Hej!
Nogen der har oplevet dette…? Eller nogen dygtig som kan hjælpe med mit spørgsmål?

Jeg har en såkaldt lukket tank på tre kubik som en gammel løsning til toiletafløb. Fra tanken op til jorden er der to rør, et til tømning/suge rør og et til ventilation.

Nu er tanken blevet fyldt med smeltevand/regnvand tre gange. Min teori er, at koldet har flyttet rørene og måske løftet dem lidt, så vandet fra jorden infiltrerer tanken.

Det bliver dyrt…! Tanken skal tømmes først i uge 36, og det koster 1000 kroner ekstra oven i den almindelige pris. Jeg har for anden gang i løbet af nogle år begyndt at grave ned til tanken for at se, hvad der er sket. Tilsyneladende lykkedes det mig ikke sidste gang at løse problemet korrekt.

Hvad kan jeg gøre for at forhindre dette i at ske igen…?
Er det kun en blikkenslager, der kan ordne det…?

Jeg ville være meget taknemmelig for tips. Tak på forhånd.

• To rør stikker op af jorden i et hul; det ene har en stor metalhætte. Rørene er en del af et lukket tanksystem til toiletafløb.
Om ingen använder avloppet efter en natt och helst om det regnat. Så ska du lyssna i rören, det ska vara tyst, hörs det något plurr, så är det läck, finns säkert en större manlucka under jord som går att öppna. Då kan man se var det rinner in. Normalt med att en tank blir full, är att det läcker in i någon rörskarv eller där röret från huset ansluter. Är en tätning i tanken och om röret satt sig lite, så trycks röret ner och en glipa blir.

J jonaserik sagde:
Om ingen använder avloppet efter en natt och helst om det regnat. Så ska du lyssna i rören, det ska vara tyst, hörs det något plurr, så är det läck, finns säkert en större manlucka under jord som går att öppna. Då kan man se var det rinner in. Normalt med att en tank blir full, är att det läcker in i någon rörskarv eller där röret från huset ansluter. Är en tätning i tanken och om röret satt sig lite, så trycks röret ner och en glipa blir.
Tack för din kommentar.
Avsugnings röret hade lyfts från tanken. sannolik p g av den tuffa kylan i vintras. (Vill ej ens tänka på möjligt sabotage... Modeord nu för tiden).
Jag anlitade rörmokare som skruvade fast avsugnings röret till munstycket i tanken. Det borde sitta fast framöver.
Kostnader på två år: 2 planerade tömningar á 2600:- styck plus 2 extra á 3500:- styck... Plus rörmokarens arbete: 1900:-...
Lite roligare hade man kunnat göra med pengarna.
Tack igen!

Om tanken ligger något högre än omgivningen eller om du har ett dike intill kan du väl tömma (om det bara är vatten) genom en hävert. Ner med en slang i tanken och fyll slangen med vatten (du vill inte suga med munnen 😁) och sen snabbt sänka slangen under tankens nivå så hävertverkan startar. Då slipper du i alla fall en onödig kostnad.

Jo, det tipset fick jag från rätt källa. (lite försent bara)
Dock är det svårt att veta hur mycket vatten och hur mycket skit finns där...Det vattnet lär lukta riktigt illa i varje fall... Men nästa gång...!
Nu är problemet åtgärdat men det är mycket man har lär sig av misstag.
Området (skog och jordbruksmark) har ofta nu för tiden vatten brist. Jag har egen brunn. Det regnar för lite. Trots allt vill Kommunen ta betald (ca 2500) för att ansökan om tillstånd för förbränningstoalett... Argumentationen om brist på vatten, tekniska fel med tanken och att jag fick betala till Kommunen över tio tusen kronor för tömning samt rörmokarens kostnad för reparation av avsugnings röret, gör självklart ingen undantag för byråkratiska kostnader... I fastigheten har altid funnits utedass och utrymmet finns kvar! Fel av mig att underskatta gamla lösningar...!

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.