Hej,

I en vaskerumrenovering som vi har arvet fra tidligere ejere planlægger vi at sætte perlespont op i loftet. Træet er allerede grundmalet og færdigskåret af de tidligere ejere, så vi tænkte at fortsætte i samme spor. Træet er 22x120 med dobbelperle. Det har dog ligget i noget tid og derfor er nogle af plankerne blevet lidt skæve. Det 125 år gamle loft, som sidder på gamle bjælker, er skævt, så man har afrettet det med lægter, se billede. De nye tværgående lægter er fastskruet i loftbjælkerne, men med varierende cc-mål fra 770 til 1100.

Jeg har to overvejelser. For det første undrer jeg mig over, om cc på 1100 fungerer med 22 mm tyk perlespont, eller om man først skal sætte lægter med tættere cc? For det andet, har nogen nogle gode tips til at lette opsætningen, når plankerne er blevet lidt skæve? Er det i praksis umuligt at opsætte skæve planker, så man skal købe nye, eller kan man rette dem lidt mere ud på en eller anden måde?

Tak på forhånd!

Renoveret træloft med afskalende maling og nye tværgående træbjælker fastgjort med jernbeslag i en vaskekælder. Hul i loftet med isolering synlig.

Jeg kan svare på spørgsmålet om panelbrædder, der har slået sig. Det andet om afstand mellem reglerne lader jeg en anden svare på.

Det er muligt at sætte perlespånd, der har slået sig, men det er godt, hvis man er flere personer, der kan holde og trykke samtidigt. (Vi gør det lige nu, og indtil videre har vi fået alle panelbrædderne på plads, selvom nogle af dem har virket håbløse fra begyndelsen.)

• Synes
Husfixardoktorn
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.