Hej!
Er der nogen, der har lavet en luge af plexiglas til deres mad- / vinkælder? Og hvordan gik I da frem for at den skal kunne fungere som gangareal, når den er i køkkenet?

Med venlig hilsen,
Irene

Hvor stor skal lågen være? Hvorfor ikke have en låge med hærdet glas? Hvordan er det tænkt, at den skal åbnes, manuelt eller automatisk?

Plexiglas bliver let ridset, hvis I skal gå på det.. der findes rigtig tykt hærdet glas at bruge, men det er sandsynligvis meget dyrt og meget tungt :thinking:

• Synes
Pin
  • Laddar…
Jerfed sagde:
Husker at jeg har set en løsning i en renoveringstråd. Fandt den til sidst, se indlæg #36 og fremad. Dog ikke med plexiglas som efterspørges.

[link]
tak skal du have

jonmo jonmo sagde:
Hvor stor skal lugen være? Hvorfor ikke have en luge med hærdet glas? Hvordan er den tænkt at skulle åbnes, med håndkraft eller automatik?
Hej! Lyder som en god idé, den skal være 140 cm /60 cm.
Åbnes med håndkraft men med støtte af gasdæmpere.

irene

Vægten er det, jeg føler taler mest imod hærdet glas... men jeg ville have valgt lamineret hærdet glas alligevel, hvis muligt.

Der findes dog Plexiglas med ridsebeskyttet overflade på den ene side, meget bedre holdbarhed end almindelig.
Hvis du vælger plexi, så prøv at finde nogen, der kan fræse den for dig med alle huller osv. direkte.
Plexi sprækker relativt let ved bearbejdning og selv meget små sprækker eller ujævnheder ved boring/savning bliver let store og ødelægger hele pladen, når den belastes. Man bør have overdimensionerede huller ved fastgørelser osv., så den kan bevæge sig lidt, da plastikken påvirkes af temperatur.

Så grusomt dyrt er det ikke med lamineret hærdet glas. Har en rude som er ~120x60 i altangulvet og den kostede omkring 3600 hvis jeg husker rigtigt. Dog var det uden bearbejdning med huller osv.
Den er selvfølgelig tungere, men det er jo kun relevant, når du vælger størrelse på gasfjedre.

Tak skal I have for råd og tips. Skal tjekke det lidt :D

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.