Hej! Ser en masse tråde om valg af plader, så egentlig findes svaret på mit spørgsmål måske et sted i "junglen", men jeg lykkes ikke med at finde det, så jeg starter en ny tråd og håber på lidt tips.
Har køkken i sommerhuset (vinteropvarmet), som skal skiftes. Væggene er fliser på gips, så pladerne vil jo tage en del skade, når jeg fjerner fliserne. Skal sætte IKEA køkken op, og med deres ophængsskinner er der ingen problemer med at finde reglar for at skrue dem fast i. Men hvilke plader skal jeg sætte op? Af "tekniske" grunde kan jeg ikke fjerne de nuværende plader uden at ende med at skulle skifte loft og gulv, så de skal blive siddende. Yderste lag vil være FIBO vådrumspanel. Er det nok med et lag gips til, eller synes I, at jeg skal bruge spånplade (hvor tyk i så fald?) for at få fastgørelse til FIBO pladerne, eller en kombination OSB/gips? Eller noget andet?
/Kent
Har køkken i sommerhuset (vinteropvarmet), som skal skiftes. Væggene er fliser på gips, så pladerne vil jo tage en del skade, når jeg fjerner fliserne. Skal sætte IKEA køkken op, og med deres ophængsskinner er der ingen problemer med at finde reglar for at skrue dem fast i. Men hvilke plader skal jeg sætte op? Af "tekniske" grunde kan jeg ikke fjerne de nuværende plader uden at ende med at skulle skifte loft og gulv, så de skal blive siddende. Yderste lag vil være FIBO vådrumspanel. Er det nok med et lag gips til, eller synes I, at jeg skal bruge spånplade (hvor tyk i så fald?) for at få fastgørelse til FIBO pladerne, eller en kombination OSB/gips? Eller noget andet?
/Kent
Det er svært at give et råd, når man ikke helt forstår dine tekniske grunde. Jeg ville rive skidtet ned, der sidder der, og bygge nyt og så sørge for, at det bliver lodret og i vinkel (hvis du bygger i vinkel). Og så ville jeg tage et lag plyfa og et lag gips.
I køkkenet er der ingen krav om tætningslag, så hvad du vælger af overfladebelægning på væggen er egentlig lige meget. Hovedsagen (efter min mening) er, at overfladen er aftørbar, men det er jo op til én selv. Nogle har endda synlige betonvægge i køkkenet nu om dage. Hvis du skal rive fliser ned, som sidder på gipsplader, skal du nok regne med, at hele gipspladen vil følge med, så uanset hvordan du vender og drejer det, skal du nok også udskifte gipspladerne. Når man skal sætte et køkken op, især med en skinne, er det meget belejligt, hvis væggen er lige. Hvis du nu blottlægger væggen med synlige skinner, kan jeg anbefale, at du sætter tværtræ mellem skinnerne, hvor ophængningsskinnen skal sidde. Hvis du derefter supplerer med OSB/Plywood bagved, har du en rigtig god væg, hvor du senere kan montere ting på væggen uden at skulle bruge gipsankre. Men du kunne nemt klare dig med kun at tværtræ og gipse.
Klik her for at svare