14,134 læst ·
5 svar
14k læst
5 svar
Perlespor: længde, bredde, tykkelse og indkøb...
Vi skal sætte stående perlespor på væggene i vores trappe. Nu undrer jeg:
Hvilke dimensioner findes, og hvad anbefaler I?
1. Bredde. Hvilke bredder findes normalt? Findes der i øvrigt "dobbeltsporet", eller hvad det skal kaldes, som kan fås nu til dags? Altså som ser ud som to perlesportsbrædder på hver bræt. Og findes det i så fald kun som specialbestilling? (Vi har sådan i flere af lofterne i huset.)
2. Hvilken tykkelse er at anbefale? Oppe på første sal, hvor vi har liggende panel af råspont, har vi 17 mm tykt. Hvilke mål findes på perlespor?
3. Længder... Sælges perlespor kun i færdigskårne pakker, og hvor lange er brædderne da? Eller kan man få det i rigtige byggelængder (som almindeligt tømmer)?
Hvor skal man købe sin perlespor, og hvorfor?
* Hvor meget varierer priserne?
* Hvor varierer udvalget? Hvor har vi bedst valgmuligheder?
Hvis nogen har noget andet klogt at tilføje, så værsgo
Hvilke dimensioner findes, og hvad anbefaler I?
1. Bredde. Hvilke bredder findes normalt? Findes der i øvrigt "dobbeltsporet", eller hvad det skal kaldes, som kan fås nu til dags? Altså som ser ud som to perlesportsbrædder på hver bræt. Og findes det i så fald kun som specialbestilling? (Vi har sådan i flere af lofterne i huset.)
2. Hvilken tykkelse er at anbefale? Oppe på første sal, hvor vi har liggende panel af råspont, har vi 17 mm tykt. Hvilke mål findes på perlespor?
3. Længder... Sælges perlespor kun i færdigskårne pakker, og hvor lange er brædderne da? Eller kan man få det i rigtige byggelængder (som almindeligt tømmer)?
Hvor skal man købe sin perlespor, og hvorfor?
* Hvor meget varierer priserne?
* Hvor varierer udvalget? Hvor har vi bedst valgmuligheder?
Hvis nogen har noget andet klogt at tilføje, så værsgo
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 217 indlæg
Jeg synes generelt, at perlestaff har for bred perle i dag end "før i tiden". Jeg ledte derfor rundt en hel del, inden jeg fandt det, jeg ledte efter hos grossisten Timber i Göteborg. De havde en perlestaff med en ret stejl fasing ned til perlen, som i sin tur var omkring 4mm. De mindede meget om de staff, der blev fremstillet i 20-30'erne.
Målene var 13x95, byggebredden 85mm. Længderne findes i 360, 420, 480 og 540.
Skal forsøge at få taget nogle billeder.
Målene var 13x95, byggebredden 85mm. Længderne findes i 360, 420, 480 og 540.
Skal forsøge at få taget nogle billeder.
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 indlæg
Pärlens størrelse afhænger helt af hvilken tid man tager perlespåntræet fra. På landet har vi en perle (og en spont) som er betydeligt bredere end den man finder hos Beijer eller Byggmax. Den er også bredere som sådan og tykkere. Den er 6" 3/4" dvs. godt 150mmx17,58 mm og stammer fra perioden engang mellem 1860 og 1890, mere præcist ved vi ikke endnu. Ifølge oplysninger skal der have eksisteret perlespont 8" 1", dvs. godt 203mmx25,4mm. (Den generelle regel synes at være, at jo ældre perlespont, desto bredere og tykkere. Der findes jo perlespont som er lavet på 2" 3/8", dvs. godt 50mm x 9,5mm. Findes endda ned mod 7mm!)
Men hvis det er 20-30'ernes spont du er ude efter, er den spontane selvfølgelig helt forkert, for på 20'erne var den jo smal, og perlen meget lille, og forekom ofte i dobbeltspontet udførelse. Jeg har set eksempler på den type fra tidligt 10-tal også, så den kom vel lidt tidligere.
Men hvis det er 20-30'ernes spont du er ude efter, er den spontane selvfølgelig helt forkert, for på 20'erne var den jo smal, og perlen meget lille, og forekom ofte i dobbeltspontet udførelse. Jeg har set eksempler på den type fra tidligt 10-tal også, så den kom vel lidt tidligere.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 217 indlæg
Jeg inventerede et antal q-mærkede huse i hjemegnen (Vestverige) og pærlespåndet byggede omkring 75-80 mm og omkring 10mm tykke. Perlen var mellem 2-3mm bred. Ingen dobbeltspånd. I et hus bygget 1922 (farsens) ved jeg med bestemthed, at pærlespåndet er i original.Mr Handyman sagde:Pærlelistens størrelse afhænger helt af, hvilken tid man henter pærlespånd fra. På landet har vi en perle (og en spånd) som er betydeligt bredere end den, man finder hos Beijer eller Byggmax. Den er også bredere som sådan og tykkere. Den er 6" 3/4", dvs. lige over 150mmx17,58 mm og stammer fra perioden et sted mellem 1860 og 1890, mere præcist ved vi endnu ikke. Ifølge oplysninger skulle der have eksisteret pærlespånd 8" 1", dvs. lige over 203mmx25,4mm. (Den generelle regel lader til at være jo ældre pærlespånd, jo bredere og tykkere. Der findes jo pærlesont som er lavet på 2" 3/8", dvs. lige over 50mmx 9,5mm. Findes endda ned til 7mm!)
Men hvis det er 20-30-tallets spånd man er ude efter, er den spånd selvfølgelig helt forkert, da den på 20-tallet var smal, og perlen meget lille, og forekom jo ofte i dobbeltspåntet udførelse. Jeg har set eksempler på den type fra tidligt 10-tal også, så den kom vel lidt tidligere.
Det kan være forskel mellem forskellige landsdele.
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 indlæg
Jeg forstår ikke helt hvad du mener, Johan, jeg forsøger at forstå om der er noget du citerer fra mig som ikke stemmer overens med det du skriver. Eller mener du at husene du har gennemgået - og deres perlestaf - tidsmæssigt falder sammen med de grovere varianter jeg henviser til? Kan du præcisere dig? Den perlestaf du beskriver fra 20'erne lyder præcis som den jeg taler om med undtagelse af, at den du taler om ikke altid har dobbelt fer og not fra den periode heller.
Det ville jo være sjovt, hvis man kunne fastslå regionale forskelle i anvendelsen af perlestaf, men jeg mener at jeg har læst i en af Gysinges bøger (det er derfra, jeg har hørt om de allermest grove varianter af perlestaf forresten, 8"x1") at det meste blev spredt over hele landet hvad angår profiler osv., hvilket overraskede mig, fordi jeg troede, det var forskelligt. De fleste eksempler jeg henviser til i mit forrige indlæg er i øvrigt fra Vestdanmark.
Det ville jo være sjovt, hvis man kunne fastslå regionale forskelle i anvendelsen af perlestaf, men jeg mener at jeg har læst i en af Gysinges bøger (det er derfra, jeg har hørt om de allermest grove varianter af perlestaf forresten, 8"x1") at det meste blev spredt over hele landet hvad angår profiler osv., hvilket overraskede mig, fordi jeg troede, det var forskelligt. De fleste eksempler jeg henviser til i mit forrige indlæg er i øvrigt fra Vestdanmark.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 217 indlæg
Jeg fejlfortolker nok din tekst, men fakta i mit indlæg er stadig de samme.
Klik her for at svare