9,854 læst ·
30 svar
10k læst
30 svar
Plast eller ikke plast, uopvarmet hønsehus
Æh, det fungerer udmærket. Det er ikke et bolighus du bygger, og min holdning er "aldrig nogen plast i uopvarmet rum". Har mine udhuse bygget sådan og fungerer aldeles udmærket også med mineraluld, bare du har mussikkert.Mazen sagde:
Præcis min tanke, at skippe plasten så det kan ventilere igennem.A AndersS sagde:
Så kører jeg som tænkt, men planlægger ventilationen bedre.
I et hønsehus har man en fugtbelastning indefra.
Jeg ville bruge plademateriale og tætne i samlingerne, ikke for luft men for at forhindre, at mider kan finde plads. Så minimer samlinger og andet, hvor skadedyr kan bruge som levested. Link til en af Martins hønseracer http://kulturhons.se/raser/silveruddsbla-2/Mazen sagde:
Husejer
· Småländska höglandet
· 5 650 indlæg
Formplyfa (lidt dyrt) eller en form for glat plade (kan være billigere) anbefales til indervæggene.
Vil du have svenske lantrashøns, mange racer med lokal tilpasning, findes Svenska Lanthönsklubben på www.kackel.se .
Vil du have svenske lantrashøns, mange racer med lokal tilpasning, findes Svenska Lanthönsklubben på www.kackel.se .
SågspånPappspikEternit sagde:
K-plyfa er planlagt, og jeg tror, ejerne havde tænkt sig at male den (men det er måske en dårlig idé?)SågspånPappspikEternit sagde:
Det vigtigste er alligevel størrelsen. Det spiller ingen rolle, hvor mange høns man planlægger for - der ender altid med at være flere i hønsehuset alligevel af en eller anden mærkelig grund.
Jeg skulle f.eks. have fem stykker, men nu er der ti her udenfor og planer om flere.
(Har forskellige racer for at få forskellige æggefarver.)
Derudover er der ofte restriktioner med udendørsopholdet nu om dage, f.eks. lige nu. Da må man kun have dem inde eller muligvis ude, hvis man har dem under tag der. Så det er bedre med et større hus, så de kan gå rundt inde uden at kede sig ihjel = større risiko for hakning og andet dumt, hvis de er klemt sammen på lille plads for længe. Ofte vil de heller ikke gå ud, hvis det er rigtig koldt eller øsregn, så altid godt med stort hønsehus.
Derudover er der ofte restriktioner med udendørsopholdet nu om dage, f.eks. lige nu. Da må man kun have dem inde eller muligvis ude, hvis man har dem under tag der. Så det er bedre med et større hus, så de kan gå rundt inde uden at kede sig ihjel = større risiko for hakning og andet dumt, hvis de er klemt sammen på lille plads for længe. Ofte vil de heller ikke gå ud, hvis det er rigtig koldt eller øsregn, så altid godt med stort hønsehus.
Husejer
· Småländska höglandet
· 5 650 indlæg
Som gulv synes jeg at betongulv er suverænt bedst. I anden omgang, hvis man ikke kan/vil støbe en plade, kan man bruge glatte betonfliser. Vi har lagt 40x40 cm betonfliser hos en af vores grupper med fjerkræ, fungerer rigtig godt og er let at muge. Bliver heller ikke glat at gå på for hverken dyr eller mennesker. En plastmåtte risikerer at blive frygteligt glat, og et bræddegulv er svært at holde rent.Mazen sagde:
Det her med mus igen...man behøver hverken invitere dem (foderautomat som er fuld om natten) eller lette for dem (isolering i væggene som er let at bygge musebo i), men at der kommer en og anden mus til hønsehuset er mere eller mindre uundgåeligt og ingen katastrofe. Høns både jager og spiser mus, faktisk. De jager endda i flok!
Er selv hønsejer siden typ 15 år, og det går næsten ikke at forestille sig et liv uden dem
Hvis du har tænkt dig at have ventiler med insektnet i, så sæt dem, så du nemt kan komme til at rengøre dem. Støvet, der bliver i et hønsehus, sætter ventilerne til ret hurtigt, hvis man har insektnet. Vis af erfaring! ;-)A AndersS sagde:Ingen plast og høns har jo overlevet historisk i uisolerede hønsehuse.
Men kun isolering i væggene gør jo ingen skade, det er tilstrækkeligt med vindtæt på ydersiden af isoleringen. Men der skal også være ventilation. Med selvtræk så sæt en taghætte, så bliver det "bedst" for udsugning.
Og som nævnt, sørg for at tætne og sætte musebånd.
Hm.. et betongulv ville være optimalt, men her taler vi om en mindre model friggebod med bjælkelag på leca alternativt fliser.SågspånPappspikEternit sagde:
Som gulv synes jeg, at betongulv er overlegent bedst. I anden række, hvis man ikke kan/vil støbe en plade, går det at bruge glatte betonfliser. Vi har lagt 40x40 cm betonfliser hos en af vores grupper med fjerkræ, fungerer meget godt og er let at mocke. Bliver heller ikke glat at gå på for hverken dyr eller mennesker. En plastikmåtter risikerer at blive voldsomt glat, og et bræddegulv er svært at holde rent.
Måske kan flyde gulvet
Eller lægge fliser på gulvet..
Husejer
· Småländska höglandet
· 5 650 indlæg
En enkel grund af (pudsede?) lecablokke som væggene hviler på, en padda (eller hårdt stampet med en lavere ambitionsniveau) grusbund indeni med betonplader lagt som gulv.
Ja det ville være en mulighed, for det skal alligevel graves op og jævnes ud for leca/pladerne.SågspånPappspikEternit sagde:
Må undersøge forudsætningerne mere for vil ikke lave en konstruktion, der risikerer sætninger..
Tak for alle svar.. bliver i hvert fald ingen plast