2,069 læst ·
12 svar
2k læst
12 svar
Hvilket pladematerial til arbejdsbænk udendørs under tag?
Jeg er i gang med at bygge en arbejds-/snedkerbænk i min carport. Jeg vil have, at den skal blive rigtig stabil (helst helt stiv) og at den skal kunne tåle en del tæsk (bare for en sikkerheds skyld). Bænken skal kunne bruges til lidt af hvert som forskellige træ-/snedkerier, støtte når man saver eller bruger maskiner, scooter-mekanik, maling m.m.
Jeg har bygget og skruet nogle kraftige konsoller i 95x95mm (ubehandlet C24) op på væggen nu. På dem skal jeg skrue 45x120 reglar fast til bordpladen (også ubehandlede). Så tænkte jeg også at montere en skruetvinge (typen Irwin TV175) og måske nogle hylder nedenunder.
Bænken sidder længst inde i en carport med tag over, så der vil aldrig regne direkte på den. Om vinteren kan der absolut blæse sne ind i carporten, men det plejer ikke at komme i store mængder så langt ind under taget. Bænken skal i hvert fald kunne tåle luftfugtigheden udendørs.
Jeg ville gerne fastgøre en form for plademateriale som toplag ovenpå 45x120 reglarne. Dels for at få en helt jævn og glat overflade, men også for at få en hårdere overflade sammenlignet med 120-træreglarne. Hvilket materiale ville I anbefale, som kan tåle at blive banket på uden at det straks bliver til en masse slagmærker?? Og pladen skal også kunne klare luftfugtigheden og de ovennævnte ønsker. Overfladen på bænken bliver 60x240 cm.
Stammen/konsollerne tænker jeg nok at grundmale og derefter male i samme farve som husmuren. Så burde de vel klare udemiljøet.
Taknemmelig for tips
Jeg har bygget og skruet nogle kraftige konsoller i 95x95mm (ubehandlet C24) op på væggen nu. På dem skal jeg skrue 45x120 reglar fast til bordpladen (også ubehandlede). Så tænkte jeg også at montere en skruetvinge (typen Irwin TV175) og måske nogle hylder nedenunder.
Bænken sidder længst inde i en carport med tag over, så der vil aldrig regne direkte på den. Om vinteren kan der absolut blæse sne ind i carporten, men det plejer ikke at komme i store mængder så langt ind under taget. Bænken skal i hvert fald kunne tåle luftfugtigheden udendørs.
Jeg ville gerne fastgøre en form for plademateriale som toplag ovenpå 45x120 reglarne. Dels for at få en helt jævn og glat overflade, men også for at få en hårdere overflade sammenlignet med 120-træreglarne. Hvilket materiale ville I anbefale, som kan tåle at blive banket på uden at det straks bliver til en masse slagmærker?? Og pladen skal også kunne klare luftfugtigheden og de ovennævnte ønsker. Overfladen på bænken bliver 60x240 cm.
Stammen/konsollerne tænker jeg nok at grundmale og derefter male i samme farve som husmuren. Så burde de vel klare udemiljøet.
Taknemmelig for tips
Altvidende
· Västra götaland
· 10 931 indlæg
Det mest holdbare, du kan få, er jo en plade, gerne med bukkede kanter, så beskytter du forkanten af reglerne, og du undgår, at småting falder ned bagved...
Så er det bare at vælge tykkelse efter pengepungen...
Alternativet kan jo være en masonitplade (oliehærdet?) som du simpelthen skifter ud, når den bliver for slidt....
Så er det bare at vælge tykkelse efter pengepungen...
Alternativet kan jo være en masonitplade (oliehærdet?) som du simpelthen skifter ud, når den bliver for slidt....
Tak for tipset! Jeg havde tænkt at købe en L-profil i jern 50x50, som skal skrues fast rundt om alle kanterne af bordpladen, som beskyttelse og for at kunne bukke ting m.m.Dan_Johansson sagde:
Det mest holdbare du kan få er jo en plade, gerne med bukkede kanter, så beskytter du forkanten af reglerne, og du slipper for, at småting falder ned på bagkanten...
Så er det bare at vælge tykkelsen efter pengepungen...
