Har bygget et isoleret rum i laden til hønsene, og nu er jeg kommet til loftet. Ovenover er der et loft med plankegulv, der ligger på solide bjælker med CC på omkring 80 cm med visse variationer. Byggeplade i standardmål vil mødes ret så midt på en bjælke samt have støtte i enderne. Vil helst ikke kortlægge, da jeg har tænkt mig at proppe hø som isolering mellem plankegulv og indendørs loft samt har ret akut tidspres. Ville det fungere godt med 12mm plyfa fastgjort direkte i bjælkerne? Bedre pladevalg?
 
Skiven burde være helt OK, men hø som isolering?
Er der ikke risiko for, at det bliver et tilholdssted for en masse insekter og måske også mus?
Hvorfor ikke løsuld à la Rockwool?
 
  • Synes
faf
  • Laddar…
Tak for input! Havde egentlig tænkt mig at nøjes med at opbevare hø på loftet, men nu er resten så velisoleret, at det føles sløsagtigt. Prøver med krydsfiner i loftet og lader det uisoleret indtil videre, er åbent og tilgængeligt, så det kan blive en senere hovedpine. Dette lille byggeri har sprængt budgettet, men det bliver vel gode læringer til næste fuglegruppe.
 
F faf sagde:
Det här lilla bygget har sprängt budgeten men...
Men det er underbart sjovt med nogle høns.
Mere lettilgængelige dyr findes nok ikke.
Vores seneste kuld med 8 nyklækkede kyllinger, en dag gamle. (Det niende æg var ikke befrugtet)
En papkasse med otte nyklækkede sortfjerede kyllinger og et udrugtet æg på strøelse.
 
  • Synes
mulle77 og 1 anden
  • Laddar…
Har du tjekket sk landbrugsfiner? Perfekt til alle slags dyrestalde. Fås i lidt forskellige tykkelser. Har en overflade, der er færdigbehandlet.
 
  • Synes
faf
  • Laddar…
J justusandersson sagde:
Har du kollat sk landbrugsplywood? Perfekt til alle slags dyrestalde. Findes i lidt forskellige tykkelser. Har en overflade, der er færdigbehandlet.
Det kendte jeg ikke til, tak for tippet! Ved du om den adskiller sig meget fra forskallingsplywood? Det har jeg nemlig brugt til gulv, "sarg" samt gødningsbræt og reder.
 
J justusandersson sagde:
Har du tjekket såkaldt landbrugsplywood? Perfekt til alle slags dyrestalde. Findes i lidt forskellige tykkelser. Har en overflade, der er færdigbehandlet.
Det behøves vel ingen overfladebehandling?
I vores lille "stal", som fungerer som brændeskur/hønsehus, er indvendige vægge og -loft lavet af ubehandlet almindelig 22 mm råspont, sådan som man lægger tagbrædder med, bare med den høvlede side indad.
 
KnockOnWood KnockOnWood sagde:
Men det er vidunderligt sjovt med nogle høns.
Mere lettilgængelige dyr findes nok ikke.
Vores seneste kuld med 8 nyklækkede kyllinger, en dag gamle. (Det niende æg var ikke befrugtet) jeg
[billede]
Ja, det er ikke meget andet i tankerne end de små væsner nu, endelig skal vi have høns :D Tror jeg har overbygget en del for dem, men hellere for godt end det modsatte. Om lidt når vi ser, hvad der fungerer, og hvad der var overflødigt kan vi bygge næste fuglehus, forhåbentlig billigere, hurtigere og bedre :)

Sjovt at du har delt dine fugle her på forumet, det var fin inspiration da jeg søgte information Har du ikke dine uisoleret?
 
F faf sagde:
Dejligt at du har delt dine fugle her på forummet, det var fin inspiration, da jeg søgte information. Har du ikke dine uisolerede?
Ja, jeg synes, de er så gode kæledyr. Sammenlignet med alle de dårligt opdragede hunde, som nogle naboer holder sig med.

Men "hønsehuset" er faktisk isoleret. Det er egentlig bygget som en stald til to heste, men vores hest gik bort, så det blev hønsehus og brændeskur i stedet. Stalden er bygget med 120 mm konstruktionstræ og er altså også isoleret med 120 mm glasuld. Men det trækker ret meget ved en stor skydedør (hvor hestene skulle gå ud og ind), så nogle gange om vinteren fryser vandet i vandskålene. Men vi har lidt varme på, så det ikke fryser i sadelrummet. En af de første vintre anskaffede vi en varmelampe og hængte den op over favorit-siddegrenen. Men ingen ville sidde i varmen, de flyttede sig til siderne, så midten på siddegrenen blev tom :)

Har du ikke allerede set denne artikel:
https://www.byggahus.se/bygga/bygga-honshus-regler-utformning
 
Landbrugsplywooden er belagt med phenolfilm på begge sider. Den minder ellers meget om formplywood og koster omtrent det samme. Findes bl.a. på www.bonnet.se.
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.