Jeg har et isoleret opbevaringsrum, jeg tænkte på at opvarme, der i dag er et koldt opbevaringsrum. Besigtigelsesmanden (jeg er for nylig flyttet ind) sagde, at man skal have plastik i vægge og loft, hvis man skal have et opvarmet opbevaringsrum, suppleret med ventiler.
Væggen består i dag af (udefra og ind) stående panel, vægpap (type), isolering og 13 mm plade længst inde. Tilsvarende i loftet (fladt med tagpap) Så ser jeg to alternativer:
1) Skru ned pladen, sæt plastik på, skru pladen tilbage
2) Sæt plastik direkte mod pladen. Skru derefter yderligere et lag plader på, f.eks. MDF eller krydsfiner.
Nr 2) ville jo være det nemmeste, men er der nogen ulempe ved at have plasten mellem vægpladerne, i stedet for mellem plade og isolering (alt 1)?
Væggen består i dag af (udefra og ind) stående panel, vægpap (type), isolering og 13 mm plade længst inde. Tilsvarende i loftet (fladt med tagpap) Så ser jeg to alternativer:
1) Skru ned pladen, sæt plastik på, skru pladen tilbage
2) Sæt plastik direkte mod pladen. Skru derefter yderligere et lag plader på, f.eks. MDF eller krydsfiner.
Nr 2) ville jo være det nemmeste, men er der nogen ulempe ved at have plasten mellem vægpladerne, i stedet for mellem plade og isolering (alt 1)?
Plast har man jo for at forhindre fugt i at vandre ud i isoleringen, hvis du bruger det som opbevaring så dannes der ingen fugt, så en ny snak med besigtigelsesmanden måske? så slipper du for at gøre noget ved det?
Nej. At opvarme luft tilfører ingen fugt. Så udeluft, der opvarmes og derefter køles ned til udelufttemperatur igen, giver ingen kondens. Fugt tilføres indeluften ved, at vi trækker vejret, sveder, bader, vasker & laver mad. Da ingen sådanne aktiviteter normalt finder sted i et skur, (opvarmet eller ej), tilføres luften ikke nogen fugt, der kan kondensere på vægge og loft. (Den lille mængde fugt, som en person udånder i den tid man gør noget i skuret, er ubetydelig.) Det eneste, der eventuelt kan retfærdiggøre plast, ville være, hvis indeluft fra huset kan tage vejen gennem skuret og videre ud gennem en ventil.
OK, så kan det måske være nok at tage et par ventiler op (en ind, en ud) for at få lidt cirkulation. Det føles jo ikke som om jeg vil pakke ind i plastik bare for sjov...
Forresten glemte jeg at sige, at det skal være et kombineret opbevarings- og hobbyrum. Altså, jeg vil nok være der og ordne og lave en del, men sandsynligvis ikke mere end en time eller to om dagen. Er det alligevel ikke motiveret at pakke ind i plastik?
Forresten glemte jeg at sige, at det skal være et kombineret opbevarings- og hobbyrum. Altså, jeg vil nok være der og ordne og lave en del, men sandsynligvis ikke mere end en time eller to om dagen. Er det alligevel ikke motiveret at pakke ind i plastik?
Ved nærmere eftertanke bliver det nok meget hobbyrum, opbevaring bliver nok på de områder der "bliver til overs". (Jeg har en hel koldgarage man kan opbevare ting i også - udover bil)
Så spørgsmålet er egentlig: -Bør man plaste væggene i et hobbyrum? Eller er det nok at have godt ventileret?
Til info er hele husets (hovedbygningen altså) ydervægge og -tag plastede, men det er jo boligareal på en anden måde end et hobbyrum.
Så spørgsmålet er egentlig: -Bør man plaste væggene i et hobbyrum? Eller er det nok at have godt ventileret?
Til info er hele husets (hovedbygningen altså) ydervægge og -tag plastede, men det er jo boligareal på en anden måde end et hobbyrum.
Kommer du ikke til at have din hobby som fuldtidsbeskæftigelse, burde du ikke behøve plast, hvis du har tilstrækkelig ventilation. Men det afhænger jo meget af, hvad du skal lave. Hvis din hobby er træningscykling, bliver behovet for ventilation og plast i væggene anderledes, end hvis du vil finersnede eller samle på frimærker.
Størrelsen på skuret spiller også ind.
Størrelsen på skuret spiller også ind.
Det var jo nogen her på byggahus, som brugte flere sider på at argumentere mod plast i huse. Et af argumenterne var, at gips og spånplader er "så" tætte. I et rum med lidt fugtbelastning er det muligt, at denne tæthed er tilstrækkelig.. ellers er det vigtige, at den varme side er 20 gange tættere end den kolde, i dit tilfælde burde det være nok, at den er noget tættere, altså burde du klare dig som det er i dag.
Har talt med ekspertise, nærmere bestemt Teknisk support hos Isover. Der findes ingen regler, men anbefalingen de giver er, at man bør have plast i væg og loft, og jeg bør tage den eksisterende indvendige vægplade ned og sætte plasten direkte mod isoleringen, og derefter sætte pladen op igen. Samt supplere med ventiler (ind og ud) http://www.isover.se/teknisk-support
Hmm, lyder som et "sjovt" sommerprojekt...
Hmm, lyder som et "sjovt" sommerprojekt...
Klik her for at svare