Hej med jer!

Her kommer en lille notits om prisen på letbetonblokke. Se det som en retningslinje og ikke præcise tal.

Ytong fra Yxhult eller Siporex byggeblokke fra H+HCelcon koster ca 435-450kr/m2 inklusive moms.

Disse tal er meget sandsynligt baseret på, at man køber en større mængde byggeblokke (typisk en mængde der svarer til et skelet til en hel villa).

Bemærk, at dertil kommer lim, fragt, net, puds, maling samt eventuelt isolering, hvis man ønsker det.

Udover Yxhult og H+HCelcon findes der andre udenlandske producenter af letbetonblokke, som kan være interessante:

* Tyske Hebel
* Estiske Aeroc (billigt alternativ til Yxhult)
* Polske Ytong (meget gode priser sammenlignet med Sverige)

Mvh Stefan  :)

joen

Er du ikke en perle? ! !

Det er dette forumet er til for. Takker og bukker for denne fortræffelige information.

Kender du priser for bredere blokke? Det jeg angav ovenfor for Ytong/Siporex havde en bredde på ~350mm. Hvis man bruger 200mm i ydervæggene er isolering nok et krav for at få en anstændig U-værdi ;)

Mvh Stefan  :)

Hvis man lægger dobbelte rækker, bliver væggen 40 cm tyk, og prisen det dobbelte, dvs. 260 kr / kvm... Altså burde 35 cm være lidt billigere, synes man jo.

Angående 213kr/m2 og så tilkommer moms, told(?), fragt.... noget mere?

Med venlig hilsen Stefan

Hej igen!

Det var en laaaang liste med produkter og min polske er lidt rusten ;)

Antager at BLOCZKI står for "blokke", "BELKA" for bjælke, og "Cena netto loco zakad" nettokostnad noget (altså inklusive polsk moms?). Men hvad betyder "NADPROA ZESPOLONEGO YF" og hvilken type transport henviser kolonnerne nedenfor til?

"Przybliona cena penego transportu"
og
"Przybliona cena penego transportu z rozadunkiem"

De 10.000 kr du nævnte tidligere lyder meget billigt for en lastbil, medmindre man har lidt tummis med føreren ;D

Nogen der ved, hvad tolden på byggeprodukter fra Polen kan tænkes at koste?

Mvh Stefan ::)

Så nu har jeg kigget lidt. Hvis du skal fortolde alt, var jeg inde på toldens hjemmeside og kiggede lidt. Man skal betale 25% moms på materialer + fragt. Det var lidt uklart, hvilken tariff man skulle vælge, så jeg tog stenblok samt mursten, og det betød, at man skulle betale yderligere 2%. Der er også telefonnumre, man kan ringe til for at få hjælp.

Køber du i Polen, så bliver det Taxfree, da du ikke skal betale moms i Polen. Momsen i Polen er ca. 22%. Det er ikke sikkert, at du får alt tilbage, men ca. 18% burde ikke være noget problem.

Jeg må dog sige, at en 24 tons lastbil koster ca. 8000 kr. Jeg ringede til 2 speditører. Jeg troede, at man kunne køre med 42 tonnere i Polen, men det kunne man ikke.

Hvor meget rabat fik du hos Yxhult? Forvent, at du får den samme rabat i Polen, hvis du køber meget.

M.V.H

Jörgen

P.S Når man alligevel er der, køber man Klinkes og lignende, så man fylder lastbilerne op.
Jörgen

Jeg glemte at sige, at jeg ringede til svenska speditörer. Tar man lastbilerne fra Polen så bliver det sikkert billigere.

Må bare sige, at fragten er utrolig billig...tage timeløn på det der, så får du se.
Eller: Sende en taxa til Polen med en femtengrams konvolut og sammenligne.

Skal man betale ekstra moms på fragten fra en svensk speditør? Man betaler jo moms, når fakturaen kommer?

Den oversættelse du lavede stemmer godt. Transporten med eller uden aflæsning gælder nok kun i Polen, men man kan jo spørge. Dette er en ekstra omkostning, hvis man ikke selv afhenter stenen. Jeg fik en prisliste fra Bejers, hvor transport fra Danmark ville koste 300-450 kr/ton afhængigt af, hvor man boede. Antag, man har brug for 60 ton à 350 kr/ton, bliver det 21.000 kr, hvordan kan de motivere det?

Så skal man fragte noget, så ring til en speditør!

Karl 12:
Skal man betale ekstra moms på fragten fra en svensk speditør? Man betaler jo moms, når fakturaen kommer?
Prøv at ringe til Tullen, de har en informationsservice, jeg var lidt træt, da jeg snakkede med hende.
http://www.tullverket.se/

Hej hopp!

AC: Anledningen til, at jeg skrev "lim", var, at det er netop dette, som H+HCelcon angiver i deres priser. Takker for beskrivelsen ovenfor lavet af Jörgen!

Undrer mig, om det ikke er den tyndfuge-limvariant, der bruges til Yxhults Ytong også, bare at de bruger navnet "cement"? Antager, at limet er en form for cement eller?!

Angående U[sub]vägg[/sub]: Værdien for hele væggen kan vel alligevel aldrig blive bedre end isoleringen selv? Jeg har måske ikke forstået det her med selve U-værdi begrebet?! Man stræber altid efter at få så lave U-værdier, eller hvad?

Mvh Stefan  ;)

AC!

Ahhh klart som pølsevand! Det gælder om at holde tungen lige i munden ;D

Det er rigtigt, at de forskellige lag bidrager med deres lille del til isoleringen, hvilket gør, at U[sub]væg[/sub] selvfølgelig kan blive "bedre" end bare isolationen alene.

Tak for den fine forklaring ovenfor!

Mvh Stefan :)

Letbetonvægge har ret høje U-værdier, men jeg har fået fortalt, at de i praksis er bedre med hensyn til energiforbrug, end hvad værdierne indikerer, da de har en betydelig varmetreghed og desuden giver en tættere konstruktion. Sammenligner man med mineraluld direkte (som isolerer ca. 5 gange bedre, dvs. 40 cm letbeton svarer til 8 cm mineraluld, mens det med celleplast havde været nok med 4 cm), skal man også huske kuldebroerne ved reglar mm.
Talte med en lokal Ytong-sælger forleden, og han sagde, at man er holdt op med at lime, men anvender tynde murfuger. Jeg lyttede kun med et halvt øre, da det ikke var det, jeg var interesseret i dengang. Jeg ved heller ikke, hvad der adskiller en limfuge fra en murfuge, og jeg havde ikke tænkt mig at fordybe mig i det heller, men lade mureren gøre, hvad han ville, men nu blev der alligevel vakt en vis interesse. Er der nogen, der kan forklare forskellen?

En ting til:
Den polske Ytongen, bliver den lavet det samme sted som den svenske? Og, måske naivt spørgsmål, hvordan kan det være så stor forskel i prisen??

Hej!

Er der nogen der ved priser på Ytong fra Estiske Aeroc? Ifølge et presseklip som jeg så tidligere på nettet, var meningen, at de skulle konkurrere med Yxhult, som ellers ser ud til at være den dominerende aktør på det svenske (skandinaviske?) marked.

Mvh Stefan :)

AC!

Ojoj, nu kom yderligere et nyt begreb ind i billedet, Lambda ???

Er det trykfejlsnissen, der har været forbi, eller er Lambda det samme som U-værdi? W/m2K resp. W/mK >:(

Hvad adskiller følgende værdier?

U = ?
U[sub]k[/sub] = ?
U[sub]væg[/sub] = ?
K = ?
Lambda = ?

Mvh forvirrede Stefan :-[

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.