Har købt et hus med en gang på 14*4 meter, hvor den ene side er glas og den anden side er letbetonblokke. På denne anden yderside ligger der i dag et 1 meter bredt bed direkte mod letbetonvæggen, som jeg efter anbefaling fra besigtigelsesmanden skal fjerne, lægge en platonmåtte på og fylde med singel. Hele grunden er sandjord, så besigtigelsesmanden så ingen grund til at etablere dræning (hvilket ingen andre i området heller har gjort, og de har heller ingen problemer med det). Nu til spørgsmålene:
1. Hvor dybt skal man lægge platonmåtten? Er det nok med 30-40 cm (formålet er jo at beskytte reglarne under indendørsgulvet mod fugt), eller skal den lægges langs med hele pladens dybde?
2. Når singlen lægges, skal den pakkes med fx en pladevibrator, eller er det tilstrækkeligt blot at fylde på og trampe? Bredden på udgravningen er ca. 1 meter, man ønsker jo ikke at vågne op med gangen forskudt 3 meter. ;)
3. Nogle anbefaler Isodrän frem for Platon, er Isodrän overkill til denne relativt simple operation?

Hej!
Min anbefaling er, at du lægger langs hele væggen og med Isodrän, hvorfor?
Jo, Isodrän fungerer som en isolerende faktor, nogle siger, at det hæver temperaturen 2-4 °C i f.eks. kælderen, og det er ret meget i energibesparingsøjemed.

Hvis du skulle stoppe 30-40 cm under jordoverfladen, er der også risiko for, at vandet, der trænger langs væggen, optages af væggen, og unødvendigt høj fugtighed kan opstå.

Jeg anbefaler Isodrän, selvom almindelig platon fungerer godt for at forhindre vand mod væggen, det har jeg selv.

NEJ, du skal ikke stampe eller pakke singlet langs væggen, det er bare at fylde det igen og lade det sætte sig naturligt. TIPS: gem 30-40 cm mod husgrunden med singel eller makadam, ingen jordplanter eller græs der.

Håber du har fået nogle tips.

Held og lykke

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.