Har en tid fulgt med denne interessante side og tænkte at skrive mit første indlæg her. Vi er bosat i skærgården i Finland og er i gang med at grundigt renovere et relativt gammelt hus (bygget 1948). Vi har altid kunnet lide den svenske indretningsstil og derfor tænkte jeg også at spørge om tips og ideer her.
Vi tænkte lægge perlespontet panel i loftet i hele huset (det samlede areal på lofterne er lidt over 110 kvm + skråtagene). Mit første spørgsmål gælder bredden på panelet. Hvor bred panel har I lagt i lofterne? 95 mm eller 120 mm? Vores første tanke var at lægge 95 mm, men nu er vi begyndt at tænke om og overveje om det bliver for "uroligt" med det smallere panel. I værelserne i den nedre etage er der højt til loftet (280 cm), men på den øvre etage er loftshøjden kun 215 cm. Desuden er rummene på øvre etage ret brede.
Vores andet spørgsmål gælder maling af panelet. Har I købt færdigmalet eller malet selv? Min personlige mening er, at det panel du selv maler måske endda ser bedre ud end fabriksmalet, som jeg synes minder meget om MDF. Men hvad synes I? Er det besværet værd at male selv?
Mit tredje og sidste spørgsmål gælder de lave til loftet men brede værelser på overetagen. Hvordan ville I gøre med skråtagene i disse værelser. Desværre har jeg ingen mulighed for at indsætte billeder lige nu og ved ikke hvor godt jeg kan forklare, men på overetagen findes to store værelser og en gang/trappeopgang. I hvert værelse er der et skråtag mellem loftet og væggen. Højden på skråtagene er cirka 60 cm i det ene værelse, og i det andet værelse er der en lige væg uden skråtag, og på den anden side går skråtagene næsten helt ned til gulvet (væggen er cirka 1 m høj). På disse skråtage tænkte vi også at lægge panel. Det naturlige er jo at lægge panelet i samme retning som panelet i loftet, men er det en helt dum tanke at lægge panelet stående på skråtagene (dvs. så det går i modsat retning af panelet i loftet)? Vores tanke med dette var, at når rummene er brede men lave i loft, kunne det eventuelt se bedre ud, hvis panelet var stående på skråtagene (i det mindste på det høje skråtag).
Som sagt ved jeg ikke, hvor godt jeg lykkedes med at forklare vores situation, men vi er taknemmelige for alle svar og tips vi kan få. Vil også benytte lejligheden til at ønske alle en god fortsættelse på foråret.
Hvis I er interesserede i bygningsbevaring og vil følge, hvordan huset oprindeligt kan have set ud, så er perlesponten egentlig forkert, for i 1940'erne var den umoderne. Hvis I vil gøre det mest tidsmæssigt korrekte, så er det den smalle, der gælder, da den bredere hører til ældre huse.
Perlespont blev brugt i enklere rum som køkken, gang og toilet, men ikke i fine rum, der havde man oftest glatte lofter.
Jeg anbefaler, at I maler selv, da det, som du skriver, ellers ser meget fabriksfremstillet ud. Mal panelen nede og sæt den derefter op. Brug gerne linoliemaling, som er den malingstype, der blev brugt tidligere, den er også miljøvenlig og fri for opløsningsmidler. Glem ikke at shellakere alle knaster.
Angående skunkvæggen synes jeg, I bør vælge tapet (eller hvad I skal have på væggene) der. Skunkvæggene er ikke en del af loftet, men væggene og skal behandles som dem. Det bliver let alt for meget loftsflade ellers. 😊
Tak for dit svar Sophie. Vores tanke er ikke at følge, hvordan huset kan have set ud oprindeligt. Desværre er der lavet for mange ændringer til, at det overhovedet er muligt. Ifølge de oprindelige tegninger var der for eksempel fra starten seks brændeovne i huset, og da vi købte det, var der ikke en eneste tilbage (nu har vi sat en ind). Jeg elsker selv gamle brændeovne og synes gammelt er pænere end nyt, men for eksempel i vores hus var der oprindeligt Haltex-plader i loftet (ved ikke hvad disse hedder i Sverige eller om de overhovedet anvendes) og selvom jeg ved, at mange sætter pris på dem, synes jeg rent ud sagt, de er grimme. I lignende typer af huse ved jeg også, at meget smal panel har været anvendt i loftet (det finske navn er sisarpaneeli), og den synes jeg er pæn, men måske lidt for "urolig" på store flader.
Angående skråvægge synes jeg faktisk, det er pænere med panel end tapet. Det er selvfølgelig et spørgsmål om smag, men i hvert fald ifølge de billeder jeg finder på nettet, er det mindst lige så almindeligt med panel som tapet.
Tak for tippet om at male selv. Lige nu hælder vi til, at vi gør det.
Jeg må benytte lejligheden til at spørge, hvilken type panel du ville lægge i et hus fra 40'erne. Glat eller perlestaffet? Bred eller smal? Ifølge hvad jeg har læst på finske fora, bruges begge dele. Det værste ved at renovere er, at der er så mange valgmuligheder, og når du endelig tror, du har fundet det, du vil have, ændrer du dig næste minut.
Må være ærlig og sige, at intet er umuligt... Det er muligt at restaurere selv helt omgjorte huse! 😉😊
😂😂
Det er naturligvis en smagssag med panelen i skråtagene, og det er helt op til jer, hvordan I vil gøre. Det er min mening, at det bliver meget tagflade.
