Bare hæld ud. Men brug en spikroller, så udjævnes det bedre.

• Synes
Jesper Kruse
  • Laddar…
Jesper Kruse sagde:
Tusind tak. Behøver man vibrere flydespartelmasse, eller er det nok at hælde det ud og lade det være?

/J
I princippet bare at hælde ud og lade det hærde... men man plejer at skulle "hjælpe" lidt til med en bred spartel eller pigge rulle. Jeg kan selv bedst lide spartel, synes man har mere kontrol med den.

Det kræver dog lidt teknik og gerne flere, der arbejder samtidig, det bedste er hvis én blander og én hælder ud.

Det er meget vigtigt, at man følger blandingsforskrifterne hvad angår mængde vand og hvor længe man kører med vispen. Du har brug for mange spande og et par baljer at blande i samt en rigtig visp, der kan klare at vispe.
Jeg har selv altid vand ved hånden i en stor mørtelbalje samt et fremstillet mål med præcis den vandmængde, der skal til én sæk. Derefter kører jeg to sække og to mål vand i en anden stor mørtelbalje, visper og hælder op i et par spande, inden jeg/vi bærer det ind og hælder det ud. Man må køre hele tiden, for det begynder at hærde hurtigt, og du kan næsten se, når den hærdende masse jager dig over gulvet, derfor skal man forberede arbejdet med materiale, vand og baljer, så det ikke bliver en flaskehals.

• Synes
Jesper Kruse
  • Laddar…
Ja, forberedelserne ser ud til at være alfa og omega. Nu er døråbningen det sted, hvor faldet er størst, og øverst oppe i garagen behøver jeg ikke at fylde ud lige så meget, men hvordan doserer jeg over overfladen? Det gælder jo om, at det bliver rigtigt, så man ikke behøver at vade rundt i flydet...

/J

Jesper Kruse sagde:
Ja, forberedelserne ser ud til at være alfa og omega. Nu er døråbningen der, hvor faldet er størst, og højst oppe i garagen behøver jeg ikke fylde så meget ud, men hvordan doserer jeg overfladen? Det er vigtigt, at det bliver rigtigt, så man ikke behøver at gå rundt i flydespartelmassen...

/J
Det enkleste er, hvis du afretter med niveaupinde (typ disse http://www.finja.se/nivapinne-sjalvhaftande.596140.produktinfo) de findes hos byggemarkederne og er selvklæbende, så du klistrer dem på gulvet.

Når jeg bruger sådanne, afretter jeg med en laser og klipper dem af, så flydemassen præcis skal komme op til toppen. Så har du dem som rettesnor for, hvor meget du skal hælde ud. Hvis du er uerfaren, kan du sætte dem lidt tættere på gulvet.

Pindene bliver indstøbt i flydespartelmassen og skal blive siddende.

• Synes
Jesper Kruse
  • Laddar…
Kom på en ting, parketgulvet er jo 14 mm, og man kan jo lægge sådan gulvflamingo under også mod knirken, så vinder man nogle mm. Så regner man negativt fra tærskel/0 niveau, typ 5,76 -1,4+1,0= 3,36 som højeste faldpunkt? Så behøver man straks ikke lige så meget flydespartel... er det korrekt at tænke sådan? Dvs. at gulvets 0 niveau inklusive parket når op til gulvregels overkant (se billede)? Har åbnet op væg, hvor dørrammer er forberedt. Dog virker det som om gulvreglen følger faldet i gulvet... hvordan pokker gør jeg da med tærsklen, så den kommer i vater? Et byggeprojekt med trægulv og vægramme med metalbeslag på beton. Vises mulige justeringer af gulvhøjde i forhold til trøskel.

Senest redigeret:
Jeg forstår ikke det seneste indlæg, med beregningen af reduceret udjævning. Du skal jo have et jævnt (= i vater) underlag for dit gulv, for at det ikke skal hælde. Brug en lang vaterpas eller laser for at måle forskellen mellem højeste og laveste punkt. Det er, hvad du skal fylde op.

