Hej. Vi er i gang med at bygge et spisekammer. Vi overvejer om vi skal bruge gips eller mdf/masonit.
Hvad ville I gøre? Fordele og ulemper ved materialerne?
Tanken var at sætte microlit på og male, så for overfladens skyld er det hip som hap. Vi tænker, at gips er mere skrøbeligt, men en ven som er tømrer anbefaler det.
Poängen er at kunne fastgøre hylder og sådan noget i spisekammeret, som bestemt skal kunne tåle, at man har mange basisvarer og andet på dem. Derfor bruger man f.eks. 15 mm krydsfiner underst. Derefter gips øverst, da det går hurtigt og nemt og billigt at få en flot overflade.
Pointen er at kunne fastgøre hylder og sådan noget i spisekammeret, som definitivt skal kunne holde til, at man har mange basisvarer og andet på dem. Derfor kører man f.eks. med 15 mm krydsfiner underst. Så gips øverst, da det går hurtigt og nemt og billigt at få en flot overflade.
Er helt med på ræsonnementet, men vi har valgt at køre med konsol-system for mere fleksibel hyldeinddeling, så vi er kun afhængige af den bageste væg. Som er solidt bygget.
Jeg ville alligevel absolut have valgt grovere krydsfinér i væggene. Jeg tænkte, at der måske kommer nogen efter mig, som gerne vil have hylderne på en anden måde. Alternativt vil man selv ændre på hyldeplaceringen...
Hvis det er et spørgsmål om omkostninger, kan man jo bruge osb bag gipsen. Man gør absolut som man vil, men jeg tror, at jeg og mange andre ønsker, at gipsvægge uden skivemateriale, som kan klare fastgørelse bagved, burde klassificeres som en skjult fejl ved salg (hvilket det selvfølgelig absolut ikke gør).
Skal også snart gøre dette. Men vi skal have et hjørneskafferi, der er "tækket" på begge sider, så vi vil køre lakeret MDF eller noget lignende.
Hvordan som helst, hvor har du købt døren?
Jeg købte fem ens døre for tolv år siden, fra en privatperson i Småland (kørte totalt 30 mil med trailer ). De har stået i garagen siden da og har ligesom været lidt af en joke, men nu har både jeg og dørene fået revanche
Held og lykke med byggeprojektet. Kig efter dør på Blocket, lokale loppemarkeder eller fra Bygningsbevaringsbutikker (fx har Nacka byggnadsvård mange fine gamle døre).
Jeg ville alligevel absolut have valgt grovere krydsfiner i væggene. Jeg havde tænkt, at der kommer nogen efter mig, som måske vil have hylderne på en anden måde. Alternativt vil man selv ændre hyldeplaceringen...
Er det et spørgsmål om omkostninger, kan man jo bruge OSB bag gipsen. Man gør absolut som man vil, men jeg tror, at jeg og mange andre ønsker, at gipsvægge uden plademateriale, som kan klare fastgørelse bagved, burde klassificeres som en skjult fejl ved salg (hvilket det selvfølgelig absolut ikke gør).
Det var for at få maksimalt med plads indvendigt, at vi undlod et plademateriale. Vil man i fremtiden have faste hyldeplaner, er det bare at sætte sopor i regelskemaet og lægge hyldeplanerne på. Plus lægter på væggen i bagkanten. Så intet problem, som jeg ser det. Jeg er selv skeptisk overfor kun gips, men nu blev det sådan. Egentlig kun den ene sidevæg, vi taler om, da det i forkanten kun er lægter og karme. Bagvæggen samt den ene sidevæg er husets ydervægge. Vi får se, om det holder
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.