Hej,

undrer om der er nogen, der kan hjælpe mig; jeg har kommet frem til at lægge platonmåtte under celleplasten i kælderen. Ovenpå celleplasten bliver det så klinkegulv. Men hvilken type platonmåtte skal jeg bruge? og hvor køber jeg den? Har set at Platon har et produkt der hedder "Yellowline", er den den rigtige? og hvor findes den i så fald? Rigtig glad hvis nogen ved, der står en masse på nettet men svært at finde det rigtige....

Buggaren

Tjek isola.se
Der står lidt mere, men måske har du allerede tjekket?

Hej,

tak for tippet. Tjekkede men der findes ingen rigtig tydelig anbefaling om, hvilken der skal bruges under cellplast (på hvilken der skal lægges klinker). Der synes jo at være en del forskellige sorter....

Buggaren

Nogen der har lagt Platon under cellplast...?

Buggaren

Hvorfor ikke lime celleplasten direkte på betonen?

sänt from my fån

..og så meget enklere. Men hvis jeg nu investerer så meget arbejde og penge i at få kælderen okay, vil jeg være sikker på, at jeg gør det på den absolut bedste måde.... HVIS det er sådan, at det overhovedet ikke gør nogen nytte med Platonmattan under cellplasten, vil jeg jo ikke lægge sådan en under... men jeg har fået det indtryk, at det kunne bidrage til at holde betonen tør? Det ville være fantastisk, hvis nogen har erfaring eller tips om emnet.

Buggaren

sepani sagde:
..og så meget lettere. Men hvis jeg nu lægger så meget arbejde og penge i at få kælderen i orden, vil jeg være sikker på, at jeg gør det på absolut bedste måde....OM det er sådan, at det overhovedet ikke gør nogen nytte med platonmattan under celleplasten, vil jeg jo ikke lægge sådan under...men jeg har fået den opfattelse, at det kunne bidrage til at holde betonen tør? Det ville være fantastisk, hvis nogen har erfaring eller tips om emnet.

Buggaren
betonen skal jo kunne ånde, er celleplast ikke ret tæt? Hvis du lægger platon underst, får du jo et lille luftspalte. Yellowline som du nævnte, for mig jeg så noget om det på fuktsparren.se

Ja....det var jo sådan jeg tænkte...men det virker svært. Min kælder har en del (ca. 45 m2) som har en "lavere" bundplade" end resten af kælderen (ca. 10 cm) og her er betonen meget ujævn. Men det gør måske ikke noget, måske går det fint at lægge Delta Yellowline alligevel selvom underlaget er ujævnt? Resten af kælderen har jeg opdaget nu ved renoveringen har 40 mm flamingo indstøbt i betonen, dvs. der er en sål nederst, så 40 mm flamingo og derefter ca. 50 mm beton øverst....og her er betongulvet helt jævnt og man kan nok nemt lægge yellowline. Er der nogen som har erfaring med en konstruktion med indstøbt flamingo? Huset er et Myresjö fra 1974. Alle tips er velkomne. Er der nogen som enten ved, har gjort dette eller har et godt tip om hvor man skal henvende sig....

Buggaren

Om de er meget ujævnt, måske det er svært, måske man må udjævne det først. Ellers findes der jo nivellgulv som burde fungere hvis det er lidt ujævnt, men dog har jeg hørt at det er dyrt. I min kælder fra 1970 har de fyldt med lecakugler på grundsulen, derefter lidt flamingo og en plastfolie, derefter støbt en ny plade ovenpå, sådan lidt en sandwich-model, så er der en luftspalte langs væggene. Det ser ud til at hjælpe, ingen fugt op i hvert fald. Du lader til at have noget lignende, bare med celleplast imellem. Spørgsmålet er om du behøver platon eller yellowline på det gulv, det burde jo fungere at lægge plastfolie på betonen, derefter gulvet. Er der nogen luftspalte?

Nej, ingen luftspalte nogen steder i kælderen. Gulvet med frigoliten har den helt "indkapslet" i betonen. Men der hvor der er frigolit indstøbt kan jeg ret enkelt lægge Yellowline og i så fald kører jeg luftspalte ved væggene og ventilerede sokler. Men på den anden "forsænkede" del kan det være lidt vanskeligt, eftersom underlaget er ujævnt. Er jo ret fristet til at lægge en form for platon under frigoliten alligevel... også der hvor det er "ujævnt". Tror ikke jeg jævner gulvet af, det føles som for meget arbejde....

Jeg har besluttet mig for at lægge celleplasten direkte på betonggulvet UDEN nogen form for platonmåtte under. De fleste synes at have opfattelsen, at dette fungerer. Jeg lægger en ny type gulvvarme, hvor den vandbårne gulvvarme er "indstøbt" i celleplasten. Jeg har ikke set løsningen selv og kan ikke rigtig se, hvordan det fungerer, men synes, det lyder godt.

Buggaren

Så skal jeg gøre i min vaskerum senere. Der ligger nu siden 40 år en tæt plastmåtte. Det har fungeret. Så det kommer til at fungere med tæt eps også.

sender fra min fån

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.