Jeg har "vendt" faldet i et badeværelse én gang og ville af nærighed spare på flydespartelmasse. Jeg lavede "korridorer" af afspærringslister over rummet på de steder, der skulle fyldes op mest. Dvs jeg lagde to parallelle lister med ca. 20 cm korridor imellem. I disse fyldte jeg flydespartel og fik dermed 20 cm brede kamme, der var i vater og i den rette højde. Mellem disse fyldte jeg med beton (=billigere) og brugte "flydespartelkammene" som støtte til en bræt at skrabe betonen med. Det blev rigtig godt.

Hvad angår reglarne, som du har opsat, tror jeg, at det havde været bedst at vente til efter flydemørtlen med at sætte dem op, men det er jo lidt sent nu...
Du kan måske save den del væk, som dørtrinnet skal hvile på. Derefter lave flydemørtlen inkl. pladsen under dørtrinnet. Når det er gjort, lægger du en regelbit tilbage i døråbningen og fastgør den med det øvrige regelværk. Kan det fungere?

Sam_u_El sagde:
Jeg forstår ikke det seneste indlæg, med beregningen af mindsket udfyldning. Du behøver jo at have et jævnt (= i vater) underlag til dit gulv, for at det ikke skal hælde. Brug en lang vaterpas eller laser til at måle forskellen mellem højeste og laveste punkt. Det er, hvad du skal udfylde.

Jeg har "vendt" på faldet i et badeværelse en gang og ville af nærighed spare på flydespartlet. Jeg lavede da "korridorer" af afspærringslister over rummet på de steder, der skulle udfyldes mest. Dvs. jeg lagde to parallelle lister med ca. 20cm korridor imellem. I disse fyldte jeg flydespartel og fik dermed 20cm brede åse, der var i vater og på den rette højde. Mellem disse fyldte jeg med beton (=billigere) og anvendte "flydespartelsåserne" som støtte for en bræt til at skrabe betonen af med. Det blev rigtig godt.
Hvor mange kroner sparede du på det? :confused:

Omkring 3000kr, tror jeg. Det var et ret stort badeværelse, og når det laveste punkt skal blive det højeste punkt, bliver det straks en ret stor volumen. I betragtning af at arbejdsindsatsen ikke var så stor, syntes jeg nok, at det var det værd. Jeg var ikke så vant til at flydespartle, så der var også en tryghedsfaktor i at begrænse arealerne.

jeg tror nok, at det bedste er at overveje at tage hjælp fra professionelle. 500 liter flydespartel er ret meget at købe i sække og nå at blande, påføre og få til, hvis man ikke har lidt erfaring.

• Synes
Jesper Kruse
  • Laddar…
OT kommentar, hvorfor i hele verden bruger du beslag på reglen i stedet for at skråspike? Det må jo være 100 gange dyrere... hvis du nu synes, at nogle kroner ekstra for flydespartel er dyrt?

• Synes
Jesper Kruse og 2 andre
  • Laddar…
ribbones sagde:
OT kommentar, hvorfor i alverden bruger du beslag på reglen i stedet for at skråspike? Det må jo være 100 gange dyrere... hvis du nu synes nogle kroner ekstra for flydespartel er dyrt?
Billedet viser lidt forkert. Vi har købt et nybygget rækkehus, og man kunne vælge som tilvalg at lave boligareal i stedet for garage, hvis man var tidligt ude. Vi var for sent i købsprocessen og skal nu bygge om selv. Dog var regelværket i væggen allerede forberedt til dørkarm, og der har byggefirmaet sat beslag på reglerne netop i dørhullet, for at det skal kunne ændres lettere, går jeg ud fra.

Jeg har ikke selv lavet reglingen på billedet.

Men hvis gulvreglen følger faldet, bliver det jo kompliceret?

/jesper

Jeg tror, at du kan save den del af reglen væk mod gulvet, hvor tærsklen skal være, derefter flydespartle og efter det lægge reglen tilbage og fastgøre mod de øvrige regler.

Hvad er din tidsram for at flytte ind der? Det er jo muligt at afjævne med cement også, billigere end flydende. Men længere tørretid, før du kan lægge gulvet på.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.