Jeg har et hus fra 1920'erne med plankevægs-stolpe. Skal sætte to vinduer i gavlvæggen og har derfor brug for at lave hul og afveksling.
Har tilbragt ca. 2 timer her på byggahus og læst om afveksling i plankevæg, så jeg føler mig tryg ved selve udførelsen. Men jeg har to spørgsmål nedenfor.
Først to billeder af facaden.
Facade i dag;
Facade med nye vinduer;
(Ovenstående er et hurtigt sjusket job i photoshop. Vindueskarmen skal selvfølgelig ikke "kolliderer" med balkondørens karm osv!)
(Og ja, facaden, vinduerne og balkongrækværket har brug for maling og kærlighed - vi er nyindflyttede: Det står på to-do-listen).
Indvendigt har jeg, bortset fra moderne ekstra isolering, fjernet
1) tritrex
2) liggende plankevæg (15mm tyk)
3) lægter (ca. 15 mm)
4) vindpap
5) Nu kommer høvlet, fer- og notstående plankevæg (husets stolpe).
Plankerne er 7 cm tykke og 13 eller 20 cm brede, lidt om hinanden.
SPØRGSMÅL 1: Afveksling.
Overvejer indfældet afveksling som original-afvekslinger er lavet.
Lige her ved siden af sidder der dog en balkondør, som er afvekslet i samme "bjælke", som jeg vil indfælde afvekslingen for vinduet i. Kan man indsætte en afveksling for vindue i samme bjælke, hvor der allerede findes en afveksling for balkondøren? Planken er 7cm dyb og 13cm bred og har en indfældning på ca. 4 cm for balkondøren ved siden af. Kan jeg indfælde afveksling for vindue her også?
Holder virkelig tommelfingrene for, at svaret er ja! Egentligt havde jeg "behøvet" at have vinduet ca. 10 cm mere mod venstre, men det går selvfølgelig ikke.
Jeg vil virkelig ikke placere vinduet på næste bjælke (mod højre) - så vil vinduet være ca. 30 cm for langt til højre. Det vil ikke se godt ud hverken udvendigt, men frem for alt ikke indvendigt - med udgangspunkt i placeringen af den nuværende radiator (jag installerede dem selv for to år siden og orker ikke at flytte dem. Der er andre ting at prioritere på renoveringslisten!).
SPØRGSMÅL 2: Dimension på limtræsbjælke
Spørgsmål om dimensionering på bjælken. Plankestolpen er 7cm dyb. Ser det som, at jeg har tre alternativer:
Limtræsbjælke 66x315 mm som jeg kløver til ca. 66x225 (kan ikke få en højere bjælke ind).
Eller limtræsbjælke 42x225 som jeg kapper for derefter rigt at lime med trælim + zick-zack skruer, så jeg får en bjælke, der er 84x225 mm.
Eller er dimensionen 42x180, der bliver til 84x180 mm, tilstrækkelig? Det er jo kun et vindue, der er 100cm bredt, så ingen stor udskæring.
(8,4 cm bjælke i 7 cm plankevæg er ikke noget problem. Den stikker ud 14 mm indvendigt, men jeg skal jo alligevel på med flere lag isolering m.m. for at fylde hullet af alle tidligere lag træ, tritrex m.m.)
Det kan være godt at tænke på, at det gamle træværk i huset er savet med tommemål. De smalleste planker har nok været 3x6 tommer før not og fer, hvilket betyder en tykkelse på ca. 75 mm. Plankerne er skråspikrede i hinanden med meget kraftige og mange søm. Man opnår derved en skivevirkning, der gør, at det plejer at være tilstrækkeligt at bruge overskydende planker til afvekslinger. Har man ingen sådan, er limtræ et godt alternativ, da det er muligt at få lignende dimensioner. Tættest på ligger tykkelsen 78 mm. Skal man kløve limtræ, bør det være homogent. Det har da bogstavet "h" i typebetegnelsen.
Det er ingen afveksling i ordets egentlige mening, men en måde at gøre plankevæggen ovenfor vinduet stivere. Der sker nok ikke noget dramatisk, hvis man ignorerer den.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.