Har bygget en snedkerbod med vægplade på ydervæggen (TP20 plade). Nu mangler det bare at sætte plade på forsiden og sætte døren ind, så er det klart.

Hvad jeg har forstået, skal dørkarmen være "flush" med vægpladens yderside, så man kan montere dørfoder over karmen og pladen?

Eftersom karmen og væghullet også er flush, kommer pladen jo ikke tættere på dørkarmen end ca. 6 centimeter. Jeg spurgte ChatGPT AI, som ønskede, at pladen skulle være ca. 10 mm fra dørkarmen, men det går vel ikke, for dørhullets regler er jo flush med karmen, så pladen kan vel aldrig komme længere end til det stopper i dørhullets regler?

Desuden: skal jeg sætte dørkarmen direkte på trægulvet (med fugemasse underneden), eller skal jeg have en form for afstandsstykker under karmen?

Et billede ville jo have gjort det lettere. Men en dør skal flugte med indervæggen, så du kan sætte lister der. Men nu er det måske ikke så præcist. Du bør flugte med reglen som karmen skrues i. Jeg antager, at reglen på sin side flugter med væggen, du skruer pladen i, men der mellem regler og plade har du en skrue-regel?

Det vil sige, at du skal bygge karmen op med samme dybde som skrue-regel og plade bygger fra karmen. Det plejer at være en liste, som du sømmer i karmen og i reglen karmen er monteret i, eller kun i karmen. I den liste sømmer du så listen.

Under tærsklen bør du have syllpap og eventuelt en tærskelplade.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.