Hejsa!
Jeg har et hus fra tidligt 50-tal.
Nu er jeg i gang med at renovere mit "master bedroom", og vil dermed gøre loftet mindre tæt og sætte kortplank og gipse alle vægge, skifte vinduer og altandør osv osv osv...
Men, skal jeg plastre ydervæggene og loftet eller ej?
Kan I forklare hvorfor jeg burde/ikke burde gøre det?
Og hvis jeg burde gøre det, er der så nogen god side, hvor man kan læse om præcis HVORDAN man skal plastre?
(vedhæfter en lille simpel tegning over husets planer...)
Rigtig taknemmelig for svar!
Mvh
Simon
Jeg har et hus fra tidligt 50-tal.
Nu er jeg i gang med at renovere mit "master bedroom", og vil dermed gøre loftet mindre tæt og sætte kortplank og gipse alle vægge, skifte vinduer og altandør osv osv osv...
Men, skal jeg plastre ydervæggene og loftet eller ej?
Kan I forklare hvorfor jeg burde/ikke burde gøre det?
Og hvis jeg burde gøre det, er der så nogen god side, hvor man kan læse om præcis HVORDAN man skal plastre?
(vedhæfter en lille simpel tegning over husets planer...)
Rigtig taknemmelig for svar!
Mvh
Simon
Plast forhindrer jo den fugtige indeluft i at trænge ind i væggene og op på loftet og skabe skimmelangreb på isolering osv. Så langt er det jo godt. Men hvis du KUN plastikerer soveværelset, gør det ikke så meget nytte. Har du derimod planer om at fortsætte med at renovere resten af huset også, så ville jeg i hvert fald plastike.
Derefter skal man jo også finde en løsning til at fjerne den fugtige luft i rummet på en god måde (formodentlig forbedret ventilation af en slags).
Derefter skal man jo også finde en løsning til at fjerne den fugtige luft i rummet på en god måde (formodentlig forbedret ventilation af en slags).
Jeg ville have plastet loftet, men ikke væggene og samtidig sørge for, at væggene var diffusionsåbne(det hedder det vel?) og ikke fugtfølsomme.
Kan egentlig ikke forklare hvorfor, og jeg er absolut ingen ekspert, men at tætne huset/lukke fugten inde siger sig selv, at det kan give problemer.
Den bedste forsikring er en billig vejrstation med nogle eksterne målepunkter, der angiver fugtighed.
Kan egentlig ikke forklare hvorfor, og jeg er absolut ingen ekspert, men at tætne huset/lukke fugten inde siger sig selv, at det kan give problemer.
Den bedste forsikring er en billig vejrstation med nogle eksterne målepunkter, der angiver fugtighed.
Nix, det siger sig ikke selv. Det er en almindelig misforståelse, at man "lukker inde fugt", men det er slet ikke det, det handler om. Varm luft kan indeholde mere fugt end kold. Hvis denne varme luft kan trænge ind i isoleringen, når den efterhånden det punkt, hvor det er så koldt, at fugten kondenserer. Det medfører en våd isolering. Er det tilstrækkeligt koldt, bliver det dybfrossen isolering.sblixten sagde:
En vejrstation er sjov, men den har ingen funktion at fylde i denne sammenhæng.sblixten sagde:
Tak for jeres svar!
Andersmc virker mere sikker på sin sag, no offense til jer andre!
Som sagt, huset er jo fra tidligt 50-tal, hvad ville I anbefale? (Vil gerne høre såkaldte "expertråd")
Jeg tænker, at det ikke er plastet i dag, huset virker ikke til at have det dårligt, hvorfor så begynde at plaste?
Det eneste rimelige jeg kan tænke er vel måske op mod loftet... men samtidig, why?
Taget er bygget som så:
Råspont->Bjælkelag med savsmuld som isolering->råspont->loft
Med andre ord, der ligger råspont som gulv på loftet....
Shit, jeg ved ikke, hvad jeg skal gøre...
Ulemper ved PLAST?
"Indelukke fugten" kan jeg nok acceptere til en liiille del, men samtidig, huset er jo selvventileret... burde ikke fugten forsvinde ud så?
hmm....
Andersmc virker mere sikker på sin sag, no offense til jer andre!
Som sagt, huset er jo fra tidligt 50-tal, hvad ville I anbefale? (Vil gerne høre såkaldte "expertråd")
Jeg tænker, at det ikke er plastet i dag, huset virker ikke til at have det dårligt, hvorfor så begynde at plaste?
