Inden jordfrosten vil jeg støbe pælene, som mit nye brændeskur skal stå på.
Det skal være cirka 4 x 2 meter og 2 meter højt.
Hvilken afstand skal jeg have mellem pælene, hvis bjælkerne den skal stå på, er 145er?
Eller bør jeg have kraftigere bjælker? Eller er 95 måske tilstrækkeligt? Skal have trykket i bjælkerne og utrykt i resten af konstruktionen. Bemærk, at den vil blive fyldt med brænde, så vægten bør tages i betragtning.

2 meters mellemrum lyder da praktisk i dette tilfælde. Så er jeg ikke sikker på, om det er nok med 145 på den afstand, men det burde det være, synes jeg, uden at have regnet det mindste på det.

OK, tak.
Jeg tænkte mig 4 x 3 plintar (1.33m x 1m mellem dem) og da er jeg på rette vej.

Ja så føles det trygt. Kan ikke huske om det er 145 eller 195 jeg har under huset, men det er lige over 2 m spænd der.

Mikael_L
Ja oja, også helt uden at tælle ;), 45x145 i spændvidde 1,33 meter skal bære ufatteligt meget.
Jeg har for mig, at 45x220 plejer at fungere i bjælkelag op imod 5 meter, og der er det ikke holdbarheden, der er dimensionerende, men nedbøjningen.

//ML

Mikael_L
Jeg kunne ikke holde mig fra at forsøge at kontrollere mine egne oplysninger ;D
I træguidens tabeller for overslagsmæssig dimensionering gælder 45x220 K24 for spændvidder op til 4 meter.
45x195 K12 klarer spændvidde 3 meter.
45x170 K24 klarer også spændvidde 3 meter.
Disse lasttilfælde forudsætter også limet gulvspån, som forstærker lidt.
Dimensioneringen er med hensyn til boligarealer.
Med ukvalificeret træ tror jeg, at det er muligt at bruge K12, uden alt for meget vold mod fysikken, men se bjælkerne visuelt, så de ikke har en masse knaster og skidt.

Tabellen gik ikke under 3 meter spændvidde, men disse oplysninger giver en idé om dimensioneringen.

Tak!
Så føler jeg mig tryg.
Må brændet få tørre i fred.
:P

Ja den kan hvile meget trygt på sådan et gulv

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.