Jeg er ved at renovere et gammelt hus, og har revet det gamle overflade ned for at sætte nyt op.
I stuen vil jeg have tapet, og derfor vil jeg sætte gips på væggene. Jeg ved ikke, hvordan jeg skal gøre omkring brændeovnen.
Kan jeg sætte OSB op og derefter gips for derefter at tapetsere ifølge billedet?
[billede]
Der er 20 cm mellem siden af brændeovnen til kanten af pladematerialet. (Databladet fra brændeovnsleverandøren siger 40 cm til brændbart materiale)
Hvis brændeovnsleverandøren siger 40 cm, så må man holde sig til det.
Men jeg synes, det lyder meget med hensyn til siderne.
Gips på OSB hjælper ikke med at mindske afstanden, der skal man bruge en brandbeskyttelsesplade.
Om kamin leverandøren siger 40 cm så får man holde sig til det.
Men jeg synes det lyder meget når det gælder siderne.
Gips på OSB hjælper ikke at mindske afstanden, da må man have en brandsikringsplade.
Nej jeg forstår, om men ifølge billede skulle sætte brandsikker plade nærmest kaminen. Kan man tapetsere på den da? Eller bliver det også brandfarligt?
Hej
Jeg synes, det er flot, når man laver en ordentlig brandsikring omkring brændeovnen.
Brug Minerit eller en anden godkendt brandsikringsplade.
Beklæd det hele med tykt metal med et flot design, der indrammer brændeovnen.
Tapet tæt på brændeovnen er ret grimt, uanset hvor sikkert det måtte være........
Held og lykke.
/W
Nej jeg forstår, men ifølge billedet skulle sætte brandsikker plade tættest på brændeovnen. Kan man tapetsere på den da? Eller bliver det også brandfarligt?
Mvh
Man kan male en kalciumsilikatplade med silikatfarve.
Et tapet er brandfarligt.
Hør med skorstensfejermesteren som kommunen har udnævnt, de er normalt meget hjælpsomme og kan give tips.
En god folder/bog er "Sotarens lilla röda" den kan man få gratis fra skorstensfejere og brændeovnsforhandlere.
Jeg synes ikke, man skal gå på kompromis med reglerne, de findes for at beskytte ejendom og liv.
Hvis tapetet på minerit-pladen skulle blive så varmt, at det selv teoretisk kan begynde at brænde, vil du dels kunne lugte det langt før og se, at det bliver brunfarvet af varmen (~190 grader C hvis det er papirtapet) ved de første fyringer med god fart og længde i tid. Så længe du kan holde hånden mod tapetet/væggen i mere end et par sekunder, når det bliver varmest fra brændeovnen, er risikoen meget lav for, at det skulle være en fremtidig brandfare.