Alternativet kan jo være en masonitplade (oliehærdet?), som du simpelthen skifter, når den bliver for slidt...
At bruge plade bliver nok alligevel overkill for mit formål, men oliehærdet masonit, som kan skiftes ved behov, lyder jo smart. Er den masoniten slagfast/hård?
Altvidende
· Västra götaland
· 10 931 indlæg
Tilstrækkelig holdbar vil jeg sige.. den har jo støtte af kraftige reglar, så den holder alt...
Men den tåler jo ikke hvad som helst, hvis du lægger en M5-møtrik direkte på masoniten og slår til med storsläggan, vil du nok få en fordybning i masoniten...
Men den tåler jo ikke hvad som helst, hvis du lægger en M5-møtrik direkte på masoniten og slår til med storsläggan, vil du nok få en fordybning i masoniten...
Da jeg renoverede min garage for nogle år siden, byggede jeg en solid arbejdsbænk langs den ene væg. Min tanke var at beklæde den med plade, men da jeg havde nogle OSB-plader til overs, fik de lov til at udgøre underlaget under pladen. Jeg har dog indtil nu ikke fået taget mig sammen til at montere pladen, men OSB er overraskende holdbar. Jeg har skruet, malet, snedkereret osv., og bortset fra maling og lidt snavs er OSB i god stand.
I dit tilfælde ville jeg nok lægge en plade (OSB, plywood osv.) og derefter, præcis som forslaget før, bruge oliehærdet masonit. Hvis du altså ikke vil have plade. Så har du en "base" i form af OSB/plywood og derefter et slidlag i form af masonit.
I dit tilfælde ville jeg nok lægge en plade (OSB, plywood osv.) og derefter, præcis som forslaget før, bruge oliehærdet masonit. Hvis du altså ikke vil have plade. Så har du en "base" i form af OSB/plywood og derefter et slidlag i form af masonit.
Hej jeg har mange mopedmeckarpolare...flere af dem har skiftet beklædning på arbejdsbænken.
Et klikgulv bliver både flot og holdbart som bordplade.
Et klikgulv bliver både flot og holdbart som bordplade.
Slidbeskyttelses krydsfiner dvs. sådan som ligger i bunden på trailere mm. Vandskyd skærestykkerne.
Krydsfiner og bådlak fungerer også.
Personligt ville jeg hellere lime en plade af regler, vend den om når den bliver for slidt og så laver du en ny. Et par lag linolie beskytter nogenlunde. 45x70 regler er ikke alt for dyrt og bliver ret fast i sig selv.
Krydsfiner og bådlak fungerer også.
Personligt ville jeg hellere lime en plade af regler, vend den om når den bliver for slidt og så laver du en ny. Et par lag linolie beskytter nogenlunde. 45x70 regler er ikke alt for dyrt og bliver ret fast i sig selv.
Tak for svar! Behøver jeg en OSB/plyfa under masoniten, selvom jeg skal skrue en "grundplade" fast med 45x120 reglerne?M Maledictus sagde:Når jeg renoverede min garage for nogle år siden, byggede jeg en solid arbejdsbænk langs den ene væg. Min tanke var at beklæde den med plade, men da jeg havde nogle OSB-plader til overs, anvendte jeg dem som underlag under pladen. Jeg har dog indtil videre ikke fået taget mig sammen til at montere nogen plade, men OSB er overraskende holdbar. Jeg har skruet, malet, snedkereret osv., og bortset fra maling og lidt snavs er OSB i god stand.
I dit tilfælde ville jeg nok lægge en plade (OSB, plyfa osv.) og derefter, præcis som forslaget tidligere, bruge oliehærdet masonit. Hvis du ikke vil have plade, altså. Så har du en "base" i form af OSB/plyfa og derefter et slidlag i form af masonit.
Far havde lidt egetræsparket til overs, så han beklædte sin arbejdsbænk med det. Derefter blev det lakeret med ret mange lag bådlak. Meget flot blev det i hvert fald.tennet sagde:
Jeg har nok gjort det. Det bliver stumt og plant da. Men det virker sikkert uden, hvis du ikke vil have det.tennet sagde:
Klik her for at svare