Har for nylig købt hus og er i fuld gang med renoveringsplanerne, men har nu stødt på problemer med en planløsningsændring, der har vist sig at være mere kompliceret end vi troede.
Planen er at åbne helt op mellem køkken og spisestue, problemet er, at det ikke er én, men snarere to bærende vægge, der skal håndteres. Vi planlægger også at rive ikke-bærende væg "e".
Forudsætninger;
- Bærende skillevægge på stueetagen er "f", "g" og "j".
- Væg "j" er blevet revet og afstivet med bjælke af tidligere ejere. Blå cirkel på billedet markerer placeringen af søjlen.
- Væg "g" er den længste bærende væg, der løber fra stue/entre og et stykke ind i køkkenet og tilslutter sig bærende væg "j" gennem ikke-bærende væg "h".
- For at åbne helt op mellem køkken og spisestue skal "køkkendelen" af væg "g" rives, da væg "j" allerede er blevet revet tidligere. Søjlen, der i øjeblikket støtter "j"-bjælken (blåmarkeret), skal altså også flyttes for at åbne helt.
Spørgsmålet bliver altså; da det ikke drejer sig om en enkelt bærende væg i en lige linje, men i stedet to bærende vægge med forskydning imellem, hvoraf den ene desuden udgør en del af en længere bærende væg ("g"), hvordan håndterer man afstivningen?
Er det muligt at erstatte den eksisterende "j"-bjælke med en betydeligt længere (se billede "mulig løsning") bjælke, der så bærer hele åbningen og erstatter begge bærende vægge, selvom de to bærende originalvægge ikke er på linje med hinanden?
Jeg har sendt samtlige tegninger til en konstruktør og afventer tilbud, men tænkte, at jeg hører her og håber på, at nogen har lidt idéer. Jeg ved, at mindst én nabo med identisk hus har foretaget denne type ændring og har hørt, at det krævede et specialbygget element bestilt fra Umeå (?), jeg afventer også kontakt med denne nabo. Er det virkelig så kompliceret, eller findes der en simpel løsning?
Vedlægger tegninger/billeder af plantegning, vægfortegnelse, bærende skillevægge, mulig løsning?, bjælkelag osv.
Spontant synes jeg det ligner, at væg e og l bør være bærende?
Så måske også f, g, j og h?
Forstår tanken, men ifølge originaltegningerne er f, g og j bærende skillevægge. Kan spontant også synes, at e+l burde være bærende i betragtning af, at de løber 90 grader mod spærstolene, men blandt originaltegningerne finder jeg kun info om, at f, g og j skal være bærende skillevægge.
Skal se, om jeg kan formindske størrelsen på billedfilerne, så de bliver nemmere at åbne.
En kompliceret bygningskonstruktion, der ikke er helt enkel at analysere. Etageadskillelsen mod kælderen består af betonkassetter, der ligger parallelt med tagryggen. Etageadskillelsen mellem stueetagen og første sal er en konventionel trækonstruktion, hvis bjælker også ligger parallelt med ryggen. Endelig tagstole, der ligger vinkelret på ryggen. Det betyder, at også væg "e" er delvis bærende. Derudover har den en vigtig stabiliserende funktion. Hvis væg "j" skal åbnes mere, bør man nok overveje at skrotte den gamle overligger. Søjlen har ingen ideel placering, da den står forskudt i forhold til væggen i kælderen. Samtidig gør vinduesinddelingen det svært at flytte overliggeren i sidled. Vedrørende væg "e" mener jeg, at man ikke kan fjerne den helt uden at nøjes med en lidt større åbning. Placeringen af bjælke og søjle ved væg "j" bør helst afgøres i samråd med en konstruktør, der kan se forholdene på stedet.
En kompliceret bygningsstamme som ikke er helt enkel at analysere. Bjælkelaget mod kælderen består af betonkassetter, der ligger parallelt med tagryggen. Bjælkelaget mellem stueetagen og førstesalen er et konventionelt træbjælkelag, hvis bjælker også ligger parallelt med ryggen. Endelig fagstagstoler, der ligger vinkelret på ryggen. Det betyder, at også væg "e" er delvis bærende. Desuden har den en vigtig stabiliserende funktion. Hvis væg "j" skal åbnes mere op, må man nok overveje at skrotte den gamle afveksling. Pillen har ingen ideel placering, da den står forskudt i forhold til væggen i kælderen. Samtidig gør vinduesinddelingen, at det er svært at flytte afvekslingen i siden. Med hensyn til væg "e" mener jeg, at man ikke kan fjerne den helt uden at nøjes med en noget større åbning. Placeringen af bjælken og pillen ved væg "j" bør helst afgøres i samråd med en konstruktør, der kan se forholdene på stedet.
Noget har man altså lært sig af at slavisk læse dine indlæg her på forummet
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.