Har planer om at bygge en bolig i skuret, er plade på jord uden isolering, hvad bør man gøre for at få det godt, kan jeg fx lægge fugtbeskyttelsesmåtte mod pladen/væggen og 1-2dm cellplast oven på det, eller hvordan gør man?
måske bliver der gulvvarme, kun planer indtil videre
måske bliver der gulvvarme, kun planer indtil videre
Går i samme overvejelser som dig. Har en garage/opbevaringsrum på 35kvm som jeg har tænkt mig at lave om til boligareal. Det viser sig, at det ville have været meget lettere, hvis jeg bare havde haft et stykke jord i stedet... Det garage, som jeg har i dag, er lavet om til boligareal i 1973. Konstruktionen er uisoleret betonplade/aldersbestandig byggeplast/70mm cellplast/gulvspånplader og så væg-til-væg tæppe. Nu når jeg er begyndt at rive i det hele, kan jeg se, at under byggeplasten er det gennemblødt, dog har ingen fugt trængt op og misfarvet spånpladerne. I væggene er fugten steget op og gjort, at isoleringen er våd længst nede, gipspladerne smuldrer de nederste 20cm, og træet er begyndt at rådne. Konklusionen er: Grav ud ca. 50cm, læg kapillærbrydende lag i form af makadam, derefter 300mm cellplast S100 og til sidst en plade med vandbåren gulvvarme.
Du har jo altså allerede en færdig plade...? Så da kan du jo ikke lægge makadam og isolering under nu, uden at gøre alt om ...
Eftersom du har en uisoleret plade på jord, skal/bør du forvente, at den altid har 100% rH i fugtighed.
Dette betyder videre, at alle materialer, som du lader være i vedvarende kontakt med pladen, vil trække fugt til sig, indtil de er mættet med fugt i grænselaget. Alle organiske materialer som træ vil altså mugne eller endda rådne.
Jeg kan forestille mig, at hvis du dækker hele pladen med 0,2 mm aldringsbestandig diffusionstæt plast, lægger ordentlig overlap i samlingerne og eventuelt limer filmen sammen i samlingerne med mugbestandig silikone (eller fungerer akrylfugemasse tro?).
Så lægger du enten syllbånd af gummi eller strimler af tagtækningspap under alle reglar som fastgøres i pladen, gummi eller sådan noget tagpap tætner nemlig nogenlunde igen omkring de skruer, som du fastgør syllen med.
Nu burde du kunne lægge celleplast på denne overflade med det ønskede gulv ovenpå celleplasten. Eventuelt med gulvvarme (+plader) i sporet celleplast, hvis du ønsker det.
Jeg skal også tilføje, at jeg absolut ikke er ekspert på dette, så jeg synes, du skal prøve at finde nogen flere, der støtter, at dette er en passende udførelse, inden du går i gang, hvis du vælger denne metode altså.
Eftersom du har en uisoleret plade på jord, skal/bør du forvente, at den altid har 100% rH i fugtighed.
Dette betyder videre, at alle materialer, som du lader være i vedvarende kontakt med pladen, vil trække fugt til sig, indtil de er mættet med fugt i grænselaget. Alle organiske materialer som træ vil altså mugne eller endda rådne.
Jeg kan forestille mig, at hvis du dækker hele pladen med 0,2 mm aldringsbestandig diffusionstæt plast, lægger ordentlig overlap i samlingerne og eventuelt limer filmen sammen i samlingerne med mugbestandig silikone (eller fungerer akrylfugemasse tro?).
Så lægger du enten syllbånd af gummi eller strimler af tagtækningspap under alle reglar som fastgøres i pladen, gummi eller sådan noget tagpap tætner nemlig nogenlunde igen omkring de skruer, som du fastgør syllen med.
Nu burde du kunne lægge celleplast på denne overflade med det ønskede gulv ovenpå celleplasten. Eventuelt med gulvvarme (+plader) i sporet celleplast, hvis du ønsker det.
Jeg skal også tilføje, at jeg absolut ikke er ekspert på dette, så jeg synes, du skal prøve at finde nogen flere, der støtter, at dette er en passende udførelse, inden du går i gang, hvis du vælger denne metode altså.
Klik her for at svare