hvilket træ/behandling/fabrikat skal jeg vælge på et plank jeg helst slipper at skulle vedligeholde?

Støber nok stolper og sørger for at intet træ er i kontakt med jorden.

Gerne noget der smelter ind i naturen som går mod mere naturlige farver. Typisk grønt, mørkt, olieret/tjæret eller lignende.

Skal være i skel, på den anden side er der en stejl kløft.

S spaxx sagde:
Gerne noget, der smelter ind i naturen, som går mod mere naturlige farver. Typisk grønt, mørkt, olieret/tjæret eller lignende.
Trykimprægneret er vel nærmest indlysende?

KnockOnWood KnockOnWood sagde:
Trykimprægneret er vel nærmest selvfølgeligt?
Ja absolut. Findes der forskellige kvaliteter?

Cedertræ kan nok fungere også.. Ved ej hvor almindeligt det er eller hvor dyrt.. :)

S spaxx sagde:
Ja absolut. Finns det olika kvalite?
A og AB er det, som normalt sælges i byggemarkedet. Jeg tror ikke, det spiller nogen rolle, hvad du vælger til et plankeværk:
  • Træ imprægneret i henhold til klasse A er beregnet til at blive brugt til træ i jordkontakt og i ferskvand, samt i særlige tilfælde over jord, hvor der er en betydelig risiko for rådangreb, dette svarer til beskyttelsesklasse 4 ifølge EN 335.
  • Træ imprægneret i henhold til klasse AB er beregnet til anvendelse i udsatte konstruktioner over jord, som f.eks. hegn, vindskeder, dette svarer til beskyttelsesklasse 3 ifølge EN 335.

Tjek tjærefarver, måske tjærevitriol, males maks 2 gange med 1-2 års mellemrum.

Det selvfølgelige er at beskytte plankeværket mod regn. Strategisk placerede plader gør mere gavn end imprægnering eller hvilken som helst farve.
Mvh Findus

• Synes
justusandersson
  • Laddar…
Bræddernes øvre endetræ skal beskyttes. Jeg har selv et ret langt plankeværk, hvor en skråtliggende brædde, der er klædt med kobberplade, udgør en sådan beskyttelse. Stolperne har metalhatte. Sømtræfugerne er af kernefyr og lidt affasede. Alt er malet med slammaling. Træet er ikke trykimprægneret. Det har stået i 12 år nu uden andre ændringer end at malingen skal opfriskes. Bygger man rigtigt, behøves ikke trykimprægneret. Det meste trykimprægnerede er desuden høvlet, hvilket jo ikke passer til f.eks. slammaling.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.