Det eneste rimelige jeg kan tænke er vel måske op mod loftet... men samtidig, why?
Taget er bygget som så:
Råspont->Bjælkelag med savsmuld som isolering->råspont->loft
Med andre ord, der ligger råspont som gulv på loftet....
Shit, jeg ved ikke, hvad jeg skal gøre...
Ulemper ved PLAST?
"Indelukke fugten" kan jeg nok acceptere til en liiille del, men samtidig, huset er jo selvventileret... burde ikke fugten forsvinde ud så?
hmm....
Nej, jeg er ingen ekspert (no offense taken), men de fleste har et mere fugtigt indeklima i deres gamle huse i dag, end hvad der var, da husene blev bygget. Nogle grunde:
- Vi bruger badeværelset i højere grad
- Vi har flere fugtskabelse maskiner (opvaskemaskine mm)
- Vi har skiftet varmesystem fra brænde eller olie til el-kedel eller varmepumpe.
- Vi har gjort huset tættere med tætningslister, nye vinduer, ekstra isolering mm.
Så længe den fugtige luft kan ventileres væk og ikke tillades at kondensere i isoleringen, så går det bevisligt godt uden plastik.
- Vi bruger badeværelset i højere grad
- Vi har flere fugtskabelse maskiner (opvaskemaskine mm)
- Vi har skiftet varmesystem fra brænde eller olie til el-kedel eller varmepumpe.
- Vi har gjort huset tættere med tætningslister, nye vinduer, ekstra isolering mm.
Så længe den fugtige luft kan ventileres væk og ikke tillades at kondensere i isoleringen, så går det bevisligt godt uden plastik.
Det burde betyde, at den bedste måde er at dække med plast og sikre ventilationen.andersmc sagde:Nix, det siger sig ikke selv. Det er en almindelig misforståelse, at man "lukker fugten inde", men det er slet ikke det, det handler om. Varm luft kan indeholde mere fugt end kold. Hvis denne varme luft kan trænge ind i isoleringen, når den til sidst det punkt, hvor det er så koldt, at fugten kondenserer. Det medfører en våd isolering. Er det tilstrækkelig koldt, bliver det dybfrosset isolering.
Det man vil er at slippe for at sikre ventilationen og stole på grundkonstruktionen, men da kommer man måske ikke uden om den del?
Det jeg mente var, at man kunne have målepunkter inde i væggen mellem isoleringslagene, men jeg bliver usikker nu, om det giver en advarsel eller ej?andersmc sagde:
At begynde at bruge plast i konstruktioner, der ikke har haft det før, er noget, jeg har overvejet og fået forskellige råd omkring. Min gamle byggemester bruger aldrig plastik nu om dage ved tilbygninger og renoveringer, kun ved nybyggeri. Han mener, det er vigtigere, at væggene bliver tætte, og ved min seneste renovering undlod vi plasten helt og brugte glasfiberisolering, OSB, vindpap og til sidst gips. Jeg kan nævne, at jeg har udsugningsventilation med friskluftsventiler i vinduerne.
Jeg har været lidt bekymret for, hvad der kan ske, og har forsøgt at finde information.
ex http://www.ekofiber.se/images/stories/eva_sikander_pa_sveriges_provnings.doc
Ekofiber taler lidt i sin egen sag, så jeg ved ikke, om de kun fremhæver det, der taler for deres produkt, de henviser også til BBR "I nye BBR er kravet, at det indre tætningslag skal være fem gange tættere end det ydre i væg og ti gange tættere i tag"
http://www.ekofiber.se/images/stories/utbyte_plastfolie.pdf
Dette har jeg dog ikke selv fundet i BBR.
Jeg har været lidt bekymret for, hvad der kan ske, og har forsøgt at finde information.
ex http://www.ekofiber.se/images/stories/eva_sikander_pa_sveriges_provnings.doc
Ekofiber taler lidt i sin egen sag, så jeg ved ikke, om de kun fremhæver det, der taler for deres produkt, de henviser også til BBR "I nye BBR er kravet, at det indre tætningslag skal være fem gange tættere end det ydre i væg og ti gange tættere i tag"
http://www.ekofiber.se/images/stories/utbyte_plastfolie.pdf
Dette har jeg dog ikke selv fundet i BBR.
