Jeg arbejder som holdleder i en fabrik, der fremstiller præfabrikerede vægge i beton, både uisolerede og isolerede. Mine primære arbejdsopgaver er formefaget samt alt, der har med støbning, armering og isolering af disse at gøre.

I januar vil jeg tage kurset Betonelementfremstilling klasse 2, og forhåbentlig kan jeg derefter svare lidt mere præcist på teorien bag fremstillingen.

Indtil nu har jeg snedkereret forme til, armeret og støbt et stort antal inder- og ydervægge, søjler, fundamentbjælker, søjler, husplader (privat), fundamenter, L-støtte, sokkelbjælker m.m.

Hvis der er spørgsmål, svarer jeg gerne på disse ud fra det, jeg kan.

Tyresö
Jeg har lidt spontane overvejelser.

Hvordan er det muligt, at trykstyrken i en betonblanding ikke mindskes, selvom man har erstattet en vis procentdel cement med flyveaske (Warnow Fuller)?

Hvad sker der - rent kemisk - med betonen, når man tilsætter accelerator? For eksempel en C28/35 08 S5 vct-0,61 hærder helt hysterisk, på trods af at naturens love taler imod det. Hvordan kan de få dråber accelerator få en så rolig betonblanding til at blive så hysterisk?

Bliver trykstyrken nogenlunde den samme, når separeret beton er færdighærdet? Og her mener jeg forskellen mellem, at betonblandingen er blevet separeret på grund af for meget vand - eller på grund af for meget for eksempel Glennium?

Jeg har 1000 ting i hovedet, som jeg plejer at tænke over - dette var nogle af dem. Ville være taknemmelig for svar.

Ville være rart med nogle generelle tips til dem, der skitserer huse med prefabelementer, såsom hvor tæt på kanten man kan sætte vinduer?, hvor store elementer man kan lave?, er der nogle (almindelige) konstruktioner man skal undgå, fordi de bliver dyre, som folk ikke tænker på?

Tyresö
Jeg overvejer en ting til ang. betonprefab.

Bruges U B-linateteknikken nogensinde i HDF-blokke? Eller spændes wirerne direkte i støbeformen inden støbning? Og hvordan skjuler man spændarmeringen, HDF-blokke har jo glatte kortsider.