Jeg ville helt sikkert vælge smal perlespor eller helt glatte lofter, hvis jeg kun skal følge 40'ernes idealer, men det er svært, når man slet ikke ved, hvordan huset ser ud, og hvilken stil det har. Det kan jo variere meget fra hus til hus, der er bygget samtidigt. 😊
Sant. Ingenting er umuligt, og når jeg ser på billederne, kan jeg ikke lade være med at tænke, hvor meget flottere den restaurerede variant er .
I vores tilfælde er huset mere eller mindre oprindeligt set udefra. Derimod har vi og de tidligere ejere ændret ret meget indeni. Hvis jeg i dag startede renoveringen, ville jeg have valgt helt andre materialer, og i stedet for moderne løsninger, ville jeg have bygget om i henhold til, hvordan det blev gjort tidligere. I dag har vi for eksempel vandbåren gulvvarme (med jordvarme og solpaneler), mekanisk aircondition, etc., og selvom det forhåbentlig er praktiske og fungerende løsninger, stemmer det ikke overens med, hvordan det blev gjort og så ud tidligere.
Jeg forstår, at det er svært at få et helhedsindtryk uden billeder, og desværre kan jeg ikke uploade nogle billeder fra denne computer. Min opfattelse er i det mindste, at det ville se lidt mærkeligt ud, hvis vi ikke lagde paneler på skråtagene (ligesom at taget sluttede halvt).
For mig er det ret svært at danne mig en opfattelse af, hvordan taget ville se ud med 95 mm eller 120 mm paneler. Du virker ret inde i det her, og jeg undrer mig over, om der findes nogen tommelfingerregel for, hvornår man vælger smallere, og hvornår man vælger bredere paneler? For eksempel i vores tilfælde, hvor rummene på øverste etage er brede, men der er lavt til loftet.
Mit råd er også 95 bredde. Det er vel det, der er "normalt", dvs. hvis du ikke har særlig grund til andet. Især i et nyere hus synes jeg, at smalere panel passer bedre ind. Også gulvbrædder og facadepanel var på den tid blevet smallere end tidligere.
Skråtage kan være forskellige stejle, have forskellige højder på væggen, de støder op til, og være forskellig stor del af rummets samlede areal. Afhængig af hvordan rummet opleves, kan det føles mere som tag eller væg, og måske spiller det også ind, hvordan overfladen skal bruges og møbleres. Spontant har jeg følelsen af, at behandle det som tag har været det almindelige før (vel en grund til at det hedder "skrå-tag") og at skråvægge mere forekommer i moderne huse (måske fra 60'erne og frem?). Så tilføjer der sig vel altid en grad af personlig smag i vurderingen... Hvis I føler jer sikre på jeres oplevelse af, at det er tag, så skal I absolut behandle det som en del af taget!
Og så skal panelen ligge ligesom resten af taget for at give indtryk af helhed. Hvis I skifter retning, er det snarere et "uroelement" af den type, I vil undgå. Så synes jeg ikke, det overhovedet er noget, I behøver at bekymre jer om. Lige, smukke linjer med en passende blød form af perlen. Husk at det bliver ensartet af den hvide farve, når I maler det også.
Normalt lægges panelet i rummets længderetning, så linjerne bliver så lange som muligt, men det er også godt, hvis det går fra dør mod vindue, så der kan være grund til at gøre undtagelser nogle gange afhængig af, hvordan lyset fungerer. Men er det gavlvinduer og skråtag, så virker det selvklart, at det skal ligge langsgående med skråtaget. Har aldrig set andet udførelse i traditionel stil i hvert fald.
Hvis I vælger linoliemaling, så husk at den skal brydes lidt for at give en behagelig nuance. 1-2% grøn umbra er det almindelige og giver et varmt indtryk, men ser stadig bare "hvidt" ud. I det mindste sidste gang bør males med panelet opsat for at skjule sømhovedene.
Hvis I ønsker forslag til alternativ panel, kan fas-spont, som giver en V-form, være et alternativ? Det afhænger også af, hvordan I vælger loftliste, vindues-/dørkarme. Kombinationen kan se lidt ejendommelig ud, hvis disse er glatte (40'erne eller "moderne") til perlespont, fordi det normalt har været anvendt sammen med høvlede profiler. I dette tilfælde, hvis huset er relativt ændret i interiøret, er måske hvad der giver det bedste helhedsindtryk vigtigere end, hvordan det kan have været originalt. Hvis I ikke har tænkt jer at ændre mere og så bestræbe jer på en bestemt stil.
Håber dette kan hjælpe jer noget i de fortsatte overvejelser.
Meget taknemmelig for dit svar. Vi har nu bestilt panelet og vores valg blev 95 mm perlespont af gran, som vi tænkte at male selv. Vi tænkte også at lægge panelet præcis som du beskrev og ikke bryde retningen ved skråtagene (jeg vælger at kalde dem skråtag, da det i det mindste i vores hus ligner meget mere et tag end en væg).
Vi bestilte også maling til panelet (Tikkurilas paneltagsmaling - ved ikke om den findes i Sverige) og ifølge sælgeren (ifølge ham havde han rådført sig med deres "malingseksperter") behøver vi ikke bruge knastelak, da materialet er gran og kvaliteten er god (dvs. kun få eller ingen knaster). Kan dette passe?
Jeg undskylder også, hvis nogle af de udtryk, jeg bruger, er misvisende, men det er ikke altid så let at oversætte ord fra finsk til svensk, som man knap nok kender til eller aldrig har brugt før.
Jeg ville ikke turde risikere at lade være med at shellackere. Hvis der kun er få knaster, går det desuden meget hurtigt. Det er ikke sjovt at opdage efter et år, at han tog fejl, og vi skulle have gjort det.
Men jeg ved intet om den farve, du nævner, så der kan jeg ikke udtale mig.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.