Hej,
Bor i et gammelt tømret hus fra ca. 1870.
I 1970'erne blev huset totalombygget/renoveret, og kun tømmerkonstruktionen stod tilbage af det eksisterende hus.
Nu er det tid til næste renovering.
El skal snart omtrækkes, og jeg er begyndt at rive indersiden af ydervæggene ned.
Da de renoverede i 70'erne, har de fjernet/flyttet et par døre og vinduer. Disse ser ud til at være erstattet med glasfiberisolering eller stenuld, og væggene er derefter plastede. Dog ser det ud til, at ikke alle vægge er plastede, kun de hvor de har lukket tidligere huller (Jeg har endnu ikke revet alt ned, men har fundet vægdele, der er uplastede).
Mit spørgsmål er, bør jeg plaste det hele, lade det være som det er, fjerne al plast eller erstatte plasten med f.eks. dampspærre i stedet? Eller gøre noget andet? Ingen direkte fugtskader eller lignende ser ud til at være opstået i nogen af de forskellige konstruktioner lige nu.
Vægkonstruktionen set udefra er Panel, Asfaboard, 45mm Stenuld, ca 5" tømmerkonstruktion, plast (nogle gange), gles og til sidst gips eller spånplade afhængig af rum.
Jeg har tænkt mig at erstatte det inderste lag med OSB og Gips.
Vi har nu erstattet selvtræk med mekanisk udsugning.
Obs, dette hus er siden 70'erne uden for al redning hvad angår bygningspleje i kulturel forstand.
Jeg vil bare have en fortsat god løsning for husets levetid.
Taknemmelig for tips.
Bor i et gammelt tømret hus fra ca. 1870.
I 1970'erne blev huset totalombygget/renoveret, og kun tømmerkonstruktionen stod tilbage af det eksisterende hus.
Nu er det tid til næste renovering.
El skal snart omtrækkes, og jeg er begyndt at rive indersiden af ydervæggene ned.
Da de renoverede i 70'erne, har de fjernet/flyttet et par døre og vinduer. Disse ser ud til at være erstattet med glasfiberisolering eller stenuld, og væggene er derefter plastede. Dog ser det ud til, at ikke alle vægge er plastede, kun de hvor de har lukket tidligere huller (Jeg har endnu ikke revet alt ned, men har fundet vægdele, der er uplastede).
Mit spørgsmål er, bør jeg plaste det hele, lade det være som det er, fjerne al plast eller erstatte plasten med f.eks. dampspærre i stedet? Eller gøre noget andet? Ingen direkte fugtskader eller lignende ser ud til at være opstået i nogen af de forskellige konstruktioner lige nu.
Vægkonstruktionen set udefra er Panel, Asfaboard, 45mm Stenuld, ca 5" tømmerkonstruktion, plast (nogle gange), gles og til sidst gips eller spånplade afhængig af rum.
Jeg har tænkt mig at erstatte det inderste lag med OSB og Gips.
Vi har nu erstattet selvtræk med mekanisk udsugning.
Obs, dette hus er siden 70'erne uden for al redning hvad angår bygningspleje i kulturel forstand.
Jeg vil bare have en fortsat god løsning for husets levetid.
Taknemmelig for tips.
Medlem
· Stockholm
· 831 indlæg
Hej. Der findes masser af tråde her i forummet om netop hvordan man isolerer og spærrer bjælkehuse. Generelt ser det ud til at de fleste har den holdning, at man ikke bruger plastik. Ved fravær af plastik er glasfiberisolering ikke passende, hvis du f.eks. vil isolere på indersiden også. Mange ville nok lave en regel på indersiden for at kunne trække elektricitet samt få noget at skrue pladerne fast i. Og så kan man overveje at lægge f.eks. linenisolering i den nye regelkonstruktion. Som spærring anvender man derefter en dampspærre. Ingen plastik uanset om der er isolering eller ej på indersiden. Derefter findes der lidt mere avancerede metoder ved f.eks. at lerklæde bjælkerne på indersiden. Men hvis du ikke er ude efter at genskabe metoder fra 1800-tallet kan det være overkurs.
Klik her for at svare