Skal hjælpe til med at bygge et hønsehus, som ikke vil have nogen direkte varme installeret, måske en varmelampe.
Isoleres med stenuld... 95 i væg og 120 i gulv og tag.

Vindpapir på ydersiden væg og luftspalte med dito under rupladen.
På indersiden bliver det krydsfiner eller træpanel som overflade.

Nu er spørgsmålet, om der skal plastik, dampspærre el lignende?

Jeg overvejer at undlade plast og spærre helt og holdent, rigtigt el forkert?

Tak for svar.

Vindspejl/bremse gør jo, at din isolering bliver meget mere effektiv. Jeg ville have sat det og ignoreret plasten. Tænk på at gøre huset tæt, mus/rotter elsker hønsehus, det er jo en evig kilde til mad...)

Ingen plastik og høns har jo overlevet historisk i uisolerede hønsehuse.
Men kun isolering i væggene gør jo ingen skade, det er tilstrækkeligt med vindtæt på ydersiden af isoleringen. Men der skal også være ventilation. Med selvtræk så sæt en taghætte så bliver det "bedst" for udsugning.
Og som bemærket, sørg for at tætne og sætte musbånd.

I InsidersUnited sagde:
Vindskive/bremse gør jo, at din isolering bliver meget mere effektiv. Jeg ville have sat det og ignoreret plasten. Tænk på at gøre huset tæt, mus/rotter elsker hønsehuse, det er jo en evig kilde til mad...)
Lyder godt, tips til vindskive/bremse?

Og ja, tætning står i prospektet inkl. musbånd.

A AndersS sagde:
Ingen plast og høns har jo overlevet historisk i uisolerede hønsehuse.
Men enbart isolering i væggene gør jo ingen skade, det er nok med vindtæt på ydersiden af isolering. Men der skal også være ventilation. Med selvtræk så sæt en taghætte så bliver det "bedst" for udsugning.
Og som påpeget, sørg for at tætte og sætte musebånd.
Sandt..
Taghætte? Havde tænkt at sætte en almindelig tallerkenventil, men den er måske ikke nok?

Musebånd ja, står med i prospektet.

Taghætte er bedre, men vægventil giver også lidt.

• Synes
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Isolere et hønsehus med sten-/glasuld vil sandsynligvis mest føre til, at musene får noget varmt og hyggeligt at bo i. Jeg foreslår, hvis det nødvendigvis skal isoleres, at væggene og taget isoleres med noget løst materiale, f.eks. savsmuld. Det kan musene ikke grave gange i.

• Synes
fribygg
  • Laddar…
At henvise til at uisolerede hønsehuse uden plast fungerer, når det handler om isolering uden plast, bliver galt. Jeg ville ikke bygge sådan.

Plast er ikke godt i hønsehuse, de vil have tørt og køligt for at trives.
Du må skaffe nogle af Silverudds høns, som regnes som kultursorter. Martin var slægtning til mig.

At lufte fugt ud gennem mineraluld er direkte uegnet.

D Daniel 109 sagde:
At ventilere fugt ud gennem mineraluld er direkte uegnet.
Derfor en taghætte! Og det er et hønsehus, det skal være uopvarmet.

• Synes
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Hvis ikke stenuld/mineraluld som isolering hvad anvende ist? Eller anden løsning, dampspærre?
Savsmuld går desværre bort.

Må kigge på taghævning da det ser ud til at være en pluss løsning for ventilation mod en almindelig vægventil som først var tænkt.

Vil give hønsene de bedste forudsætninger for at trives uanset race :)

A AndersS sagde:
Derfor en taghætte! Og det er et hønsehus, det skal være uopvarmet.
Hvad mener du med skal være uopvarmet? Det afhænger jo af, hvilke omgivelsestemperaturer vi taler om.
Høns kan absolut bo i opvarmede rum, men ikke for koldt.

Mazen Mazen sagde:
Hvis ikke stenuld/mineraluld som isolering hvad skal man ellers bruge? Eller anden løsning, dampspærre?
Savsmuld går desværre bort.

Må kigge på taghævning da det ser ud til at være en plus løsning for vent i forhold til en almindelig vægventil som først var tænkt.

Vil give hønsene de bedste forudsætninger for at trives uanset race :)
Fugtspærre og mineraluld vil fungere.

D Daniel 109 sagde:
Fugtspærre og mineraluld vil fungere.
Okay, så må jeg tænke om... havde som sagt tænkt at springe spærre over, da rummet ikke vil blive opvarmet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.