at vide, hvor meget vand og hvor meget skidt der er... Det vand vil lugte rigtig grimt i hvert fald... Men næste gang...!
Nu er problemet løst, men man lærer meget af sine fejl.
Området (skov og landbrugsjord) har ofte nu om dage vandmangel. Jeg har egen brønd. Det regner for lidt. Trods alt vil kommunen have betaling (ca. 2500) for at ansøge om tilladelse til forbrændingstoilet... Argumentationen om vandmangel, tekniske fejl med tanken og at jeg måtte betale kommunen over ti tusinde kroner for tømning samt blikkenslagerens omkostninger for reparation af suge røret, gør selvfølgelig ingen undtagelse for bureaukratiske omkostninger... På ejendommen har der altid været das, og pladsen er der stadig! Fejl af mig at undervurdere gamle løsninger...!
Dog er det svært at vide, hvor meget vand og hvor meget skidt der er... Det vand vil lugte rigtig grimt i hvert fald... Men næste gang...!
Nu er problemet løst, men man lærer meget af sine fejl.
Området (skov og landbrugsjord) har ofte nu om dage vandmangel. Jeg har egen brønd. Det regner for lidt. Trods alt vil kommunen have betaling (ca. 2500) for at ansøge om tilladelse til forbrændingstoilet... Argumentationen om vandmangel, tekniske fejl med tanken og at jeg måtte betale kommunen over ti tusinde kroner for tømning samt blikkenslagerens omkostninger for reparation af suge røret, gør selvfølgelig ingen undtagelse for bureaukratiske omkostninger... På ejendommen har der altid været das, og pladsen er der stadig! Fejl af mig at undervurdere gamle løsninger...!
Klik her for at svare