R
Jeg har kigget på pladetage og er kommet frem til, at jeg vil have sådanne plader: http://www.byggmax.com/se-sv/Prod/PID-20130.aspx

Men jeg ser, at anbefalingerne for sådant pladetag ligger på mindst 14 graders hældning, hvilket er alt for meget for det saddeltak, jeg tænkte på at bygge. Mere passende er nok 9-10 graders hældning eller lige under.

Findes der nogle løsninger til dette problem? Kan jeg i mit tilfælde tætne alle samlinger mellem pladerne og bruge pap som eksempelvis Yapp 2200? Kan jeg have lavere hældning så? Vil helst ikke droppe tanken om pladetag til fordel for andet materiale.

Største problem plejer at være, at vandet følger pladen tilbage ved tagfoden. Tætningsmidler og fodplade kan hjælpe dig med dette.

Det bedste ville være at lægge en dobbeltfalsad bandinddækning.

Decra fra Icopal klarer ned til 10 grader. Til sammenligning er 1:5 det samme som 11,3 grader. Ingen falsning med Decra. Taget er let at lægge.

Jeg kørte med www.clix.se, super nemt at lægge så længe det var lige ting. Bestilte også til mine lavhældende tage (5 grader) men valgte gummi i stedet, da det blev for besværligt med hjørner osv.

R
Har kigget på de I har anbefalet. Ved ikke hvorfor jeg hældte lidt mere til clix end falsat. Men jeg synes produkterne faldt i min smag! Meget flot! :)

Men inden jeg opgiver de metalplader, jeg åbnede tråden med, vil jeg spørge mere om tætning osv. Læste om tætningslaget Icopal Topsafe 3°, som man kan lægge på tage med ned til 3 graders hældning. Kan man ikke bruge noget sådant eller Yapp 2200 eller lignende UNDER metalpladerne for øget sikkerhed mod vandskader ved lavere taghældninger (så jeg alligevel kan bruge de "billigere" plader fra Byggmax)?

Er der nogen, der også kan give en omtrentlig kvadratmeterpris for Clix? Mit tag, jeg har tænkt mig at lave om nu til sommer, er ca. 11kvm, og det er den der tilbygning, jeg har skrevet om tidligere.

Senest redigeret:
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.