AC: Interessant!
Mit meget grove sammenlignings-tal tror jeg, jeg har fået fra konsumentverket (!). Tydeligvis var den også irrelevant, undskyld mig for det. Ser desuden, at din oplysning findes i Ytongs "Lättbetonghandbok".
Hvordan er det med celleplast, har du et tal der også?

Med celleplast tænkte jeg på Flamingo (er vel egentlig et varemærke?). For det er vel det man plejer at bruge til husisolering?
Hvad angår letbetonens isoleringsværdi, så er det jo 500-kvaliteten, der er mest relevant, da det er den, man plejer at mure væggene af, det var det, jeg tænkte på, da jeg synes, at mit tal ikke var så interessant.

Som jeg forstår det, så er altså uværdien for de polske 35,6cm ytong blokke 0,29W/m2K, hvilket er lidt i overkanten, hvis man vil have en velisoleret væg.

Hvad er fordele/ulemperne, hvis man tager to 35,6 blokke, så væggen bliver massiv 73cm ytong med U værdi på 0,145W/m2k?

Jocke-Orn sagde:
Hvad er fordele/ulemper, hvis man tager to 35,6 blokke, så væggen bliver massiv 73 cm ytong med U-værdi på 0,145W/m2k?
Du vil få en meget tung konstruktion, hvilket sandsynligvis betyder, at fundamentet/bundpladen skal forstærkes kraftigt. Desuden får du dybe vinduesnicher, så det kan blive mørkt indendørs; på den anden side får du sikkert meget hyggelige vindueskarme.

Okay... stommen bliver meget tungere.
Hvordan er det med omkostningsdelen? Er en U-værdi på 0.145 god, og er den øgede omkostning det værd?
Hvad kan man regne med, at alternativen med 35,6 cm ytong og isolering mm i stedet koster, hvis man vil have en U-værdi på 0.145?

En anden mulighed, som er blevet diskuteret tidligere, er at lægge mineraluld udvendigt og derefter puds. Jfr Optirocs system.

I foråret var der flere, der skrev om, at de havde planer om at købe Ytong fra Polen - er der nogen, der har gjort alvor af det og har lyst til at dele deres erfaringer? :D

At stenhus lagrer varme - medfører det lavere opvarmningsomkostninger?

Jeg er også interesseret i at høre, om der er nogen, der har erfaring fra den Polske Ytong.

Hvad bliver meromkostningen ved at efterisolere på ydersiden? - bliver det mere kompliceret at pudse facaden med efterisolering på ydersiden?

Hej til jer!

Ojoj, det var et stykke tid siden jeg startede denne tråd! Har ikke haft tid til at undersøge mere om Ytong fra Polen eller Estland, men med hensyn til udvendig isolering er der den ulempe, at pudset (hvis man nu vælger denne overfladebehandling) bliver meget mere skrøbeligt, end hvis man pudser direkte på stenen.

Hvis/når vi bygger til, bliver det en form for varmepumpe, så opvarmningen ikke koster for meget (ja, vi kan godt lide at have det varmt indendørs!)

Venlig hilsen Stefan :-)

PS der findes en anden rigtig god "tråd" om at bygge med sten/letbeton (dog ikke startet af mig). Søg på forummet, så finder I flere prisoplysninger der DS

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.