B
Hej, står i valget og kvalet om at "ofre" 1,3 cm i et noget lille køkken for at sætte et ekstra lag gips mod det tilgrænsende badeværelse. På denne væg kommer der højskabe til at stå med fryser/køleskab/ovn/mikroovn. Inde i væggen er der en indbygget toilet. Regler mod badeværelset består af 95 mm, derefter stenuld, så OSB+gips+tætningslag+næsten 1 cm fix+13 mm sten.

Har et ekstra lag gips mod køkken nogen som helst betydning for lydisolering i dette tilfælde med så mange lag på badeværelsessiden og med højskabe og tungt køkkenudstyr på køkkensiden? Jeg tænker primært på lyd fra det indbyggede toilet, hvilket man ikke vil høre i køkkenet.
 
Formentlig ikke.

Men gips er godt til lydisolering. Eftersom db-skalaen er progressiv, er det svært at omsætte. Lad os sige -2db mindre med et lag gips (kvalificeret gætteri). Da -3 db i dette tilfælde halverer lyden, så er -2 db en lidt mindre reduktion, typisk 2/3. Er lyden meget høj, bliver forskellen mærkbar. Er den allerede på et meget lavt niveau, bliver den oplevede effekt mindre med et ekstra lag gips. En toiletspuling har lidt lavfrekvent lyd, som nok vil trænge igennem alligevel.

Er det et "plop", man er bekymret for, som kan forplante sig til køkkenet, kan man jo starte emhætten før :cool:
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.