Hej alle sammen

Jeg skal sætte perlespont i loftet i et nybyggeri. Og har nu et spørgsmål, hvis jeg vil sætte perlespont i samme retning som husets langsiden, altså tværs over spær.

Hvad er så bedst til at fastgøre perlesponten? Jeg vil helst have lidt plads til at trække el også. Ellers kunne man jo have fastgjort direkte til spærene/mellemdækket. Men så skal man bore igennem for el og vand mm.

Læste et sted at sætte lægterne i en 45 graders vinkel i loftet og så perlespont på det, men hvordan ser det ud med sømrækkerne, ser det ikke mærkeligt ud?

Eller skal man sætte lægter og kotle imellem på cc60?

Jeg vil gerne sætte ordentlig perlespont op og ikke panelpladen, havde jeg tænkt :)

Håber der er nogen, der har et godt tip? For jeg kan ikke komme på noget godt...

Mvh Martin
 
Sætte dem i 45 grader var jo faktisk et ret hyggeligt trick, undtaget sømrækkerne da :D Det afhænger vel af, om man kan leve med diagonale sømrækker eller ej. Men med 45 grader kan der vel stadig også blive en del udtag/boringer til el?

Hvis alternativet var at lave gles og så sætte kortlinger på cc60, havde jeg nok overvejet bare at lægge et ekstra lag med gles i stedet, det ville nok føles både mere stabilt og spare arbejde sammenlignet med at skulle trykke kortlinger på plads. Det går jo selvfølgelig mere træ til, og det bygger loftet yderligere 28mm, hvilket måske ikke er videre ønskværdigt, det afhænger vel af jeres nuværende lofthøjde.

Hvis du sætter dobbelt gles, får du jo også et meget godt rum til at trække el i, så kan du trække i husets begge retninger uden at rode med udtag/boringer, og uden at gå op i spærkonstruktionen, hvis du sætter/har sat/der sidder noget plast/pap og isolering der.

Jeg havde nok kraftigt overvejet at bore i spærkonstruktionen til el, hvis det er større mængder, du skal trække naturligvis.

Så hum, nej, egentlig har jeg vel ikke bidraget med så meget mere end hvad du selv er kommet frem til, lidt meninger måske :D
 
Kom på en egen ide i nat, da jeg skulle falde i søvn...

Ville dette fungere, først sætte glespanel og så lægge en regel ovenpå, som er udsavet for hver gles. Et rigtigt skidt arbejde at gøre det. Men det ville være nok at lægge den regel på cc80 eller endnu mere sparsomme.

Så får man jo noget at lægge el på. Men så bliver det lidt problematisk med dampspærren i stedet, som skal lægges oven på de regler.

Det her blev besværligt...

Håber der er nogen, der kan dette her, der er sikkert en åbenlys måde at gøre det på, som jeg ikke kommer på lige nu...

/Martin
 
  • En træregel med udskæringer langs hele dens længde, designet til at passe over glespaneler i et byggeri.
Så tror jeg stadig, at det er nemmest bare at smække op med dobbelt gles, medmindre der blev problemer med loftshøjden? :)
 
nu forstår jeg, hvordan du mener.. det bliver jo lettere, som du siger måske..

man behøver jo ikke sætte cc 30 på lægterne, som man skal sætte perlespåndet i, burde række med cc 80 der. og så rækker det sikkert med 22*45 eller lignende. bliver jo ingen stor vægt i den regel.

men den første lægte bør den sidde på cc30 eller kan den også sidde mere spredt, hvis det kun skal sidde perlespånd?

Og loftshøjden bliver intet problem, bliver højt alligevel.
 
Findes der nogen med flere forslag?
 
Synes, at det burde fungere med at sætte plasten mod undersiden af spærret. Derefter på med 22X45 lægte under det som rum til dine kabler og til sidst perlesponten.
 
Jeg digger mats_o's forslag, hvorfor tænkte jeg ikke på det o.O
 
ved ikke om mats mener at sætte 22*45 på tagstolen så du bygger ned den 22. eller have det som glespanel.

Men hvis du mener at bygge ned så har jeg allerede fravalgt det, bliver ikke sjovt med el, at løbe oppe på loftet og lægge kabler, da du jo kun kan lægge dem efter du har sat perlesponten, ellers hænger der elkabler i hele loftet. Og så skal du også bore gennem reglen og det tager bare tid ;)

Men tak alligevel for dit tip..

Bliver nok 28*70 alt. 22*70 som gles på cc40.
Så den anden vej 22*70 alt. 22*45 på cc60 alt. cc120 ved ikke om det måske er nok til at sætte sponten i.

/martin
 
  • Oversigt over en ramme- og listekonstruktion til tag, set fra undervinklen. Konstruktionen viser glespanel i forskellige retninger.
Jeg ville nok have valgt cc60, men det bliver jo rart at lægge elen der alligevel, du får jo "frie" gange til alle retninger :)
 
så let giver jeg mig ikke ;) Jeg tænkte, at du skal slå dem på undersiden af spærene ja. Hvor du skal have kabelslangen, skal du bare efterlade et mellemrum, og slangerne skal du fastgøre oppe i spærene. De skal absolut ikke ligge løst. Dermed skal de op før brædderne. Ovenfor slangerne ligger plasten, så ovenfra kommer du ikke til uanset.

Doxk forudsatte jeg en ting, og det er, at du har brædder som klarer cc120
 
Går lidt i samme tanker, to spørgsmål der opstår er: hvad for c-c mål skal jeg have for 17mm fer og not panel (sandsynligvis perlespont) og hvad for søm, jeg har en sømpistol der klarer 1,2 mm dykkert men ville nok have foretrukket 1,4 mm hvad tror I, 1,2 mm er vel kun for lister og panel klarer de et loft?
 
Senest redigeret:
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.