Er der stor forskel i kvaliteten på fliser og klinker, som man køber i byggemarkeder eller på steder, hvor de "kun" sælger sådanne ting?

Hvor stor er egentlig forskellen på lidt dyrere fliser & klinker sammenlignet med lidt billigere?

Er der mærker, man bør undgå?

Findes der fliser & klinker, der er fremstillet samme sted, men som derefter sælges af forskellige forhandlere, hvor produktet har forskelligt mærke og med stor prisforskel? (Dette er nemlig sket med havemøbler, de kom fra samme producent, men forhandlerne satte forskellige mærker på dem, og prisforskellen var flere tusinde).

• Synes
zetamamman
  • Laddar…
Tror ikke forskellen er specielt stor. Exklusive/dyrere fliser er ikke specielt meget dyrere at fremstille end billig fliser, dermed burde der heller ikke være specielt meget forskel i kvalitet.
Jeg har ved nogle lejligheder fået købe fliser til indkøbspris fra en kunde til min tidligere arbejdsgiver.
Da jeg så deres indkøbspriser, reagerede jeg over, at indkøbsprisen på de eksklusive fliser lå i princippet på samme niveau som lignede enklere/billigere fliseplader.
Indkøbschefen forklarede det med, at det i grunden ikke er så stor forskel mellem de billige og dyre fliser, men de billige standard fliser er så konkurrenceudsatte, at flisefirmaerne knapt har nogen marginaler overhovedet på de produkter.

Jeg hørte med firmaet som renoverede vores badeværelse om forskellen, og svaret blev, at så længe det er 1. klasses sortering, er forskellene meget små.
Nu gjaldt vores spørgsmål almindeligt hvidt mat kakel, så jeg kan ikke svare på, om der er større forskelle på blank/andre farver.

Det jeg har bemærket med billigt Bauhaus fliser er, at fliserne ikke er præcis lige store og ikke helt plane hver gang.
Fredrik

Fredrik Å sagde:
Det jag har noteret med billigt Bauhaus kakel er at fliserne ikke er nøjagtigt lige store og ikke helt plane alle gange.
Fredrik
Det er ofte et ret almindeligt problem, at fliserne er forskellige i størrelse, dog er det ikke altid, at kendte producenter har bedre præcision.

Jeg diskuterede dette med kakelkræmmerne, da jeg byggede badeværelse, og ifølge dem var der ingen direkte kvalitetsskille på f.eks. hvid kakel til 125 kr/kvm og 375 kr/kvm. Forskellen bestod i, at de dyrere kakler fandtes i flere varianter (størrelse på fliser og lignende) og blev lavet i mindre oplag. Visse rigtig billige kakler (typ biltema) frarådede de dog fra, jeg husker ikke præcis hvorfor, men det kunne se mærkeligt ud i visse lysforhold tror jeg. Men de kunne jo have talt i egen interesse.

Ok tak for alle givende svar! Jeg vil gå med hvide fliser på væggen og mørkere på gulvet, sort eller noget i den brune retning. Jeg vil også gøre det klassiske at bruge de samme fliser som på gulvet også i hjørnet i bruseren.

toker78 sagde:
Ok tak for alle givende svar! Vil køre med hvide fliser på væggen og mørkere på gulvet, sort eller noget i den brune retning. Vil også gøre det klassiske at bruge det samme som på gulvet i hjørnet i brusebadet.
Skal du køre med hvidt så har Bauhaus en hvid flise 30x60 som de tager 99kr/kvm for, vi har det i vores badeværelse... rigtig fint

Det vi bemærkede var, at de sammenlignelige Hornbach-fliser, vi kiggede på, gennemgående var tyndere (6 mm) end de fliser fra Höganäs, vi til sidst købte (7 mm). Føltes mere robuste, men om dette har nogen reel betydning, ved jeg ikke. Ellers tror jeg som ovenfor, at dyrere mærker findes i flere størrelser og udførelser. Vi ville have 10x10 i bruseren for enklere at bygge fald og 20x20 i resten, og det havde ikke HB i samme serie, så det blev Höganäs for alt til sidst.

Det lyder meget billigt og godt :)

Men har læst et eller andet sted, at jo større pladerne er, desto sværere skal det være at få det til at blive godt. Men det ved måske håndværkerne bedre, de er jo uddannede, så de bør måske kunne sætte hvilket som helst.

Lidt OT, men hvis indkøbet vedrører et mindre badeværelse, synes jeg, at man i første omgang skal vælge de fliser, man vil have, og dernæst kigge på prisen. Et keramisk badeværelse koster i runde tal 100 laxer, og 3-10% af de fisker handler normalt om fliser. Indretningen kan man altid skifte uden større problemer, men keramikken skal man leve med i måske 25-30 år.

Det er helt muligt at lave et frisk badeværelse med vådrumsmåtte og malet tætningssystem på væggene for en betydeligt lavere pris end et keramisk badeværelse. Hvis investeringsomkostningen er et problem, er det nok et bedre valg.

toker78 sagde:
Det lyder meget billigt og godt :)

Men har læst et sted, at jo større pladerne er, desto sværere skal det være at få det til at blive godt. Men det ved håndværkerne måske bedre, de er jo uddannede, så de bør kunne klare at sætte, hvad som helst.
Nu har jeg kun lagt klinker på gulv, men jeg synes det er lettere at lægge store plader. For en dygtig fliselægger gør det bestemt det samme.

Jeg synes, at man nogle gange kan opleve, at billigere fliser oftere sprækker mærkeligt, når man skærer det. Det plejer at være mest tydeligt, når man skal skære diagonalt, skære tynde strimler og lignende. Sandsynligvis er det en mindre homogen lerblanding. Men der findes også billigt materiale, der fungerer udmærket.

Jeg ville nok sige, at man hurtigere bliver træt af eksklusivt specialfliser end af hvide blanke 15x15, så fra den synsvinkel er det ikke værd at betale 500 kr/kvm i stedet for 50 kr/kvm.

Tænk på alle de abrikosrosa flammende badeværelser fra 90'erne med meget dyre borter, som har en teknisk levetid på 20 år mere, men som bliver udskiftet så snart man kan alligevel.

Men det er vel ikke det samme...?
Vi har gråt gulv og hvide vægge, præcis som 95 % af de, der går ind i butikken (ifølge vores sælger).

Fred vom Jupiter sagde:
Jeg ville nok sige, at man hurtigere bliver træt af eksklusivt specialkakler end af hvidt blankt 15x15, så fra den synsvinkel er det ikke værd at betale 500 kr/kvm i stedet for 50 kr/kvm.

Tænk på alle de abrikosrosa flammige badeværelser fra 90'erne med meget dyre borter, som har en teknisk levetid på 20 år mere, men som alligevel udskiftes så snart man kan.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.