Hej!
Jeg laver en tilbygning på 10 kvm, som er tænkt til at blive en ny entre. Der opføres en ny ydervæg, og den gamle ydervæg omdannes til en indvendig væg.
Noget, der slog mig forleden, var, at jeg ikke ved, hvor langt ned man skal plastre på den gamle ydervæg. Jeg skrev tidligere og spurgte, men fik ikke noget svar, så håber på en ny chance.
Tanken var jo at plastre hele ydervæggen og taget, og så kun gå et stykke ned på den gamle ydervæg, men så bliver det jo ikke helt tæt, da jeg ikke kan fastgøre plastikken, som går i taget mellem den nye og gamle del.
Så spørgsmålet er, om en tilbygning skal plastres, som om det var et nyt hus, dvs. fra gulv til loft overalt.
Eller er det nok at plastre ydervægge og tag?
Jeg laver en tilbygning på 10 kvm, som er tænkt til at blive en ny entre. Der opføres en ny ydervæg, og den gamle ydervæg omdannes til en indvendig væg.
Noget, der slog mig forleden, var, at jeg ikke ved, hvor langt ned man skal plastre på den gamle ydervæg. Jeg skrev tidligere og spurgte, men fik ikke noget svar, så håber på en ny chance.
Tanken var jo at plastre hele ydervæggen og taget, og så kun gå et stykke ned på den gamle ydervæg, men så bliver det jo ikke helt tæt, da jeg ikke kan fastgøre plastikken, som går i taget mellem den nye og gamle del.
Så spørgsmålet er, om en tilbygning skal plastres, som om det var et nyt hus, dvs. fra gulv til loft overalt.
Eller er det nok at plastre ydervægge og tag?
Kom du frem til noget godt? Har selv tænkt over hvordan man burde gøre. Enten forsøge at plaste mellem reglerne og få det så tæt som muligt eller sætte dampspærre på den ene side og plast på den anden.H henrik762 sagde:Hej!
Gör en tillbyggnad på 10 kvm som är tänkt att bli en ny entre. Det opføres en ny ydervæg og den gamle ydervæg gøres om til en indervæg.
En ting som slog mig forleden dag, var at jeg ved ikke hvor langt ned man skal plaste på den gamle ydervæg. Jeg skrev og spurgte tidligere, men fik ikke noget svar, så håber på nyt held.
Tanken var jo at plaste hele ydervæggen og taget. Så bare gå ned et stykke på den gamle ydervæg, men da bliver det jo ikke helt tæt, eftersom jeg ikke kan fæstne plasten, som går i taget mellem den nye og gamle del.
Så spørgsmålet er om en tilbygning skal plastes som om det var et nyt hus, dvs gulv til loft overalt.
Eller er det nok at plaste ydervægge og tag?
Er det godt isoleret så bør det plastes (dampspærre eller bremse af en art). Det er kun nødvendigt mod kolde yderflader, dvs ydervægge og tag, (og skal sidde på den varme side). I øvrigt er der ikke brug for nogen dampspærre/bremse. Derimod er det altid kritisk at sikre, at det er lufttæt overalt, så ingen utætheder kan opstå nogen steder. Det er altid udfordrende at få det helt vindtæt ved tilbygning mod eksisterende hus.
Vindtæt og damptæt er to forskellige ting.
Det har ingen betydning, om det eksisterende hus er dampspærret eller ej.
Vindtæt og damptæt er to forskellige ting.
Det har ingen betydning, om det eksisterende hus er dampspærret eller ej.
Klik her for at svare