Skal snart isolere et skråtag(ydertag) og som beklædning på indersiden have ru brædder. Hvad synes I, skal man sætte nogen plade (typ osb) bagved eller sætter jeg bare vindpap bagved?

Huset er bygget i 20'erne, så det er selvtræk i huset. Hvad synes I, skal jeg have plastik i væggene eller skal vi lade det ånde lidt????

Taknemmelig for svar.
:D

Bare vindpap.

Plast eller ikke afhænger af, hvad du skal isolere med. Hvis du f.eks. bruger gullfiber, skal du have plast. Hvis cellulose kan du vælge det fra og måske tage en damptæt vinddug f.eks.

På hvilken måde påvirker isoleringstypen, om man skal bruge plastik eller ej? Jeg synes, det lyder meget mærkeligt. At sætte OSB bagved virker unødvendigt. Jeg isolerede en gammel lade fra 40'erne for et stykke tid siden. Der satte vi panel på skråtaget og havde ingen plade under. Derimod satte vi plastik mellem isoleringen og panelet. Der er meget snak for tiden om man skal have plastik eller ej på gamle huse, men jeg gik efter min egen mavefornemmelse og mente, at plastikken ikke burde kunne gøre nogen skade, hvis man har et ventileret luftlag yderst.

I glasuld og lignende materialer vil fugten i luften kondensere i materialet, og derfor skal man forhindre, at fugten kommer ind i det. I f.eks. cellulosa kan en del (ganske stor) fugt absorberes af materialet, hvilket gør, at det ikke kondenserer, og derfor kan man vælge et mindre tæt materiale (forudsat at der er perioder, hvor isoleringen får lov at tørre ud).

Man kan også bruge plastik sammen med cellulosa, men f.eks. i mit tilfælde var det helt umuligt at få en helt dækkende indpakning, og for at undgå at fugten koncentreredes til de uindpakkede områder, valgte jeg at sætte en vinddug op i stedet (som faktisk også er ret dampæt).

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.