Jeg er dårlig til geometri, fik simpelthen ikke med den del af hjernen fra BB. Så jeg har brug for hjælp.
Jeg skal bygge en platform af plader rundt om et ottekantet tårn. Hver side af tårnet får sin egen "flip", og de otte flipper skal danne en sammenhængende bro. Hver flip starter fra facaden og strækker sig en meter ud. Hvis basen på hver flip (dvs. længden mod facaden) er en meter, hvor lang bliver den anden side (dvs. en meter ud)? Jeg håber, at nogen med geometri-/matematikkundskaber kan svare uden alt for meget arbejde.
Og så har jeg læst i en anden tråd, at vinklen på flipperne bliver 135 grader rundt om oktagonen, tager gerne bekræftelse på det også.
Oktagonens "ydervinkler" (rød) er meget rigtigt 135 grader. Halvdelen af det er 67.5 grader. Hvis vi tager udgangspunkt i en bredde på 1 m og går 1 m udad, så dannes to gule trekanter med højden 1 m og vinklerne 90, 67.5 og 22.5 grader. Basen i en sådan (blå linje) bliver da tan(22.5), dvs. ca. 0.414 m. Den samlede strækning på en oktagonsektors yderkant bliver da 1.828 m.
Oktagonens ydervinkler er ganske rigtigt 135 grader. Halvdelen af det er 67.5 grader. Hvis vi tager udgangspunkt i en bredde på 1 m og går 1 m udad, så dannes to gule trekanter med højden 1 m og vinklerne 90, 67.5 og 22.5 grader. Basen i en sådan (blå linje) bliver da tan(22.5), dvs ca 0.414 m. Den totale strækning på en oktagonsektors yderkant bliver da 1.828 m.
[billede]
Brillant! Havde aldrig lykkedes at regne det ud ved at gå via to mindre trekanter. Med andre ord, så er den totale længde af både din blå og grønne markering 1,828 m. Overraskende for mig, at længden næsten bliver fordoblet på bare en meters dybde, interessant. Sådan, så er det bare frem med saven. Tak!
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.