Jeg er i gang med at lave loftet om til beboelse og skal nu isolere det. Tagspærene på loftdelen er ca. 4 meter lange, og der har jeg fjernet høvlspånerne, men tagspærene fortsætter til etagen nedenunder i yderligere 4 meter, hvor høvlspånerne stadig ligger (uden luftspalte). Da jeg fjernede høvlspånerne på loftet, fandt jeg pletter af skimmelsvamp på undertaget, ca. 2-4% af overfladen. Huset er bygget i 1926. Jeg orker ikke at rive de nedre 4 meter høvlspåner op, da jeg allerede har renoveret den etage. Jeg overvejer at isolere med polyuretanskum på loftsdelen; er der nogen problematik ved, at loftdelen af taget er isoleret med polyuretan, mens den nedre del af taget er isoleret med de gamle eksisterende høvlspåner, og hvordan laver man den overgang, med plade eller andet? Alternativt overvejer jeg at isolere loftdelen med mineraluld og 2 cm luftspalte og bruge ventilationsbeslag både ved kip og nede (på loftdelen), kan det være værd at sætte et yderligere ventilationsbeslag længst nede ved tagfoden også (dvs. 3 pr. spærafstand på 0,4 og 8 meter)? Vil et ventilationsbeslag længst nede ved tagfoden skabe nogen ventilation i høvlspånerne, som ligger ret tæt, eller trækker det bare fugt ind? Der er i dag ingen ventilation ind i høvlspånisoleringen.

Har I nogen gode tips til, hvordan jeg sanerer skimmelsvampen på undertaget? Når det først er saneret, kan man sprøjte polyuretan direkte på undertaget.

Fotoet viser overgangen mellem de fjernede høvlspåner på loftdelen og så der, hvor høvlspånerne fortsætter yderligere 4 meter nedad i tagspæret til etagen nedenunder (har gravet lidt i det venstre rum).
 
  • Overgang mellem fjernet kutterspån på loftet og fortsat kutterspån nedad i tagkonstruktionen, med synligt bjælkelag og spån.
Synes generelt, at man skal være forsigtig med nye relativt uprøvede metoder. Polyuretanisolering kan måske være god, men nyheder plejer altid at tiltrække lykkeriddere. Det virker meget vigtigt, hvordan det blandes og sprøjtes. Jeg ville aldrig risikere, at boligen rammes af "fishy smell"
 
  • Synes
pontuskarlsson
  • Laddar…
Den teknisk overlegen bedste løsning ville have været at udskifte papiret på taget med diffusionsåben dug, og derefter isolere uden luftspalte med mineraluld eller cellulosefibre. Eftersom jeg antager, at den løsning ikke passer ind i budgetten, er at isolere med luftspalte med ventilationsenheder i ydertaket øverst og nederst, næstbedst. Det jeg har læst om polyurethanskum gør mig meget tvivlende over for en anvendelse i denne sammenhæng. Der findes nogle videnskabelige rapporter tilgængelige på nettet.
 
  • Synes
hscn
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.