10,667 læst ·
6 svar
11k læst
6 svar
Plastafstandsstykker til opklodset gulv samt nogle spørgsmål om andet..
Hej! Vi har købt et hus bygget i 73, altså med plade på jord (plast under pladen) med opreguleret og isoleret gulv. Nu er vi begyndt på renoveringen lidt småt, revet grovindgangen (som også er vaskerum) samt et toilet. I betragtning af at dette er en "grov indgang," tænkte vi at have vinylgulv i indgangen, væv og malet på væggene, og på toilettet vinylgulv og vådrumstapet.
Nu til spørgsmålene.
I dag hviler reglerne på træklodser, der står direkte på betonen. Ingen antydning af fugt og lugt, men vi tænkte alligevel at udskifte dem mod plastafstandsstykker og vinkeljern. Isoleringen, som er gullfiber? ligger fra pladen op til overkant af gulvreglerne, altså i hele rummet under gulvspånet. Jeg tænkte at isolere mellem gulvreglerne kun og lade afstanden mellem pladen og reglen være fri, så luften kan "vandre" så at sige. Der går også vandrør til en fordeler under gulvet, skal disse også isoleres, eller klarer de sig?
Synes dette ville være den smarteste og hurtigste måde, men hvad siger I?
På toilettet, som har bruser, har jeg fjernet den øvre del af støbningen, renset isoleringen, der lå der, og skal jævne af med enten beton eller flydespartel. Hvad der slår mig er, hvor dårligt støbt pladen er, masser af fordybninger. Skal også her fjerne alle træafstandsstykker, som jeg ser til tilstødende rum for at udskifte dem med plast. Når det er gjort, skal jeg flytte afløbene til bruseren og toilettet samt lægge celplasten, som jeg støber pladen på. Skal også trække nye pexrør til alle tilslutninger i celplasten. Synes I det lyder fornuftigt?
/Mr Sound
Nu til spørgsmålene.
I dag hviler reglerne på træklodser, der står direkte på betonen. Ingen antydning af fugt og lugt, men vi tænkte alligevel at udskifte dem mod plastafstandsstykker og vinkeljern. Isoleringen, som er gullfiber? ligger fra pladen op til overkant af gulvreglerne, altså i hele rummet under gulvspånet. Jeg tænkte at isolere mellem gulvreglerne kun og lade afstanden mellem pladen og reglen være fri, så luften kan "vandre" så at sige. Der går også vandrør til en fordeler under gulvet, skal disse også isoleres, eller klarer de sig?
Synes dette ville være den smarteste og hurtigste måde, men hvad siger I?
På toilettet, som har bruser, har jeg fjernet den øvre del af støbningen, renset isoleringen, der lå der, og skal jævne af med enten beton eller flydespartel. Hvad der slår mig er, hvor dårligt støbt pladen er, masser af fordybninger. Skal også her fjerne alle træafstandsstykker, som jeg ser til tilstødende rum for at udskifte dem med plast. Når det er gjort, skal jeg flytte afløbene til bruseren og toilettet samt lægge celplasten, som jeg støber pladen på. Skal også trække nye pexrør til alle tilslutninger i celplasten. Synes I det lyder fornuftigt?
/Mr Sound
ang. distanser: vi havde kilformede distanser af imp. træ under gulvreglarne og skiftede til plast og vinkeljern men så indså jeg hvor praktisk det var med kilerne - en på hver side af reglen gør at man kan justere hvor nøjagtigt man vil egentlig. Når man skruer vinkeljernet i gulvet og reglen sker det nogle gange at reglen hæves lidt og så bliver den hængende i jernet og ikke i plastklodserne. Nu bagefter havde jeg nok gjort som det var fra begyndelsen dvs. træklodser.
Et alternativ kan måske være Nivell-gulvet (http://www.nivellsystem.se/sv/)
Dermed sidder stilleskruerne fast, dvs de kan ikke rejse sig, når man justerer reglen.
Justeringen er legende let.
Og isoleringen hænger et stykke over betonen.
Nivell anbefaler, at man kører et ventileret gulv i henhold til deres system (de tør vel ikke anbefale noget andet), men man kan jo naturligvis også køre et passivt ventileret gulv (på eget ansvar).
Jeg har samme problem som dig, med ujævn og grim plade, og det forrige gulv var lagt direkte via klodser på betonen.
Men eftersom tidligere træklodser var hele og tørre, og jeg ikke har set den mindste antydning til fugtproblemer, har jeg tænkt mig at køre et passivt Nivell og montere ventilerede fodlister.
I mit tilfælde 70 mm lægter/isolering, spor-pladegulv/gulvvarme og laminatgulv for den bedste varmeledningsevne.
Dermed sidder stilleskruerne fast, dvs de kan ikke rejse sig, når man justerer reglen.
Justeringen er legende let.
Og isoleringen hænger et stykke over betonen.
Nivell anbefaler, at man kører et ventileret gulv i henhold til deres system (de tør vel ikke anbefale noget andet), men man kan jo naturligvis også køre et passivt ventileret gulv (på eget ansvar).
Jeg har samme problem som dig, med ujævn og grim plade, og det forrige gulv var lagt direkte via klodser på betonen.
Men eftersom tidligere træklodser var hele og tørre, og jeg ikke har set den mindste antydning til fugtproblemer, har jeg tænkt mig at køre et passivt Nivell og montere ventilerede fodlister.
I mit tilfælde 70 mm lægter/isolering, spor-pladegulv/gulvvarme og laminatgulv for den bedste varmeledningsevne.
Er det mig, du spørger??Mr Sound sagde:
I så fald er det sådan her:
I Nivellsystemet findes der ca. 4 cm brede kroge, som man hænger over reglarne, som isoleringen derefter ligger på.
Det betyder, at man har samme tykkelse på isoleringen som reglarens højde.
Isoleringen er en specielt udviklet type. Den er nok lidt hårdere end almindelig mineraluld, og den har en dug på den ene side, som skal stive isoleringen op, så den ikke hænger ned på midten. Siden med dugen vendes nedad.
Det ser ud til, at alle de tre store fabrikanter laver isolering til Nivell, dvs. Isover, Paroc og Roxull. Så afhænger det af, hvorfra hvert byggemarked bestiller sin isolering, hvilken man får.
Kig f.eks. i Nivells brochure: http://www.nivellsystem.se/images/content/documents/sv/bygg.pdf
Vækker denne tråd lidt. Overvejer selv et passivt nivellgulv, da jeg ikke har nogle fugtproblemer, men føler, at jeg alligevel vil sikre mig for fremtiden ved ikke at lægge organisk materiale direkte mod pladen.
Hvordan har det fungeret for jer med passive nivellgulve? Er der nogen anden, der har erfaring med Nivell uden mekanisk ventilator?
Hvordan har det fungeret for jer med passive nivellgulve? Er der nogen anden, der har erfaring med Nivell uden mekanisk ventilator?
Fortsætter med et halvt OT spørgsmål.
Kunne man kile under med lignende kiler?
http://biltema.se/sv/Bygg/Fastelement/Ovrigt/Plastkil-194743/
Jeg forestiller mig et nogenlunde jævnt gulv som man vil op omkring 30mm fra beton.
To kiler og en betonskrue lige igennem regel og kiler.
Kunne man kile under med lignende kiler?
http://biltema.se/sv/Bygg/Fastelement/Ovrigt/Plastkil-194743/
Jeg forestiller mig et nogenlunde jævnt gulv som man vil op omkring 30mm fra beton.
To kiler og en betonskrue lige igennem regel og kiler.
Klik her for at svare