Hej!

Vi skal sætte panel i loftet på overetagen og har for nylig sat en ny trappe ind, hvilket inkluderede et nyt trappehul. Vi har brug for at bygge en form for platform til at stå på under monteringen. Jeg har følgende tanke i hovedet (billeder kommer nedenfor)

At montere en lægte på venstre væg og den modsatte væg, typisk 45x70 (større?) i samme niveau som trappens rækværk. Ovenpå rækværket regner jeg med at lægge op med 45x145? 45x170? som et bjælkelag for derefter at tilføje en krydsfinerplade (konstruktion) ovenpå dette. "Bjælkelaget" skrues ind i lægten på venstre væg samt den modsatte, og hviler kun på rækværket på den anden side. Jeg forestiller mig bjælkelag på cc60. Har jeg overkonstrueret dette? Eller måske det modsatte, at det ikke vil holde. Jeg tager gerne imod forslag til andre enkle løsninger!

Trappeopgang set ovenfra med håndlister. Rød og blå streg angiver placering for planlagt platform som dækker trappehullet for montering af loftspanel. Trappeopgang med hvidt gelænder og trætrin, væg klar til panelinstallation. Hvid trappe med gelænder og paneler langs væggene, naturligt lys fra vindue i bunden, trappeopgang klar til renovering på øverste etage.

Findes der trappestiger med tilbehør, der sættes på den nederste del og hæver den, så den står stabilt. derefter planke til at gå på. Indtast """" Trappehusstige """ så ser du, hvad der findes.

T
Når vi byggede på vores hus, lavede jeg en "landgang" af reglar og OSB, som jeg har brugt masser til forskellige ting, som arbejdsbord, platform at stå på osv. Den lavede jeg af 2x2 på længden og nogle på tværs samt en halv plade, så den er ca. 50 cm bred og 250 cm lang. Hvis jeg skulle lave den om, ville jeg nok bruge 2x3 i stedet - den svajer lidt men holder. En sådan kan du lægge på gulvet i overkant og derefter bygge en buk i underkanten og støtte den mod væggen, så bukken ikke giver sig.

Det du beskriver fungerer, men er meget overdrevet.

T Testarn sagde:
Når vi byggede på vores hus, lavede jeg en "landgang" af reglar og OSB, som jeg har brugt masser til forskellige ting, som arbejdsbord, platform at stå på osv. Den lavede jeg af 2x2 i længden og nogle på tværs samt en halv plade, så den er ca. 50 cm bred og 250 cm lang. Hvis jeg lavede den om, ville jeg nok bruge 2x3 i stedet - den svajer lidt, men holder.
En sådan kan du lægge på gulvet i overkanten og derefter bygge en buk i underkanten og støtte den mod væggen, så bukkene ikke giver efter.

Det du beskriver fungerer, men er meget overdrevet.
Tak for svaret!

Kan du præcisere lidt i forhold til det sidste? "En sådan kan du lægge på gulvet i overkanten og derefter bygge en buk i underkanten og støtte den mod væggen, så bukkene ikke giver efter." Jeg hænger ikke helt med i, hvordan du mener der?

Da vi renoverede, lagde tømrerne reglar tværs over trappen, fra gulvet på overetagen. Der har du jo allerede en kant ved væggen at lægge dem på (hvis den er stabil nok). Derefter lagde de planker over reglarne, og så blev en wienerstige stillet op efter behov.

/M

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.