Hvis jeg skal være ærlig, så bliver jeg bare mere og mere forvirret =/
Men tror faktisk, jeg vil lade være med plasten...
findes der noget mellemting? som ikke er så 100% fugttæt?
For som jeg ser det, så hvis jeg bruger plastik og skifter vinduer osv. (hvilket er planen), så er risikoen ret stor for, at jeg får et for tæt hus indefra...
Hvilket vil ende med, at man måske skal lave mere ventilation osv...
hvilket vil føre til flere omkostninger og mere arbejde...
eller tager jeg fejl?
Men tror faktisk, jeg vil lade være med plasten...
findes der noget mellemting? som ikke er så 100% fugttæt?
For som jeg ser det, så hvis jeg bruger plastik og skifter vinduer osv. (hvilket er planen), så er risikoen ret stor for, at jeg får et for tæt hus indefra...
Hvilket vil ende med, at man måske skal lave mere ventilation osv...
hvilket vil føre til flere omkostninger og mere arbejde...
eller tager jeg fejl?
Dit spørgsmål er sådan en typisk "svær situation".
At undgå plastik, nej ikke godt ...
At bruge plastik, men ikke få plastik overalt + tæt overalt, nej ikke godt.
Selv ville jeg nok ikke bruge plastik, hvis jeg ikke kunne sætte plastik præcis overalt.
Nu bygger jeg nyt, og så er det let at få plastik overalt og rigtig tæt. Jeg vil sandsynligvis endda købe en tæthedsmåling for at kontrollere, at jeg har gjort det godt. Så blæser man luft ind, så der bliver overtryk i hele huset, og derefter måles det, hvor meget der lækker ud ved det overtryk.
Dit hus kan sandsynligvis klare sig ret godt uden plastik, hvis du sørger for at have ordentlig ventilation og undertryk i alle dele af huset. Overetagen plejer at være sværest at få undertryk i.
Så sæt mekanisk udsugning ind, f.eks. PAX-ventilatorer i badeværelserne, køkkenet og vaskerummet, eller en anden ventilation, der suger luft ud af huset.
At undgå plastik, nej ikke godt ...
At bruge plastik, men ikke få plastik overalt + tæt overalt, nej ikke godt.
Selv ville jeg nok ikke bruge plastik, hvis jeg ikke kunne sætte plastik præcis overalt.
Nu bygger jeg nyt, og så er det let at få plastik overalt og rigtig tæt. Jeg vil sandsynligvis endda købe en tæthedsmåling for at kontrollere, at jeg har gjort det godt. Så blæser man luft ind, så der bliver overtryk i hele huset, og derefter måles det, hvor meget der lækker ud ved det overtryk.
Dit hus kan sandsynligvis klare sig ret godt uden plastik, hvis du sørger for at have ordentlig ventilation og undertryk i alle dele af huset. Overetagen plejer at være sværest at få undertryk i.
Så sæt mekanisk udsugning ind, f.eks. PAX-ventilatorer i badeværelserne, køkkenet og vaskerummet, eller en anden ventilation, der suger luft ud af huset.
Du sagde præcis, hvad jeg havde brug for at høre! Tak!
Det bliver ingen plastik, men paxventilator/udsugningsventilator har jeg på badeværelset på anden sal...
så har jeg jo ventiler i 1 rum til, som er udsugning, der går i murstocken...
har indtag i hvert rum i kælderen plus 2 på 1. etage...
måske vil jeg åbne op for min bærbare AC, som jeg vil have i soveværelset, så den blæser VARMEluften UD om sommeren (står tændt under ALLE sovetimerne langt ind i efteråret og meget tidligt forår)
Tror I, det hjælper at sætte ventiler op til loftet? Så det går med selvtrækket derop? For deroppe er der jo ventiler i hver ende af huset til ventilation...?
Det bliver ingen plastik, men paxventilator/udsugningsventilator har jeg på badeværelset på anden sal...
så har jeg jo ventiler i 1 rum til, som er udsugning, der går i murstocken...
har indtag i hvert rum i kælderen plus 2 på 1. etage...
måske vil jeg åbne op for min bærbare AC, som jeg vil have i soveværelset, så den blæser VARMEluften UD om sommeren (står tændt under ALLE sovetimerne langt ind i efteråret og meget tidligt forår)
Tror I, det hjælper at sætte ventiler op til loftet? Så det går med selvtrækket derop? For deroppe er der jo ventiler i hver ende af huset til ventilation...?
Klik her for at svare