Jeg overvejer at hyre en polsk husbygger til at bygge mit nye hus, men er lidt bekymret over firmaets standardvæg.

Væggen er egentlig ikke så speciel bortset fra, at de sætter OSB udenpå reglerne og derefter et lag isolering til. Selv taget har OSB i stedet for tagbrædder, som vi (vel?) plejer at have herhjemme.

Detaljer på:
http://www.firmakubus.pl/se/teknisk-information

Hvad tror I? Er der nogle problemer med deres konstruktioner?

(Jeg vil have væggene "på min måde", men endnu ved jeg ikke, hvor fleksible firmaet er.)

I vores tilfælde bliver det træfacade, og naturligvis skal vi sørge for, at der også bliver luftspalte der.

Det jeg egentlig undrer mig over, er brugen af OSB udvendigt i vægkonstruktionen - lad os sige, at den sidder umiddelbart indenfor luftspalten, er det et godt klima for OSB, eller bliver det fugtigt?

Også taget er et spørgsmålstegn - det føles måske bedst med råspont, men hvordan er det med krydsfiner eller OSB i stedet?

Her er nogle billeder: http://www.firmakubus.pl/se/images/Naset/flashThum/index.html

Senest redigeret:
OSB som bliver fugtigt skiver jo som op sig, sikkert bliver styrken dårligere men det er bare mine 5 øre. :)

5703577445_eddbd69288.jpg

mange huse i USA har også osb som vindbeskyttelse i stedet for ude-gips. det ser ud til at fungere, hvis man dækker det ret hurtigt mod nedbør.

På tage anvendes tagplyfa nogle gange i Sverige.

det tager et stykke tid, før osb suger fugt, hvis det ikke bader i vand

ja hvad skal man sige, osb suger?

Når det kommer til væggene, er det vel almindeligt i Sverige, at man kun har vindpap (eller tilsvarende) udvendigt og ikke plademateriale? Jeg taler om træfacader, altså.

Har de ikke OSB for at det skal blive vridstift?
Ingen usædvanlig eller ny løsning....der findes mange 70-80'er huse med 8mm plywood på stommen og derefter facadetegl.
Selv bruger jeg vindduk...

Bliver lidt overrasket, når jeg opdager, at mange ikke synes at kende til de forskellige klasser af OSB-plader. Der findes mindst 4 klasser OSB-plader, som varierer med hensyn til styrke og holdbarhed i fugtige miljøer. Der findes også brandklassificerede OSB-plader (euroklasse B, svarer til malet gipsplade).
Hvilken type OSB-plader trådskaberens tiltænkte leverandør anvender, lader jeg dog være usagt.

• Haha
  • Synes
El-Löken66 og 1 anden
  • Laddar…
isolde sagde:
Bliver lidt overrasket, når jeg indser, at mange tilsyneladende ikke kender til forskellige klasser af OSB-plader. Der findes mindst 4 klasser OSB-plader, som adskiller sig med hensyn til styrke og holdbarhed i fugtige miljøer. Der er også brandklassificerede OSB-plader (euroklasse B, svarer til malet gipsplade). Hvilken type OSB-plader trådskaberens tiltænkte leverandør anvender, lader jeg derimod være usagt.
Man lærer noget nyt hver dag.. :)

Hej jeg byggede ud lidt med en fyr fra Letland. Huset har en træfacade og i stedet for vindduk så brugte han osb. Læste et sted for bygningsnormer, at en tommelfingerregel er, at indersiden skal være fem gange tættere end vinda visningen. Er der nogen, der har hørt eller set noget andet?

OSB er et rigtig godt materiale forudsat at det præcis som isolde her ovenfor nævnte er den rette type OSB til det man har tænkt sig at bruge det til.

Der findes blandt håndværkere desværre en generel opfattelse af OSB som et dårligere materiale end krydsfiner, men den som gør lidt lette efterforskning på nettet indser hurtigt at det ikke bare er sammenlimet overskuds-savsmuld.

Indersidens klimaskærm skal ganske rigtigt være mindst 5 gange tættere end ydersidens.

P Pumabjörnen sagde:
OSB er et fantastisk materiale forudsat at det, præcis som isolde her ovenfor nævnte, er den rigtige type OSB til det man agter at bruge det til.

Der findes desværre blandt håndværkere en generel opfattelse af OSB som et dårligere materiale sammenlignet med krydsfiner, men den som gør lidt lette undersøgelser på nettet indser hurtigt, at det ikke bare er sammenlimet overskydende spån.

Indersidens klimaskærm skal ganske rigtigt være mindst 5 gange tættere end ydersidens.
Den OSB der sidder på ydersiden er standard fra Jem&fix, så den er nok ikke så super at have der den er. Men så bliver spørgsmålet har han gjort rigtigt eller forkert!?
P Pumabjörnen sagde:
OSB er et fantastisk materiale forudsat at det, præcis som isolde her ovenfor nævnte, er den rigtige type OSB til det man agter at bruge det til.

Der findes desværre blandt håndværkere en generel opfattelse af OSB som et dårligere materiale sammenlignet med krydsfiner, men den som gør lidt lette undersøgelser på nettet indser hurtigt, at det ikke bare er sammenlimet overskydende spån.

O Ohver sagde:
Den osb som sitter på utsidan är standard från Jem&fix så den är nog inte så super att ha där den är. Men så blir frågan har han gjort rätt eller fel!?
Mig bekendt er der vel ikke noget forbud mod at bruge krydsfiner eller osb, men min opfattelse er, at man ud fra svensk byggestandard normalt ønsker et uorganisk kapillarbrydende ydre lag som vinddug/cementbaserede plader eller udvendig gips. Jeg har også set, at man blot har monteret ekstra isolering uden dug, når man har brugt plader med høj vindtæthed (dette stiller dog høje krav til monteringspræcisionen) for at modvirke vind- og fugttransport ind i væggen.

Dog kan jeg synes, at OSB med sin voksede overflade måske optager mindre fugt initialt end krydsfiner, hvis det udsættes.

Da du har en yderpanel og forhåbentlig en luftspalte før nævnte OSB, tror jeg ikke, det er nogen større fare, men hvis det skulle udsættes for større mængder fugt/vand, som ved en lækage af en art, vil det sandsynligvis reagere på det relativt hurtigt, da det ikke er beregnet til at modstå det.

Rigtigt eller forkert er ikke min sag at afgøre, havde du ikke nogen bygningsinspektør eller kontrolperson ud? Mente de, det var ok, antager jeg vel, at det er i orden.

Jeg vil anbefale dig bare at tage godt hånd om din facade, ingen buske eller klatreplanter tæt på huset, så skulle jeg ikke tro, der er nogen fare.

Håndværkere fra andre lande gør ifølge min erfaring ofte, som de plejer i deres hjemland (formentlig efter deres byggestandarder), og som bestiller er det imo op til denne at sikre, at arbejdet udføres korrekt (alternativt betale og overlade det til en sagkyndig).

Opsummerer det så diffust som at han ubevidst måske har gjort forkert.:thinking:

Tak for svaret! Jo, ydersiden er tæt, der er intet tæt på facaden, det er stående panel, så der burde være god cirkulation af luften.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.