Der er to skruehuller på hver side og et under i midten.
Væggen, jeg har skruet beslaget op på, er mursten nogle steder og mere porøs, let beton, på andre. Det nederste borehul var mursten, og det højre samt venstre var letbeton.
Nu er dog det højre skruehuls plug kommet ud ca. 0,5 cm efter to dage. Se vedhæftede billede (taget oppefra).
Spørgsmålet er om det holder, eller om jeg bør skrue ned og forsøge at fylde hullet igen?
Det er ikke optimalt. En korrekt plug i et hul af den rigtige størrelse skal sidde ordentligt fast. Særligt hvis det nu er beton eller tegl.
Det bliver jo lidt rod og besvær, hvis du skal give dig i kast med at fikse dette, måske skal du afvente og se, om pluggen sidder fast.
Der var ingen uklarheder omkring dimension på borehul og plugtype, da du monterede beslaget?
Nu har dock den högra skruvhålets plugg åkt ud ca. 0,5 cm efter två dagar.
Jeg havde taget TV'et ned med det samme. Ingen kan jo med sikkerhed vide, om det vil holde, eller om alt allerede er faldet ned. Hvis en plugg kryber ud efter montering, er der dog noget meget galt, og var jeg det mindste bekymret for TV'et eller underlaget, ville jeg ikke tage chancer.
Er enig med de to tidligere indlæg, det burde sidde som klippen i den væg, hvis det er gjort rigtigt, så noget er galt. Tag det ned og gør det om. Det er vigtigt, at hullet og skruen er mindst en cm længere end pluggen.
Tak for svaret. Tog skruen og pluggen ud. Satte en 12 mm plug i stedet. Har nu trykket ordentligt på beslaget, og det sidder som et bjerg. Satte TV'et op igen, og nu presses beslaget direkte mod væggen, ingen plug der "er skubbet ud".
Dette er den tungeste ophængning, jeg har lavet indtil nu, bortset fra et relativt tungt spejl samt en hylde, der bærer en hel del bøger. Forskellen må have været, at jeg har haft flere problemer med denne, for selvom jeg borede med et 10 mm bor og i en dybde længere end skruen - vinkelret - så gik skruen ikke hele vejen ind. Borede igen og mærkede boremodstand efter halvvejs. Tilsyneladende dette som har forårsaget for stort hul.
Nogen teori til dette? Hullet syntes at have fyldt sig igen.
I letbeton bør du bruge trekantet plug, en halv mm mindre plug eller bruge skrue med grov gevind direkte i letbetonen.
Letbetonen smuldrer gerne, og så sidder pluggen ikke som tænkt.
Lyder som pluggen du nu har brugt fungerer, dejligt.
Favoritten jeg har brugt imod letbeton, primært til diverse køkkener som er blevet hængt op, og ingen har endnu ringet og meddelt at overskabet er faldet ned - Essve Nylonplugg 8x65. 8mm fordi det ikke giver et så stort hul og 65mm fordi du kommer forbi eventuel puds og det virkelig får fat.
Især i letbeton plejer jeg desuden at bruge en almindelig skruemaskine og et 7mm bor for at give pluggen endnu mere greb, boremaskinen undgås da den flår mere ud i bløde materialer. Til den plejer jeg at vælge den maksimale anbefalede skruetykkelse på 6mm og gerne en 6x80 mm Essve Cutter med rundet hoved. Sidder som klippen!
Fast i porøse vægge er det bedre med en så lang plug som muligt. "normale" plugge, som alle kender til, bliver ofte for korte og bærer dårligt, da hullet ofte bliver for stort, når man borer. En plug, der er en decimeter lang, bærer på en helt anden måde, selvom hullet bliver lidt dårligt. Lange spikplugge eller lignende med skrue i stedet fungerer udmærket på sådanne ting, og man behøver heller ikke have så stor diameter.
Fast i porøse vægge er det bedre med en så lang pløk som muligt. "normale" pløk som alle kender bliver ofte for korte og bærer dårligt, da hullet ofte bliver for stort, når man borer. En pløk som er en decimeter lang bærer på en helt anden måde, selvom hullet bliver lidt dårligt. Lange sømpløk eller lignende med skrue i stedet fungerer udmærket på sådanne ting, og man behøver heller ikke have så stor diameter.
Netop sømpløk i porøse vægge har jeg ikke så gode erfaringer med - Et slag for meget, og de sidder løst, udvidelsen på en sømpløk kan heller ikke sammenlignes med udvidelsen på fx en nylonpløk.
Er det letbeton, så er en lang letbetonskrue overlegen. Lav fart på skruetrækkeren og lavt moment, problemet med de fleste plugs er, at de er for korte til at give rigtig god styrke.
Netop spidstappe i porøse vægge har jeg ikke så gode erfaringer med - Et slag for meget, og de sidder løst, udvidelsen på en spidstap kan heller ikke sammenlignes med udvidelsen på fx en nylonplugg.
Jeg mente ikke, at man skulle vælge netop spidstappe til ts applikation, men mest typen af plugg. Disse er jo ofte lange i forhold til diameteren i modsætning til almindelige plugg, som ofte er grove og korte. Har man da en porøs væg og tror, at almindelige plugg er det, man skal have, så bliver det gerne skørt, da det ofte bliver forkert allerede, når man borer, og hullet bliver for stort.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.