3,203 læst ·
8 svar
3k læst
8 svar
Problem længere spændvidder mellem etagedæk - HJÆLP
Hej på jer,
Jeg er ved at projektere et nybyggeri og har et problem med den noget længere spændvidde for mellemetagens bund- og overetage (billedet er stueetagen på et 2-planshus, man ser stuen samt dele af rummene rundt omkring). Entreprenøren vil bruge "almindeligt" konstruktionsvirke, Kerto bjælker eller lignende er altså ikke aktuelle. Entreprenøren er heller ikke direkte interesseret i at indfælde nogen bjælke, så bjælkerne vil være synlige.
Hvordan kunne man løse dette, og hvilke alternativer findes der? Jeg har inkluderet to forslag, men hvad jeg tror/ved ikke, om den løsning opfylder de krav, der er. På overetagen er der også et badeværelse, så der må sgutte være nogen risiko for underdimensionering af mellemetagen.
Taknemmelig for alle gode ideer, som option (og afhængigt af løsningen) vil jeg også gerne høre, hvordan det kunne fungere med en stålbjælke (hvis den er synlig) som støtte, dvs. dimension og type. Hvis man derefter alligevel skulle kunne indfælde stålbjælken, hvordan ville det komme til at se ud?
Tak på forhånd.
Sunemangs
Jeg er ved at projektere et nybyggeri og har et problem med den noget længere spændvidde for mellemetagens bund- og overetage (billedet er stueetagen på et 2-planshus, man ser stuen samt dele af rummene rundt omkring). Entreprenøren vil bruge "almindeligt" konstruktionsvirke, Kerto bjælker eller lignende er altså ikke aktuelle. Entreprenøren er heller ikke direkte interesseret i at indfælde nogen bjælke, så bjælkerne vil være synlige.
Hvordan kunne man løse dette, og hvilke alternativer findes der? Jeg har inkluderet to forslag, men hvad jeg tror/ved ikke, om den løsning opfylder de krav, der er. På overetagen er der også et badeværelse, så der må sgutte være nogen risiko for underdimensionering af mellemetagen.
Taknemmelig for alle gode ideer, som option (og afhængigt af løsningen) vil jeg også gerne høre, hvordan det kunne fungere med en stålbjælke (hvis den er synlig) som støtte, dvs. dimension og type. Hvis man derefter alligevel skulle kunne indfælde stålbjælken, hvordan ville det komme til at se ud?
Tak på forhånd.
Sunemangs
med det spænd ville jeg nok overveje at vælge en ståldrager til formålet. holder størrelsen på drageren nede, og er den synlig, beklæder man den bare med ønsket materiale. hvad entreprenøren er interesseret i eller ikke, hører ikke til sagen. konstruktionen skal fungere, og hvis entreprenøren finder det besværligt, er det deres problem og ikke dit.
Hej daije og tak for dit svar.
Hvis jeg nu kunne få entreprenøren til at bruge stålbjælke, er spørgsmålet stadig, hvilken konstruktion og dimension der skal bruges. Jeg inkluderede to forslag, ville nogen af disse være en mulighed? Er alternativ nummer to overhovedet en mulighed? Hvilken dimension og type bjælke ville være nødvendig. Mere detaljeret information ville være super godt at få
sunemangs
Hvis jeg nu kunne få entreprenøren til at bruge stålbjælke, er spørgsmålet stadig, hvilken konstruktion og dimension der skal bruges. Jeg inkluderede to forslag, ville nogen af disse være en mulighed? Er alternativ nummer to overhovedet en mulighed? Hvilken dimension og type bjælke ville være nødvendig. Mere detaljeret information ville være super godt at få
sunemangs
Kertubalkar skulle løse dine problemer, leg lidt med http://www.iat.inadire.se/WebLagerbalk/Lagerbalk.aspx
Så får du en idé om dimensioner.
Så om en stålbjælke eller limtræs-bjælke som bærer ville være bedre ved jeg ikke, men træ tror jeg er at foretrække fra et brandperspektiv, da stål kan deformere tidligere under brand.
Hvorfor vil ikke entreprenøren se på alternativer?
Så får du en idé om dimensioner.
Så om en stålbjælke eller limtræs-bjælke som bærer ville være bedre ved jeg ikke, men træ tror jeg er at foretrække fra et brandperspektiv, da stål kan deformere tidligere under brand.
Hvorfor vil ikke entreprenøren se på alternativer?
Sådan gjorde vi, hvis det kan være til nogen hjælp; bjælkelaget blev skåret på midten og ligger på den nedre flange af en stålbjælke (HEA 180), reglerne holdes sammen i underkant med hulbånd (har senere set, at der findes færdige beslag, bjælkesko tror jeg de hedder). På oversiden ligger en 45; spikret på siden som støtte til gulvet. Stålbjælken ligger oppe på ydervæggene og to skillevægge, den går altså langs hele huset i mellembjælkelaget. Vi har ca. 6,50 m spændvidde på bjælkelaget og ca. 5,50 m på "længden" i det største rum. På denne måde slipper man for at have nogen synlig bjælke eller søjle i rummene. Har fået OK af en konstruktør på dette, men bedst er nok at tjekke selv, især hvis du skal have vådrum med klinker på overetagen.
Hej Nybbygarn,
Tak for dit indlæg. Betyder det, at du har 5,5 meter lang stålbjælke uden støtteben bortset fra på siderne? For min del ville jeg skulle op i en 6,5 meter lang bjælke uden støtteben ifølge alternativ to, jeg undrer mig, om det fungerer?
Tak for dit indlæg. Betyder det, at du har 5,5 meter lang stålbjælke uden støtteben bortset fra på siderne? For min del ville jeg skulle op i en 6,5 meter lang bjælke uden støtteben ifølge alternativ to, jeg undrer mig, om det fungerer?
Jeg lagde en bjælke på loftet, jeg har 8 meter, så går der 3 søjler ned gennem 2. etage, som gulvet til 2. etage hænger i, søjlerne vil så ende inde i en indervæg. Det bliver solide konstruktioner... 2 stk. 95x650
Ja, jeg har 5,5 meter mellem understøtningerne uden støtteben men bjælken ligger på flere understøtninger, hvilket hjælper (ham, der hjalp mig med at beregne på bjælken, var meget omhyggelig med, at den ikke måtte skæres). Hvis du kun skal støtte den på yderenderne, skal du måske gå op i dimension, men check med en konstruktør, dette er jo nemt for dem, og hvis du skal have 220 bjælkelag, kan du jo have en 220 bjælke uden problem.
Klik her for at svare
