Hej!
Vi skal snart bygge nyt. To etager plus kælder (souterrain-karakter til den ene side, men rent formelt en kælder). Kælderen bliver støbt thermomur. Byggeren planlægger at lægge platonmåtte som isolation, mens jeg havde antaget isodränplader eller tilsvarende. Han hævder, at kældervægge (thermomuren) allerede er så velisolerede, at det ikke kan retfærdiggøre den ekstra omkostning for isodrän over platon.
Er dette korrekt, eller er det dumsnåg med platon?
Tak på forhånd!
Vi skal snart bygge nyt. To etager plus kælder (souterrain-karakter til den ene side, men rent formelt en kælder). Kælderen bliver støbt thermomur. Byggeren planlægger at lægge platonmåtte som isolation, mens jeg havde antaget isodränplader eller tilsvarende. Han hævder, at kældervægge (thermomuren) allerede er så velisolerede, at det ikke kan retfærdiggøre den ekstra omkostning for isodrän over platon.
Er dette korrekt, eller er det dumsnåg med platon?
Tak på forhånd!
Har selvfølgelig forsøgt at læse op selv også. Hvad jeg forstår, er thermomuren allerede meget velisoleret – og dermed måske pointen med isodränskiva (sammenlignet med platon) forsvinder? Dvs., man vinder ikke så meget på den ekstra isolering, som en isodränskiva giver?
Nu findes der jo forskellige tykkelser på termomur også, så det er svært at sige, men generelt er det nok ret usædvanligt at lægge ekstra isolering udenpå termomur... Måske i så fald gå op i isoleringstykkelse på termomur..
Klik her for at svare