Hej alle glade byggere!
Frugan har okkuperet jorden langs et hegn til sin dyrkning, og hun har været dygtig med kreative espaliereløsninger til sine planter, som vises på billede 1.
Jeg har lyst til at opgradere for hende og har tegnet et forslag med pergola, der har varierende højde fra 1,4m til 2m. Den fastgør bjælkerne mod et hegn. Undrer om der findes justerbare bjælkesko eller vinkeljern til at fastgøre vinklede tværgående bjælker? Hvordan ville I fastgøre alle punkterne?
Mvh
den betænksomme mand
Frugan har okkuperet jorden langs et hegn til sin dyrkning, og hun har været dygtig med kreative espaliereløsninger til sine planter, som vises på billede 1.
Jeg har lyst til at opgradere for hende og har tegnet et forslag med pergola, der har varierende højde fra 1,4m til 2m. Den fastgør bjælkerne mod et hegn. Undrer om der findes justerbare bjælkesko eller vinkeljern til at fastgøre vinklede tværgående bjælker? Hvordan ville I fastgøre alle punkterne?
Mvh
den betænksomme mand
Ja, det er fuldt muligt. Tænkte det kunne være pænere med en bjælkesko løsning hvis jerndelen ikke ses på ydersiden. Men tænker du vinkeljernet kunne fastgøres op og ned også?Pjosk75 sagde:
Ja, den del er svært at få til det pænt. Enten så skal der være en høj præcision med kap/geringssav. Eller så må jeg ofre estetikken og bare lægge bjælken ovenpå stolpen.Pjosk75 sagde:
Ah, det var en balksko på hegnet, spørgsmålet drejede sig om. Det burde vel gå lige så godt at skære undersiden af bjælken, så den del, der er inde i balkskoen, bliver horisontal.P PhilipBIM sagde:
Eller hvordan tænkte du at fastgøre balkskoen uden at den ses?
Afhængigt af hvor stabilt hegnet er, og hvad der skal dyrkes vejer, skal der måske bruges stolper også på siden mod hegnet. Men hvis stativerne på billede 1 holder, så burde det vel være nok at fastgøre mod hegnet.
Hegnet er meget stabilt. Dyrkningen er varieret med agurk, græskar, melon, bønner. Planen er at bruge 70x70 regel både til stolpe og bjælke. Så hvis jeg kapper undersiden af bjælken og lægger det på en almindelig balksko, vil også den øvre del stikke op.Pjosk75 sagde:
Ah, det var en balksko på hegnet spørgsmålet gjaldt. Det burde vel gå lige så godt at kappe undersiden af reglen, så delen der er inde i balkskoen bliver horisontal.
Eller hvordan tænkte du at fæstne balkskoen uden at den ses?
Afhængigt af hvor stabilt hegnet er og hvad det, der skal dyrkes, vejer, behøves der måske også stolper på siden mod hegnet. Men hvis stillingerne på billede 1 holder, så er det vel nok at fæstne mod hegnet.
Kan det fungere at tegne formen på en grovere regel, 45x220 for eksempel, og save med en stiksav? Måske er det nødvendigt at opdele længden på 2 eller 3 regler for at klare højdeforskellen.P PhilipBIM sagde:
Klik her for at svare