Hvornår er huset bygget og på hvilken måde? Hvad består jorden af? Hvis det er ler, kan dens bæreevne påvirkes af dræning på et lavere niveau. Næsten al kældergrundlægning er lavet på uskiftet jord.

J justusandersson sagde:
Hvis revnerne er resultatet af sætninger i skorstenen, spiller det ingen rolle, hvilket puds der er brugt. Hvordan er skorstenen grundlagt?
Dette blev gjort i 1930 og det eneste jeg ved er, at da vi lod bygge om alle gulvene i kælderen, gravede vi et godt stykke under det gamle gulv. Det eneste der ikke blev rørt, er ydervæggene og de bærende skillevægge samt skorstenen. Et sted nåede vi ned til grundvandsniveauet. Derefter blev alt fyldt op med grus, to lag med noget der ligner flamingoisolering og nye afløb mv. blev lagt i dette. Over dette blev der støbt gulv med plastledning til vandbåren gulvvarme. Øverst har vi så klinker. Udvendigt blev der samtidig lavet ny dræn.

Så skorstenen står stadig på det, der blev anlagt i 1930.

R Ronald H sagde:
så gravede vi ud en god bid under det gamle gulv
Dette er absolut forbudt! Man må aldrig grave ned under soklens niveau. Især ikke hvis jorden består af en eller anden form for lerjord. Der har du med stor sandsynlighed årsagen.

J justusandersson sagde:
Hvornår er huset bygget og på hvilken måde? Hvad består jorden af? Hvis det er ler, kan dets bæreevne påvirkes af dræning på et lavere niveau. Næsten al kælderfundamentering er lavet på uspaltet jord.
Huset blev bygget i 1930. Murede kældervægge på en sål. Måske betonhulsten, men ikke sikker. Over dette et træhus.

Vores gade går mellem to bjergkamme. Vores hus ligger i niveau med gaden. På den anden side af huset stiger bjerget op ca. 5 m fra huset, og vi har en øvre plateau på grunden i niveau med overetagen. På den anden side af gaden ser det ligesådan ud. Det betyder, at der sandsynligvis ligger bjerg ret tæt under huset, men om der ligger ler eller moræne imellem, ved jeg ikke, og heller ikke hvor meget. Der er et vandtryk fra bjergsiden ned mod huset.

Huset har stået i 88 år uden større bevægelser, og siden vi renoverede i 2010 uden revner. Nu kommer disse pludselig, og vi har hørt knirkelyde, som vi ikke kunne spore, men som nok har været disse revner. Og vi havde dels en lille oversvømmelse, som gørede hele kælderen våd men kun 1-2 cm dyb. Og i forbindelse med det skifte af pumpe med usikkerhed om den pumper til samme niveau. Altså dels tilførsel af vand og så udtørring igen og så evt. pumpens niveau. Oversvømmelsen har jo været en forsikringssag, og vi undrer os om dette kan være en fortsat del af det. Og ud over dette det som andre har fremført om fugt eller tørke pga. vinteren.

J justusandersson sagde:
Detta er absolut forbudt! Man må aldrig bryde ned under sålernes niveau. Især ikke hvis jorden består af en form for lerjord. Der har du med stor sandsynlighed årsagen.
Så har jeg udtrykt mig uklart. Vi gik under det gamle gulv, men ikke under sålerne, vi stoppede et stykke over.

R Ronald H sagde:
Vi gik under gamle gulvet men ikke under sålerne
Det var jo godt. De diagonale revner kan ikke misforstås, du har en eller anden form for sætning. Jeg synes, meget taler for, at dette kan være en fortsættelse af forsikringssagen. Jeg ville nok hente en erfaren geotekniker for at få en uafhængig vurdering.

Jeg synes absolut, det var rigtigt at fjerne de gamle gulve og isolere under de nye.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.